پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۲
«شمسی»؛ روستای پاتوق کتابخوان‌های ایران

وقتی از «شمسی» سخن می‌گوئیم یعنی می‌خواهیم قدیمی‌ترین جلوه‌های مدنیت استان یزد را در دیوارهای قطور قلعه کهن و در استراحتگاه تاریخ چند هزار ساله «کاروانسرا کهنه» جستجو کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روستای شمسی از توابع شهرستان اشکذر استان یزد در کیلومتر 35 جاده یزد ـ میبد قرار دارد و درست در میانه شهرستان‌های اشکذر و میبد واقع شده است؛ روستایی شامل 400 خانوار و 1500 نفر جمعیت که 96 درصدشان باسوادند.

«شمسی» خاستگاه شخصیت‌های فرهنگی، علمی و سیاسی بزرگی بوده؛ از آیت‌الله سیدجواد حیدری‌یزدی گرفته تا آیت‌الله حاج‌شیخ غلامرضا فقیه خراسانی و سیداسماعیل داودی که همگی در میان مردم این روستا از محبوبیت خاصی برخوردارند.

یکی از ویژگی‌های بارز این روستا، فعالیت تشکل‌های مردمی و غیردولتی خودجوشی است که در حوزه توسعه فرهنگی آن مشغول فعالیت هستند؛ طی سال‌های اخیر، این قبیل فعالیت‌ها توسط جوانان و سازمان‌های مردم‌نهادی مانند انجمن راهیان نور، جمعیت جوانان شمسی، گروه اندیشه جوان، کانون‌های مساجد، کتابخانه حیدری و سیدالساجدین و ... مدیریت و برنامه‌ریزی شده است.

جشنواره‌ نوروزی پاتوق، سالنامه اربعین بیداری، اجرای رادیو آبادی، شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان و غیره از دیگر فعالیت‌های فرهنگی روستا در سال‌های اخیر بوده است.

 
با ارائه برنامه‌هایی متعدد در حوزه کتابخوانی، روستای شمسی در دومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال 1394 به‌عنوان یکی از روستاهای دوستدار کتاب ایران شاخته و معرفی شد و با استمرار این فعالیت‌ها در سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، عنوان برگزیده برگزیدگان روستاهای دوستدار کتاب در سال 1395 از آن این روستا شد.
 
از دیگر فعالیت‌های حوزه کتابخوانی روستای شسمی می‌توان به شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان اشاره کرد. جوانان روستا با شرکت در کارگاه‌ آموزشی این جام اقدام به تشکیل 9 باشگاه کتابخوانی هواداران کتاب، علاالدین، دهور، اکابر، شبستان، ساباط، جزیره دانش، بچه‌های خوب و جوانه‌های امید کردند. باشگاه کتابخوانی اکابر از روستای شمسی توانست با ایده‌های ابتکاری خود در جمع 10 باشگاه برتر کتابخوانی کشور در سال 1396 معرفی شود.


این روستای کوچک سه کتابخانه دارد که مجموع کتاب‌های آنها بالغ بر 17 هزار جلد است؛ یک کتابخانه‌ی نهادی، یک کتابخانه مسجدی و یک کتابخانه مربوط به بخشی خصوصی که توسط مرحوم آیت‌الله حیدری‌یزدی تاسیش شده و الان هم توسط خانواده وی اداره می‌شود.

در این کتابخانه‌ها و در قالب گروه‌هایی پنج تا هشت نفره، افراد با توجه به علاقه مطالعه خود، کتابی را انتخاب کرده و طی مدت مشخص آن را مطالعه می‌کنند. اعضای هر حقله در مورد کتاب‌های خود گفتگو کرده و در نشست حلقه‌های کتابخوانی که ماهیانه برگزار می‌شود درباره کتاب انتخابی خود صحبت و آن را به دیگران معرفی می‌کنند. در بعضی از این نشست‌ها، فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی از جمله نویسندگان نیز دعوت می‌شوند و در آنها حضور می‌یابند.

روستای «شمسی رستاق» 4 سال است که با برپایی یک غرفه فعال، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضوری پُررنگ دارد. امسال هم در فاصله‌ای نزدیک به ورودی شبستان مصلای تهران، «شمسی»‌ها خودنمایی می‌کنند.
 

محسن کمالیان مسئول طرح‌های ترویج کتابخوانی در این روستا و عضو اصلی مجمع عمومی شبکه روستاهای دوستدار کتاب کشور در این باره به خبرنگار ایبنا می‌گوید: امسال حدود 35 تا 40 نفر از اهالی این روستا که عمدتاً از دانش‌آموزان و دانشجویان روستا هستند، به نمایشگاه کتاب تهران آمده‌اند و امیدواریم بتوانیم معرفیِ بهتری از این روستای دوستدار کتاب به مراجعه‌کنندگان انجام دهیم.

وی از طرح‌های مختلفی که با هدف ترویج کتابخوانی در این روستا گفت. طرح‌هایی مثل «درخت آرزوها»، «کافه کتاب»، «نان و کتاب» و «کتاب ماه» که هر یک به وُسع خود نقشی اثرگذار در ترویج کتابخوانی میان مردم روستا داشته است. از این جمله، طرح «درخت مهربانی» است که بخشی از تنه یک درخت بزرگ را در این روستا تبدیل به قفسه‌های کتاب کرده‌اند.

کمالیان می‌گوید: روستای شمسی در حال حاضر 9 باشگاه کتابخوانی دارد و 170 نفر عضو آن هستند. این روستا یک گاریِ کتاب هم دارد که گاریچی آن یکی از نوجوانان روستاست که با رفتن به محله‌های مختلف، کتاب به علاقه‌مندان امانت می دهد.
 

یکی از طرح‌های ابتکاری اهالی روستای شمسی، «رادیو آبادی» در فضای مجازی است که برای کتابخوانی تبلیغ می‌کند. کمالیان می‌گوید: ما در این روستا، فایل‌های صوتی مربوط به برداشت افراد را از کتاب‌هایی که خواننده‌اند، میان اهالی به اشتراک می‌گذاریم که توانسته فضایی بسیار صمیمی در روستا به وجود بیاورد.

همچنین به گفته مسئول طرح‌های ترویج کتابخوانی در روستای شمسی، اهالی روستا بخصوص افراد بانفوذ میثاق‌نامه‌ای را با عنوان «دوستدار کتاب می‌مانیم» امضا و خود را پایبند به ادامه فعالیت‌های کتابخوانی در روستا کرده‌اند و به این ترتیب، زمینه‌ای هم برای مشارکت اهالی در حل مشکلات دیگر روستا با اتحاد و همدلی فراهم آمده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها