جمعه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
ناشران حوزه زنان در نمایشگاه چه می‌کنند؟/ پیشی گرفتن نویسندگان زن ایرانی در نگارش کتاب‌های زنان

نگاهی به تازه‌ترین کتاب‌های چاپ اول حوزه مطالعات زنان نشان می‌دهد نویسندگان ایرانی در نگارش این حوزه از مترجمان پیشی گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) حوزه مطالعات زنان یکی از زیرشاخه‌های جامعه‌شناسی است که مسائل مرتبط  با خانواده،‌ کودکان، و جنسیت از نزدیک‌ترین حوزه‌ها به آن است. درایران نویسندگان و مترجمان بسیاری در این حوزه فعالیت کرده‌اند که بعضی از آثارشان با توفیق همراه بوده است.

در سال جاری ناشرانی چون روشنگران و مطالعات زنان،‌ تیسا،‌ جامعه‌شناسان و ... عناوین جدیدی را در این حوزه به مخاطبان خود عرضه کرده‌اند. نشر نی به عنوان یکی از ناشران تخصصی حوزه علوم اجتماعی هرچند با عناوین جدیدی به نمایشگاه نیامده است،‌ اما قریب به هفت جلد کتاب در این حوزه را به نمایشگاه کتاب امسال عرضه کرده است.

رونمایی از 12 کتاب در روز دهم نمایشگاه
شهلا لاهیجی،‌ از چهره‌های شناخته شده این حوزه و مدیر انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به ایبنا گفت: این انتشارات قریب به 90 عنوان کتاب در حوزه مطالعات زنان دارد و برای روز دهم نمایشگاه امسال ساعت 16 و 30 دقیقه، در تالار شهید آوینی رونمایی از 12 جلد کتاب تازه در این حوزه را انجام خواهد داد.

وی افزود:‌ کتاب‌های «یادواره هایپشیا»،‌ »خاطرات هنرپیشه دوم»،‌ «زن در قصه‌های پریان»،‌ «ونسا و ویرجینیا»،‌ «پدران و پسران از هم پاشیده»،‌ «دفترچه خاطرات 16 زن ایرانی»،‌ «سریه»،‌ »فهرست ترس‌ها» و «نظریه رمان» از مجموعه کتاب‌هایی است که در برنامه یادشده رونمایی خواهند شد.

همچنین لاهیجی تاکید کرد: اگر بتوانیم در نمایشگاه کتاب امسال جلد دوم «شناخت هویت زن ایرانی» را عرضه خواهیم کرد.

جولان «زنان سیبیلو و مردان بی ریش» در نمایشگاه
مسئول فروش کتاب‌های حوزه زنان نشر تیسا نیز با اشاره به تازه‌های این نشر عنوان کرد: امسال دو عنوان کتاب در حوزه مطالعات زنان برای نمایشگاه کتاب آماده کرده‌ایم. عنوان اول «زن‌ها،‌ من مادرم و همسایه ها» و دیگری «زنان سییبیلو،‌مردان بی ریش» است.

وی افزود:‌‌ کتاب زنان سیبیلو،‌مردان بی ریش اثر افسانه نجم آبادی است و در نمایشگاه کتاب امسال چاپ ششم این عنوان پرفروش عرضه خواهد شد.

مسئول فروش انتشارات تیسا درباره برنامه‌های احتمالی این انتشارات برای نمایشگاه کتاب گفت: برای رونمایی کتاب برنامه‌هایی داریم و سعی می‌کنیم دراین حوزه امسال فعالیت داشته باشیم. همچنین امسال به دنبال آن هستیم  سه کتاب برای نمایشگاه آماده کنیم تا فروش آن از نمایشگاه آغاز شود.

ذره بینی بر وضعیت 10 سال زندگی زنان
محمدرضا نعمت‌پور مسئول غرفه نشر نی در خصوص کتاب‌های این انتشارات در حوزه مطالعات زنان گفت:‌ در این حوزه با توجه به شناخته شده بودن منیژه عراقی به عنوان مترجم دو کتاب «جامعه شناسی زنان» و «نظر و درآمدی جامع بر نظریه‌های فمنیستی» این دو کتاب با استقبال خوبی مواجه شده‌اند. همچنین کتاب جامعه شناسی زنان وی به عنوان منبع دانشگاهی معرفی شده است.

وی درباره معیارهای این انتشارات برای انتخاب آثارادامه داد: مترجم،‌ نویسنده و موضوع از اهم معیارهای این انتشارات برای چاپ کتاب است که در حوزه مطالعات زنان هم با این رویکرد به انتشار آثار می‌پردازیم.

همچنین کارشناس علوم اجتماعی نشر نی درباره کتاب‌های مطالعات زنان گفت: در حوزه مطالعات زنان تعداد کتاب‌هایی که کار کردیم به طور مشخص درباره زنان چهار عنوان کتاب داریم در نمایشگاه امسال،‌ البته در حوزه‌های مرتبط با زنان هم کتاب‌هایی داریم که وجه مشترک آنها مربوط به فلسفه جنسیت است که با احتساب این کتاب‌ها به لیست این حوزه سه عنوان کتاب دیگرهم اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که کارشده است،‌ دست کم به سه بخش تقسیم می‌شود،‌ بخش اول به جامعه شناسی زنان اختصاص دارد،‌ که بخش نظری و مطالعات روز را شامل می‌شود. همچون کتاب گزارش اجتماعی دربار زنان که بازه زمانی سال‌های 80 تا 90  را در بر می‌گیرد. نشر نی تلاش می‌کند در حوزه‌های مطالعات اجتماعی مسائل فعالیت می‌کند و حوزه مطالعات زنان،‌خانواده و جنسیت را هم با همین رویکرد آماده کرده است. البته امسال عنوان جدیدی در این حوزه چاپ نشده است.

بر اساس این گزارش، کتاب جامعه شناسی جنسیت از جمله کتاب‌های چاپ دوم نشر نی است که در سال‌های قبل فروش خوبی دارد. هم اکنون چاپ دوم کتاب گزارش وضعیت اجتماعی زنان درایران هم در غرفه نشر نی در نمایشگاه کتاب به علاقمندان مطالعه در حوزه زنان عرضه می‌شود. کتاب‌های درآمدی بر نظریه‌های فمنیستی،‌ جامعه شناسی زنان (تاریخ فمنیست) هم از جمله کتاب‌های عرضه شده نشر نی در حوزه مطالعات زنان است.

8 کتاب چاپ اول انتشارات جامعه شناسان
سعید اسلامی،‌ مدیر نشر جامعه شناسان درباره تعداد عناوین حوزه مطالعات زنان این انتشارات توضیح داد: انتشارات جامعه شناسان بالغ بر 20 تا 30 عنوان کتاب در حوزه مطالعات زنان دارد که امسال 8 کتاب آن چاپ اول هستند. کتاب کاربست نظریه‌های زنان،‌ جامعه شناسی شعر زنان،‌ ادبیات عارفان زنان،‌ جامعه شناسی عشق از جمله کتاب‌های ماست.

وی افزود: موفق ترین کتاب مان در حوزه زنان با توجه به فروش آن کتاب جامعه شناسی عشق است. جامعه شناسی جنسیت هم از جمله کتاب‌های موفق انتشارات جامعه شناسان است. همچنین در حوزه‌های مرتبط با مسائل زنان پیش از این کتاب دایرة المعارف خانواده را داریم که در نمایشگاه کتاب امسال هم به علاقمندان عرضه خواهد شد.

اسلامی در خصوص برنامه‌های این انتشارات در حوزه مطالعات زنان گفت:‌ ما مطالعات زنان را یکی از حوزه‌های مهم جامعه شناسی می‌دانیم و با توجه به ماهیت فعالیت تعریف شده این انتشارات فعالیت می کنیم. در سال 98 هم کتاب‌های جامعه شناسی توسعه زنان را آماده کردیم. همچنین کتاب‌هایی در حوزه جامعه شناسی کودک آماده کرده‌ایم. این انتشارات برنامه ریزی کرده است که کتاب‌های این حوزه بیشتر از نویسندگان داخلی باشد. همچنین روی مسائل فرهنگی زنان و کودکان تمرکز زیادی داریم،‌ البته ایده‌های خوبی در این خصوص هم دریافت می‌کنیم،‌ اما فروش کتاب ضعیف شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها