پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
دانشگاهیان در نمایشگاه کتاب چه وضعیتی دارند؟

بخش دانشگاهی سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران در اولین روز از سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران نسبت به دیگر بخش‌ها آماده‌تر بودند این درحالیست که کتاب‌‌های بخش دیجیتال و ناشران خارجی از کارتون بیرون نیامده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نمایشگاه کتاب تهران جزو آن دسته از رویدادهایی است که هر فردی دست‌کم یک بار در دوران دانشجویی برای بازدید از این مکان و خرید کتاب‌های درسی دانشگاهی‌اش راهی محل برگزاری آن شده است. امسال این رویداد بزرگ فرهنگی در پله سی‌ودوم ایستاده است.
 
ناشران دانشگاهی بعد از گذشت ساعات ابتدایی، پذیرای حجم وسیعی از بازدیدکنندگان و مخاطبان خود بودند. مخاطبانی که طیف وسیعشان دانشجویان و دانشگاهیان هستند و اغلب می‌دانند سراغ چه کتابی از چه ناشری بروند. در حالی‌که کتاب‌های بخش‌هایی مانند ناشران دیجیتالی و خارجی هنوز از کارتون بیرون نیامده‌اند.

 
در این گزارش سراغ دو تن از ناشران این بخش از نمایشگاه سی‌ودوم رفتیم و درباره میزان مخاطبان در اولین روز از این نمایشگاه و نحوه آمادگیشان به گفت‌وگو پرداختیم.

عباس نوروزی، مدیرفروش انتشارات ارجمند در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره جدید‌ترین کتاب‌ها در حوزه روان‌درمانی و پزشکی گفت: سه جلدی خلاصه روان‌پزشکی کاپلان با عنوان «هندبوک روان‌پزشکی کاپلان» و «آسیب‌های روانی» نوشته دیوید سون از کتاب‌های پرطرفدار برای دانشجویان و مخاطبان کتاب‌های پزشکی است و در روز اول فروش قابل ملاحظه‌ای داشتند خوب است دانشجویان رشته روان‌شناسی و روان‌درمانی بدانند که کتاب‌های حوزه روان‌تحلیلی در شاخه‌ها و گرایش‌های متفاوت در نمایشگاه سی‌و دوم عرضه شده است. کتاب «افزایش عزت نفس» و «تله‌های فکری وسواس»، «درسنامه خانواده درمانی» جزو کتاب‌هایی است که در این حوزه به تازگی منتشر شده است.
 
وی افزود: همچنین کتاب‌هایی که در حوزه پزشکی می‌تواند برای دانشجویان این رشته حائز اهمیت باشد، ترجمه جدید «هاریسون» 2019 و «فارموکولوژی» نوشته پرور و «آناتومی» اسنل و «جنین‌شناسی» لانگمن است. در کل با حدود 1200 کتاب در نمایشگاه امسال شرکت کردیم.
 
نوروزی با اشاره میزان استقبال مخاطبان در نخستین روز از نمایشگاه سی‌ودوم گفت: با اینکه تا ساعت سه بعد از ظهر مشکل دستگاه‌های کارتخوان با وجود حجم قابل توجه مخاطبان حل نشده بود و امکان فروش کتاب را نداشتیم، اما به محض برطرف شدن این مشکل فروش خوبی را در روز اول نمایشگاه تجربه کردیم.
 
وی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب برای ناشران دانشگاهی گفت: در کل ناشران دانشگاهی جزو ناشرانی هستند که شاید بتوان گفت دقیقه نودی عمل نمی‌کنند  چرا که مخاطبان ناشران دانشگاهی همواره نسبت به دیگر حوزه‌های کتاب استقبال زود هنگام‌تری دارند.

 
در ادامه محمد حتمی ناشر کتاب‌های حوزه تربیت‌بدنی ورزشی درباره مهم‌ترین کتاب‌های این حوزه که می‌تواند مورد استقبال عموم مردم قرار گیرد گفت: در کل مخاطبان کتاب‌های ورزشی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ یکی مخاطبانی هستند که به صورت آکادمیک این رشته را دنبال می‌کنند و دیگری مخاطبانی هستند که تحصیلات آکادمیک ندارند اما در ارتباط مستقیم با ورزش هستند. مانند مربیان ورزشی و ورزشکاران. البته نباید از آن دسته از مخاطبانی که دوستدار ورزش و تندرستی هستند غافل شد که از روی علاقه و برای افزایش اطلاعات عمومی خود به مطالعه این آثار می‌پردازند.
 
وی گفت: ورزش و تندرستی همواره یکی از مباحثی بوده  که مورد توجه اغلب افراد به ویژه عموم مردم است. از کتاب‌های پرطرفداری که در این زمینه منتشر شده است، «تمرینات بدنسازی»، «اطلس جامع پیلاتس» است که تا الان با اینکه چند ساعت از آغاز نمایشگاه گذشته است مورد استقبال خوبی قرار گرفته‌اند و این اثار جزو کتاب‌های عمومی است.
 
حتمی گفت: در بحث ورزش آکادمیک هم «مبانی آموزش تمرینات اصلاحی» و «تکنیک‌های توانبخشی» جزو کتاب‌هایی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اهمیت کتاب در میان مردم گفت: این روزها کتاب نیاز به کمک دارد و فکر می‌کنم باید رفاقت بیشتری با آن کرد. لازم به یادآوری است که در این چند سال اخیر بانوان با ورزش و محتوای ورزشی ارتباط بیشتری برقرار کرده اند. در حقیقت تجربه چند سال اخیر به ما ثابت کرده است. بانوانی که می خواهند علمی‌تر ورزش کنند به دنبال کتاب‌هایی هستند که به تشریح کامل حرکات ورزشی پرداخته‌اند. برای مثال کتاب «اطلس جامع پیلاتس» جزو آن دسته از آثاری است که گام به گام به توضیح حرکات ورزشی به همراه تصویر و عکس پرداخته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها