یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
هنوز بیست دفتر از دست‌نوشته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی منتشر نشده است

هاشمی گفت: «ما معمولاً در زمستان سال قبل از چاپ کتاب‌های خاطرات، آن را نزد رهبر معظم انقلاب می‌بریم و سعی می‌کنیم تا اگر ایشان نظراتی دارند در کتاب اعمال کنیم که تا به حال نظراتی ارائه نکردند و این خود نشان دهنده آن است که آیت الله هاشمی مطالب را با دقت نوشته‌اند.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، عصر روز یکشنبه هشتم اردیبهشت ماه 1398 میزبان رونمایی شانزدهمین مجلد از روزنوشت‌های آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی با نام «سردار سازندگی» بود. کتاب «سردار سازندگی» که شامل یادداشت‌ها و خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1375 به اهتمام احسان هاشمی برای نشر آماده شده و نشر معارف انقلاب همزمان با سی و دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به بازار نشر عرضه شده است.

در نشست رونمایی این کتاب که با حضور همسر و خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی و تنی چند از چهره‌های سیاسی و اجتماعی برگزار شد، اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و محسن هاشمی رفسنجانی فرزند مرحوم هاشمی و رئیس شورای شهر تهران سخن گفتند. همچنین در حاشیه این مراسم از محمدرضا گلزاری نویسنده کتاب «فراتر از شکوفایی؛ بررسی جنبه‌های روانشناختی شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم اشرف بروجردی ضمن خیرمقدم به حاضران در این برنامه گفت: «آثار وجودی‌ و ثمره تلاش‌های هاشمی رفسنجانی  در این سرزمین باقی‌ خواهد ماند. کسانی که در این خطه زیست می‌کنند و از وجود آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برخوردارند از اینکه در این عصر زندگی می کردند، بر خود می بالند. همه تلاش ایشان بر این بود که نام اسلام و این سرزمین عزیز برای همیشه در دنیا بدرخشد

رئیس کتابخانه ملی افزود: «سخن گفتن درباره آیت‌الله هاشمی دشوار است. نمی‌دانم از فهم، ذکاوت، مهربانی، ایمان و مقاومت ایشان بگویم یا از اینکه مرد عمل بودند؟ از تدبیر و مدیریتشان بگویم یا از تلاش آیت الله هاشمی برای عزت ایران؟ در این کتاب ایشان نقل می‌کنند در سال ۷۵ آمریکا و هم‌پیمانانش بسیج شده بودند تا علیه کشور ما فعالیت کنند و بحث جنگ را به میان آورند. در  مقابل آقای هاشمی سعی داشتند باب گفت‌وگو را باز کنند و اعتقاد داشتند مساله گفت‌وگو با آمریکا منعی ندارد.»

بروجردی ادامه داد: «در آن زمان اجلاس کنفرانس اسلامی قرار بود در ایران برگزار شود که با برگزاری آن موافقت نشد. به همین خاطر در اجلاس دیگری که ملک‌ عبدالله در آن حضور داشت، هاشمی تصمیم می‌گیرد با وی ملاقاتی داشته باشد. خواسته او این است که ملک‌عبدالله به اتاق وی بیاید اما وقتی می‌فهمد وی نمی‌آید خودش قصد رفتن به اتاق او را می‌کند. ملک‌عبدالله وقتی این رفتار را می‌بیند اظهار می‌کند که خودش قصد دارد به اتاق هاشمی بیاید و این باعث می‌شود اجلاس بعدی در ایران برگزار شود. تدبیر و ژرف‌نگری نکته بسیار مهمی است که ایشان از طریق آن مشکلات را حل می‌کردند


وی همچنین گفت
: «هاشمی دین را درک کرده بود و شخصیتی است که نبودنش صدمه‌ به کشور وارد کرد و این مسئله جبران‌پذیر نیست. زندگی‌ شخصی و سیاسی او بهترین اسوه برای آزادگان و آزاداندیشان است که می‌خواهند انسانیت و دوستی و سیاست‌مدار بودن را تجربه کنند

بروجردی همچنین بیان کرد: «مرور خاطرات و دست‌نوشته‌های ایشان راه را برای رسیدن به قله کمال و معرفت برای نسل امروز هموار می‌کند. آرمان او چیزی جز آنی نبود که مردان خدا از آن دم می‌زنند. او سربلندی و سرافرازی مردم و ایران را می‌خواست.»

پس از بروجردی نوبت به محسن هاشمی رسید تا ضمن بیان دیدگاه‌های خود درباره پدرش، از روند آماده‌سازی و انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز سخن بگوید. محسن هاشمی گفت: «
در دی ماه 1397 مشغول بازبینی نهایی کتاب خاطرات 1375 آیت الله برای چاپ بودم و به قصد نوشتن مقدمه، کتاب را ورق می‌زدم. آنچه در این بازبینی بار دیگر بر من اثبات شد این بود که واقعاً آیت الله هاشمی یک بزرگمرد و مراد بود و من مریدی عاشق برای ایشان بودم.»

هاشمی افزود: «با توجه به اینکه آیت‌الله هاشمی در دوران جوانیش در زندان به سر می‌برد و در دوران پیروزی انقلاب نیز من برای تحصیل در خارج کشور بودم، به ایشان از دور نگاه می‌کردم و همیشه این احساس در من پدید می‌آمد که ایشان در تلاشند تا کشور را بسازند. آرزوی دیرینشان این بود که ما کشوری آباد و آزاد و با رفاهی واقعی برای مردم داشته باشیم.»

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: «امروز که در شورای شهر هستم و گاهی قدمی برای شهروندی برمی‌دارم چنین احساس می‌کنم که او زنده است و مرا نگاه می‌کند. آنچه مهم بوده راه هاشمی است، راهی که ایشان به عنوان یک حکمران موفق بر مبنای اعتدال اسلامی بنا نهاده است. ایشان معتقد بود که ما نباید از اعتدال فاصله بگیریم و اگر می‌بینیم که انقلاب اسلامی با مشکلاتی مواجه می‌شود و بعضاً نمی‌تواند رفاه مردم را فراهم کند به دلیل دوری از همین اعتدال است. نباید دچار افراط و تفریط شد و من امیدوارم که کشور بتواند مسیر اعتدال را بازبینی کند و دوباره به مسیر اصلی خود بازگردد.»

وی بیان کرد: «اگر به زندگی پرمشقت آیت الله هاشمی بنگریم متوجه می‌شویم که تمام آن برای یک هدف که همان رسیدن به کشوری آباد، آزاد، پیشرفته همراه با سعادت و بهروزی به منظور الگو قرار گرفتن برای دنیا بوده است. این هدفی بود که ایشان دنبال می‌کرد و در این مسیر گام برمی‌داشت. در سال 1375 که من به ریاست دفتر رییس‌جمهوری رسیدم، تلاش بی‌وقفه ایشان را برای رسیدن به این هدف می‌دیدم. از این رو مداوم از پروژه های سراسر کشور بازدید می‌کردند و افتتاح و کلنگ زنی جزو برنامه‌هایشان بود و در پاسخ به منتقدین که می‌گفتند چرا در سال آخر دولت کلنگ‌زنی می‌کنند می‌گفتند بعضی از این پروژه‌ها اگر کلنگش را نزنیم امکان دارد که در دولت بعدی شروع نشود.»

هاشمی افزود: یکی از مهم ترین ارکان موفقیت دولت سازندگی در همان زمان، هماهنگی و تفاهم با آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر معظم انقلاب بود و آن رفاقت دیرینی که میان ایشان در طول مبارزه در رژیم ستم شاهی ایجاد شده بود، باعث شد تا این دو با همفکری بسیار زیاد در کنار هم قرار گیرند و در مسیر بالندگی انقلاب و دوران سازندگی در کنار هم حرکت کنند. من یادم است که آیت الله هاشمی علاقه و اعتماد زائدالوصف خود به آیت الله خامنه ای را همیشه بروز می‌داد و اوایل سال 76 بود که جمله معروف آیت‌الله خامنه‌ای بازگو شد که هیچکس برای من هاشمی نمی‌شود.»

هاشمی بیان کرد: «این همکاری و اعتماد دیرینه در بسیاری از مسائل کمک کرد که همه چیز در دوران سازندگی خوب پیش رود و کارها با موفقیت انجام شود. ولی بعضاً دیده می‌شد که عده‌ای به عنوان سخنگو یا شارح مواضع رهبری در اواخر سال 75 به میدان فضای سیاسی آمدند و حتی از بعضی تریبون ها نظیر نمازجمعه، مطبوعات، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یا بعضاً از شورای نگهبان مطالبی را در جهت تضعیف دولت سازندگی بیان کردند و حتی تجمعات غیرقانونی را شکل دادند و بدون اینکه مجوزی گرفته باشند اقداماتی را برای تضعیف مدیران اجرایی کشور انجام دادند. همچنین از برخی تریبون‌های رسمی، غیرمنصفانه خدمات دولت سازندگی به مناطق محروم و پروژه‌های عمرانی آن  بی‌مهری کردند. این عامل باعث شد تا این احساس به وجود آید که اختلاف نظری میان آیت‌الله هاشمی و آیت‌الله خامنه‌ای به وجود آمده و رسانه‌های بیگانه نیز با سوءاستفاده از این وضعیت، موضوع را بزرگنمایی کردند.»

هاشمی ادامه داد: آیت الله هاشمی عدالت واقعی را از نظر اسلام، در توزیع ثروت و نه توزیع فقر می‌دید و لازمه این توزیع ثروت را در رونق اقتصادی می‌دید و برای این بود که شان و منزلتی برای انسان قائل بود و تلاش می‌کرد تا همه بتوانند از نعمت‌های الهی به خوبی بهره‌مند شده و زندگی در شان خودشان داشته باشند و ایشان ضمن اینکه مخالفتی با استفاده از امکانات رفاهی توسط مردم نداشت، اما خودش در زندگی حدوسط را داشت.»

هاشمی با بیان اینکه آیت الله اهل ریا کاری و اسراف و تبذیر نبود، گفت: «منزل مسکونی ایشان نیز در جماران که امروز تبدیل به خانه موزه شده، نشان می دهد ایشان اهل زهدفروشی نبوده است. بیشترین تخریب‌ها علیه او نیز در همین زمینه می‌شد و آیت الله را حامی اشرافی‌گری نشان می دادند. اما جای جای این کتاب نشان می دهد که چه حرکاتی انجام می شد و روش و منش ایشان چگونه بود.»

محسن هاشمی درباره تدوین کتاب «سردار سازندگی» گفت: ما نام این کتاب را که مربوط به آخرین سال دولت سازندگی است، سردار سازندگی گذاشتیم. هرچند می‌توانستیم نام کتاب های خاطرات سال‌های گذشته ایشان را نیز به این نام بگذاریم. از آنجا که آیت الله در زمان حیات موافق این نامگذاری نبود، تصمیم گرفتیم که کتاب خاطرات سال آخر دولت سازندگی را به این نام بگذاریم. ما معمولاً در زمستان سال قبل از چاپ کتاب‌های خاطرات، آن را نزد رهبر معظم انقلاب می‌بریم و سعی می‌کنیم تا اگر ایشان نظراتی دارند در کتاب اعمال کنیم که تا به حال نظراتی ارائه نکردند و این خود نشان دهنده آن است که آیت الله هاشمی مطالب را با دقت نوشته‌اند.» 

وی در پایان سخنانش گفت: «ما هنوز 20 دفتر دست‌نوشته دیگر از ایشان برای انتشار داریم و همه آنها را به لوح فشرده منتقل کردیم تا در صورت آسیب دیدگی دست نوشته ها بتوان از آن لوح ها استفاده کرد.»

پس از سخنرانی هاشمی، مراسم رونمایی با حضور محمد هاشمی، محسن هاشمی و اشرف بروجردی برگزار شد.

همچنین در حاشیه مراسم، از مولف کتاب «فراتر از شکوفایی» تقدیر به عمل آمد. محمدرضا گلزاری مولف این کتاب گفت: «من با بررسی بیش از ده جلد از خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شناخت مناسب از شخصیت ایشان رسیدم. برای ارزیابی شخصیت باید از آزمون‌های معتبر استفاده کرد. یکی از معروف‌ترین پرسشنامه‌های شخصیتی پرسشنامه نئو است که به آن بیگ فایو می‌گویند و در آن به پنج خصوصیت و صفت بزرگ برای شناخت شخصیت احصا شده است. این پرسشنامه آنقدر معتبر است که برای روسای جمهور هم از این آزمون استفاده می‌کنند. من پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی تحقیقاتی در همین زمینه روی ایشان داشتم

همچنین در پایان این نشست، فیلمی مستند درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به نمایش درآمد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها