چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
رشد اقتصاد فرهنگی چین و ایران در سایه دیپلماسی فرهنگی

رئیس سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آئین افتتاحیه غرفه چین گفت: امیدواریم با حضور میهمانان چینی در نمایشگاه کتاب تهران روابط دو کشور توسعه پیدا کند و زمینه رشد اقتصاد فرهنگی دو کشور را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دقایقی پیش غرفه چین با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی، گوئووی مین معاون وزیر تبلیغات جمهوری خلق چین و پنگ سین سفیر جمهوری خلق‌ چین در ایران در نیم‌طبقه شبستان افتتاح شد.
 
در ابتدای این مراسم، گوئووی مین معاون وزیر تبلیغات جمهوری خلق چین در سخنانی با اشاره به افتتاح غرفه چین، گفت: امروز در این نمایشگاه، جمعی از فعالان صنعت نشر جهان جدیدترین دستاوردهای خود را با هدف بحث و تبادل نظر فرهنگی به اشتراک گذاشته‌اند.


 
وی افزود: از انتخاب چین به عنوان میهمان ویژه تشکر می‌کنم، چین و ایران هر دو تمدنی باستانی دارند و از 2000 سال پیش ارتباطات دوکشور از طریق جاده ابریشم و مبادلات دوستانه کشورها گذشته است و در دوره معاصر نیز امیدواریم این تعاملات فرهنگی عمیق‌تر شود.
 
گوئووی مین با ابراز امیدواری برای ایجاد فصلی جدید برای تبادلات فرهنگی دو کشور،عنوان کرد: حضور چین در نمایشگاه کتاب تهران می‌تواند در جهت تقویت مبادلات فرهنگی و رویدادهای فرهنگی دو کشور بسیار موثر باشد و ما نیز برای این موضوع برنامه‌های فرهنگی و هنری متنوعی را پیش‌بینی کرده‌ایم.
 
وی یادآور شد: ما امسال برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران 15 هزار جلد کتاب در 4000 عنوان آورده‌ایم و موضوعات این آثار مختلف است؛ برخی از آن‌ها به معرفی سنت‌های بومی چین و برخی برای معرفی چین مدرن به جهانیان به خصوص ایرانیان است.
 
گوئووی مین با اشاره به بخش‌ دیگر کتاب‌هایی که در غرفه چین قرار دارد، گفت: برخی از این آثار نیز دربردارنده مفهوم عمیق فلسفه و فرهنگ شرقی است و کتاب‌هایی نیز با هدف آموزش زبان چینی به کودکان ایرانی است.
 
وی  همچنین درباره حضور تصویرگران و نویسندگان مشهور این کشور در غرفه چین، تاکید کرد: این افراد در نمایشگاه کتاب تهران ارائه شده است تا علاقه‌مندان به فرهنگ و زبان چینی بتوانند با هنرمندان ارتباط موثری بگیرند.
 
نام چین برای ایرانیان نامی آشناست
در بخش دیگر این مراسم، محسن جوادی رئیس سی‌و‌دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در سخنانی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر روابط ما و چین با رویکرد تقویت دیپلماسی فرهنگی با محور کتاب است، گفت: خوشحال هستیم که امسال برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران را با افتتاح غرفه چین آغاز می‌کنیم، زیرا نام چین برای ایران از روزگار دور آشنا است.
 

وی ادامه داد: ‌شاعران ایرانی از روزگار گذشته با کشور چین آشنا هستند و از هنر تصویرگری مردم این سرزمین برای اشاعه فرهنگ و حکمت ایرانی استفاده می‌شده.
 
جوادی با بیان اینکه نام چین برای ادبیات ایران شناخته شده است، عنوان کرد: این آشنایی از شبکه راه‌های ارتباطی چین و ایران آعاز شد و بخش عمده فعالیت‌های دو کشور از قرن 19 میلادی در حوزه فرهنگ و هنر بوده است که امیدواریم با حضور آ‌ن‌ها در نمایشگاه کتاب این روابط توسعه بیشتری داشته باشد تا فرهنگ‌دوستان و اهالی اقتصاد زمینه رشد اقتصاد فرهنگی دو کشور را فراهم کند.
 
فاصله دل‌های دو کشور کم شود
پنگ سن، سفیر جمهوری خلق چین در جمهوری اسلامی ایران به عنوان آخرین سخنران این برنامه نیز از نمایشگاه کتاب تهران به عنوان یکی از معرو‌ف‌ترین رویدادهای فرهنگی نام برد و گفت: نکته مهم حضور چین به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران، توسعه ارتباطات فرهنگی دو کشور است، اگرچه این دو کشور تاریخی تمدن دیرینه‌ای دارند و دوستی آن‌ها قدیمی است.


 
وی ادامه داد: زمینه توسعه روابط دو کشور از سال 2016 آغاز شد و با حمایت رهبران دو کشور این روابط توسعه پیدا کرد و در سفر رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ایران به چین تعاملات تقویت شد.
 
پنگ سن همچنین اظهار امیدواری کرد؛ در سایت توسعه فعالیت‌های دو کشور بتوان در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، هنری و آموزش و پرورش پیشرفت داشته باشیم و به همین منظور کشور چین با برنامه‌های متنوعی به نمایشگاه کتاب تهران آمده است و می‌خواهد فاصله دل‌های دو کشور را کمتر کند.
 
همچنین در پایان سخنرانی‌ها، غرفه چین به صورت رسمی افتتاح شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب‌های غرفه چین بازدید کرد.
 
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «خواندن؛ توانستن است» تا 14 اردیبهشت 98 در مصلای امام  خمینی (ره) برپا است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها