پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
چینی‌های باستان فن چاپ افست را برای غنای بصری کتاب اختراع کردند

غرفه کشور چین در سی‌و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای معرفی و آشنایی بازدیدکنندگان با سابقه صنعت چاپ و نشر چین، نمایشگاهی را با عنوان «فرهنگ چاپ و نشر باستانی چین» برپا کرده است. در این نمایشگاه نسخ قدیمی و باارزشی از کتاب‌های معروف چین به نمایش در آمده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- در ورودی غرفه چین مجموعه‌ای از نسخ خطی قدیمی به نمایشگاه گذاشته شده است که نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. در این نمایشگاه فرهنگ چاپ و نشر باستانی چین معرفی شده است.

براساس اطلاعاتی که در این نمایشگاه ارائه شده است، در حدود سال 1045 میلادی،  بی‌شنگ فن چاپ حروف گسسته را اختراع کرد که خدمت بزرگ دیگری از چین برای توسعه تمدن جهان به‌شمار می‌رود. چندی پس از اختراع فن چاپ با مهرهای سفالی توسط بی‌شنگ، در منطقه شی شیا مهرهای چوبی مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1300 تا 1304 میلادی، وانگ جن فن چاپ حروف گسسته با مهرهای چوبی را در چاپ کتاب مورد استفاده قرار داد و همچنین تجربیات خود در زمینه چاپ کتاب با فن چاپ حروف گسسته را در کتابی با عنوان «روش فن چاپ حروف گسسته» گردآوری کرد.
                                                                   
چینی‌ها و اختراع فن چاپ افست

 
چینی‌های باستان به منظور افزایش رنگ و لعاب و غنای بصری کتاب، فن چاپ افست را اختراع کردند. در این فن، بخش‌های رنگی کتاب با قالب‌های مختلف برای هر رنگ حکاکی شده و به صورت جداگانه و به ترتیب روی یک برگ کاغذ چاپ می‌شد. کتاب چاپ شده با این فن نسخه چاپ افست نامیده می‌شود.


 
اندیشه نگاره‌های چینی، نمادی از تمدن ملت چین

اندیشه نگاره‌های چینی نمادی از تمدن ملت و حامل مهمی برای پیشرفت تمدن چین به‌شمار می‌رود. اجداد چینی‌ها ژس از گذراندن سه مرحله گره زدن طناب، حکاکی و  نقاشی،‌اندیشه نگاره‌های چینی را خلق کردند.

محل نگارش خطوط چینی در دوران باستان معمولا روی اشیای طبیعی  است که ازجمله آنها می‌توان به خیزران و چوب، استخوان و لاک‌ لاک‌پشت، سنگ و فلز و ابریشم اشاره کرد.

فن کاغذسازی و شکل‌گیری نظام طومار

فن کاغذسازی همراه با فن چاپ، باروت و قطب‌نما، از جمله چهار اختراع بزرگ چین باستان است.  پس از اختراع فن کاغذسازی، از قرن دوم تا هفتم میلادی دوران توسعه فرهنگی همراه با کاغذ خوانده می‌شود. پس از استفاده گسترده از کاغذ، یک نظام کامل نوشتار و تحریر در چین شکل گرفت که نظام طومار هم خوانده می‌شود. در این دوران، تعداد کتاب و انواع آن به مراتب افزایش یافت.


 
در بخشی از نمایشگاه فرهنگ چاپ و نشر باستانی چین نسخ قدیمی از تعدادی از کتاب‌های با ارزش چینی به نمایش درآمده است که از جمله آنها می‌توان به این آثار اشاره کرد:
نسخه انگلیسی «اختراع فن چاپ چین و انتقال آن به غرب» تألیف توماس فرانسیس کارتر چاپ سال 1925 میلادی  در آمریکا

ترجمه داستان‌های هزار و یک شب به زبان چینی، کتاب باستانی از کره شمالی به زبان چینی در قرن 18

«دفتر مصور شی جو زایی»؛ چاپ افست رنگی در قرن 17، در این اثر از فن چاپ قالب مقطع آب‌رنگ استفاده شده است. این اثری دوران‌ساز در تاریخ صنعت چاپ چین به‌شمار می‌رود.

«شرح حکمت سوترای خرد جین گانگ اثر راهب وو ون»: نسخه چاپ افست دو رنگی سرخ و سیاه که توسط معبد زی‌فو خیابان جونگ شینگ در سال 1341 میلادی منتشر شده و باستانی‌ترین کتاب به جا مانده از چاپ افست دو رنگی در جهان است.

«مراحل چاپ حروف گسسته از انتشارات وو یینگ دیان»: نسخه چاپ حروف گسسته در سال 1740 و کتابی با شرح مفصل فن چاپ با حروف گسسته چوبی است.

«مجموعه کتاب‌های باستانی و کنونی»: چاپ این کتب که 5020 جلد داشت حدود 250 هزار مهر گسسته ساخته شد.

«منگ شی بی تان»: تألیف شن کوئو

«حکمت سوترای خرد جین گانگ»، این اثر باستانی‌ترین و کامل‌ترین مطبوعه با تاریخ چاپ در جهان است. نسخه اصل آن درذ کتابخانه بزرگ انگلستان نگهداری می‌شود.
 
سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا 14 اردیبهشت‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها