جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۴
شیراز شناسنامه ایران است/ انتقاد تُند از نمایندگان شیراز در مجلس و شورای شهر

ویژه‌برنامه روز استان فارس با عنوان «روز شیراز» با حضور معاونان فرهنگی و هنری وزارت ارشاد و جمعی از پژوهشگران حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر این استان در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ویژه‌برنامه روز استان فارس با عنوان «روز شیراز» عصر امروز (جمعه 6 اردیبهشت) با حضور محسن جوادی و سیدمجتبی حسینی معاونان امور فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی غیاثی ندوشن مدیرکل امور استان‌های این وزارتخانه، صابر سهرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمدابراهیم فروزانی معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس و چهره‌هایی مانند احد ده‌بزرگی شاعر پیشکسوت اهل شیراز، داریوش نویدگویی مدیر انتشارات نوید شیراز و جمعی از پژوهشگران حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در این استان در محل نمایشگاه‌ کتاب تهران برگزار شد.
 
در ابتدای این برنامه سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن خیرمقدم به حاضران در این جلسه به اهمیت شیراز به عنوان خاستگاه یکی از بزرگترین تمدن‌های بشری که با کاوش‌های جدید باستان‌شناسی پیشینه آن به 8 هزار سال قبل بازگشته است، اشاره کرد.
 
وی همچنین با یادآوری سیل اخیر که زادگاه حافظ و سعدی را هم درنوردید، به کمک‌های نوعدوستانه‌ اهالی شیراز به مهمانان‌شان که به این شهر سفر کرده بودند، پرداخت و آن را مظهری از زیبایی در منش اهالی شیراز توصیف کرد.

 
در ادامه این برنامه احد ده‌بزرگی شاعر پیشکسوت شیرازی هم به جانفشانی 9 نفر از جوانان شیراز برای کمک به گردشگرانی که از شهرهای مختلف به این شهر آمده و گرفتار سیل شده بودند، اشاره کرد و در ادامه نیز دو قطعه از تازه‌ترین سروده‌های خود را برای حاضران قرائت کرد.
 
شیراز، شناسنامه ایران
سپس محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی شیراز را شناسنامه ایران چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام خواند و با اشاره به ارتباطاتی که در دوران پیش از سعدی و حافظ میان حکمای چهارگوشه جهان در این شهر برقرار بوده، اشعار شاعران بزرگ شیراز را متاثر از تعامل حکمت‌های هند و چین و ... دانست.
 
وی همچنین ابراز امیدواری کرد: ثمره تلاش آن حکما و فیلسوفان به جوانان هنرمند و فرهیخته نسل امروز شیراز هم سرایت کند و آیندگان از بذر همدلی و معرفت آنها بهره ببرند.

 
در ادامه این نشست داریوش نویدگویی مدیر کمیته علمی و فرهنگی سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که خود از ناشران باسابقه شیرازی است که چند دهه است مدیریت نشر «نوید شیراز» را برعهده دارد، در سخنانی از عشق خود به زادگاهش سخن گفت و تاکید کرد اگر تمامی دنیا را هم به من بدهند، همه آن را با یک ذره از خاک شیراز عوض نمی‌کنم.
 
مایه تاسف است که شمارگان کتاب در ایران به 200 و 300 نسخه رسیده است
وی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات زیرساختی حوزه فرهنگ به ویژه حوزه نشر و مسایلی از جمله گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپی، این نکته را که شمارگان کتاب در ایران به 200 و 300 نسخه رسیده است، مایه تاسف خواند.
 
این ناشر شیرازی همچنین به تندی از برخی مسئولان شهرش از جمله اعضای شورای شهر شیراز و نمایندگان مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی، به جهت اینکه به گفته او «هیچ کاری برای حل مشکلات اهالی فرهنگ و هنر در شیراز برنمی‌دارند» انتقاد کرد.

 
نویدگویی در عین حال خواستار سعه صدر بیشتر ناشران با متقاضیانی که برای خرید  کتاب به نمایشگاه می‌آیند، شد و گفت: من ناشر نوعی باید در چنین شرایط اقتصادی با مردم کنار بیایم و خودم به گرانی‌ها دامن نزنم.
 
شیراز می‌تواند پایتخت کتاب ایران شود
وی در ادامه از جایگاه مناسبی که روستاهای فارس در حوزه کتاب و کتابخوانی دارند، سخن گفت و با یادآوری کسب رتبه دوم در طرح پایتخت کتاب ایران در سال 1397 توسط شیراز ابراز امیدواری کرد: این شهر بتواند در سال جاری عنوان پایتختی کتاب ایران را کسب کند.
 
در بخش دیگری از این برنامه مصطفی ندیم پژوهشگر حوزه تاریخ و عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در سخنانی به بررسی علمی تاثیر جغرافیا و آب و هوای شیراز در ایجاد یک منش اعتدالی در میان ساکنان این شهر پرداخت.
 
در ادامه این برنامه و پس از اجرای دکلمه‌ای به گویش شیرازی توسط دختری خردسال از این شهر به نام مریم سهرابی، کتاب «فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات شیرازی؛ نگاهی به فرهنگ مردم شیراز در قالب لهجه شیرازی» در یک سخنرانی کوتاه توسط محمود سپاسدار مولف این اثر به حاضران معرفی شد.
 
وجه ممیزه شیراز، جاری بودن خلاقیت در میان مردم این شهر است
فروزانی معاون گردشگری استان فارس هم در این نشست وجه ممیزه شیراز را جاری بودن خلاقیت در میان مردم این شهر دانست و تمرکز و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه را از ملزومات توسعه پایتخت فارس قلمداد کرد.

 
وی نیم نگاهی هم به سیل اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله شهر شیراز داشت و منشا بروز این قبیل بلایای طبیعی را آنچه «اهمال‌کاری‌های مسئولان سابق در سال‌های گذشته در حوزه محیط زیست» نامید، عنوان کرد.
 
در پایان این برنامه ضمن اهدای لوح یادبودی از طرف نمایشگاه کتاب به داریوش نویدگویی ناشر پیشکسوت شیرازی، از کتاب «مدل‌های فرهنگ کتاب‌خوانی در اروپا و آمریکای شمالی» نوشته مهدی محسنی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها