چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
امیر پوردستان: شهدای مدافع حرم اعم از ارتشی و سپاهی مظلوم‌اند

امیر سرتیپ پوردستان گفت: شهدای مدافع حرم، مظلوم‌اند؛ عمق رشادت و ایثار آنها در عین کمبود امکانات بود. مدافعان حرم در سوریه از پشتیبانی لُجستیکی و مادی برخوردار نبودند، اما تکفیری‌ها با دلارهای نفتی و از سوی غربی‌ها حمایت می‌شدند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)- زهرا حقانی: دفاع از ناموس، حریم وطن و مقدسات و باورهای دینی، ریشه در تاریخ ایران و ایرانی دارد. بهترین نمونه دلاوری و ازجان‌گذشتگی در دفاع از آب و خاک را در هشت سال دفاع مقدس می‌توان دید. اما از زمان پایان جنگ نیز همچنان مرزبانان شجاع ایرانی به حراست از مرزها پرداختند تا متجاوزان حتی فکر تجاوز به یک وجب از خاک کشور را هم به ذهنشان راه ندهند. اما با گذشت چند دهه از دفاع مقدس، نوع دیگری از جنگ و تجاوز رخ نشان داد و این‌بار دشمن اعتقادات و مقدسات مسلمانان را نشانه رفت و فجیع‌ترین جنایات را علیه انسانیت انجام داد. اینبار مرزها، فراتر از خاک ایران رفتند؛ تا عراق و سوریه. اینبار نوع دیگری از مدافعان از نظامی و غیرنظامی به عرصه آمدند؛ مدافعان حرم.
 
در طول چندین سال از گذشت این جبهه مقاومت، صدها تن از دلاورمردان ایرانی از جان خود گذشتند. در این میان شاید کمتر از شهدای مدافع حرم ارتش جمهوری اسلامی ایران سخن به میان آمده و کمتر نامی از آن‌ها برده شده است. در راستای معرفی رشادت و دلاوری این مردان، انتشارات سوره سبز در قالب مجموعه هشت جلدی «روایت عشق»، زندگینامه داستانی هشت تن از شهدای مدافع حرم ارتش را خواندنی کرد. «ببر بلندی‌های جولان»، «حاجت روا»، «سفیر ثامن»، «شیر زیتان»، «کاری می‌کنم که به من افتخار کنید»، «ماموریت مخصوص»، «تکاور» و «سرباز مادرزاد» عنوان کتاب‌های این مجموعه است.


تکرار عملیات فتح‌المبین اینبار در مقابل جبهه النصرة

امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در زمان شهادت چهار تن از مدافعان حرم ارتش در مواجهه با عملیات جبهه النصرة در فروردین 1395 فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت، در گفت‌وگو با ایبنا، ضمن تشریح آن عملیات، دقایقی در وصف مدافعان حرم و به‌ویژه مدافعان حرم ارتش سخن گفت.
 
ناامنی‌های سوریه که شروع شد، به درخواست دولت بشار اسد از جمهوری اسلامی، تعدادی از نیروهای سپاه با مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح به‌عنوان مستشار وارد آن کشور شدند و بیشتر به امور آموزشی و نوع تاکتیک‌ها پرداختند. ظرفیت عظیمی به نام ارتش و به‌ویژه نیروی زمینی وجود داشت که می‌توانست در این جبهه شرکت کرده و نقش‌آفرینی کند. مدتی از این درگیری‌ها که گذشت، نیاز به پشتیبانی نیروهای مستشاری احساس شد. به درخواست سپاه قدس، ابتدا هواپیماهای ترابری نیروی هوایی ارتش وارد عمل شده و کار جابجایی مستشاران و تجهیزات را برعهده گرفتند. یکی از علاقه‌مندی‌های شخص من به‌عنوان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش این بود که نیروی زمینی با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد در این مأموریت‌ها شرکت کند. پس از نامه‌نگاری‌ و پیگیری‌، توانستیم تعدادی از نیروهایمان را به آن مناطق مأمور کنیم.
 
با ظرفیت‌ها و قابلیت‌‌هایی که در این نیروها وجود داشت، مأموریت‌های مهمی ازجمله مأموریت یک تیپ به آنها محول شد. فرماندهان تیپ مالک‌اشتر از کارکنان ارتش و نیروها نیز از فاطمیون بودند. این تیپ در جنوب خان‌طومان مستقر شد که در مأموریت‌ها شرکت می‌کردند.
 
21 فروردین 1395، ساعت 4 عصر، فرمانده تیپ 65 نیروی زمینی که عمده بچه‌های اعزامی ارتش از آنجا بودند، در تماس تلفنی به من اعلام کرد که جبهه النصرة عملیاتی را علیه ما آغاز کرده است. از همان ساعت تا هشت صبح فردا، لحظه به لحظه با فرمانده در تماس بودیم. در این عملیات که در باران شدید انجام شد، بیش از یک‌هزار و 500 نفر از جبهه النصرة حضور داشتند که چندی بعد در سایت داعش در اینترنت دیدیدم که چه شدت آتشی داشتند. مقاومت سختی از سوی نیروهای ایرانی صورت گرفت و براساس نظر فرمانده سپاه، نیروهای تیپ مالک‌اشتر توانستند بیش از 400 نفر از نیروهای جبهه النصرة را به هلاکت برسانند و چهار نفر از نیروهای ارتشی به نام‌های سرهنگ مجتبی ذوالفقارنسب، سرهنگ دوم مرتضی زَرهَرَن، سروان مجتبی یداللهی منفرد و ستوان‌یکم محسن قوطاسلو نیز در این عملیات به شهادت رسیدند.
 
این مقاومت و ایستادگی سبب شد که این جبهه نتواند به اهدافش برسد و ناچار به عقب‌نشینی می‌شود. فرمانده سپاه به من گفت که بچه‌های نیروی زمینی، یک عملیات فتح‌المبین دیگر را رقم زدند.
 
این فرمانده ارشد ارتش جمهوری اسلامی ایران، سخنانش را با بیان این جمله که شهدای مدافع حرم اعم از ارتشی و سپاهی و داوطلب، شهدای مظلومی هستند، ادامه داد: شهدای مدافعان حرم همه مظلوم هستند و شاید مظلومیت شهدای حرم ارتش بیشتر باشد از این جهت که تعدادشان کمتر بود. واقعا عمق رشادت، فداکاری و ایثار این عزیزان در عین کمبود امکانات بود. مدافعان حرم در سوریه شرایط مناسبی نداشتند و از پشتیبانی لجستیکی و مادی نیز برخوردار نبودند، چون سوریه یک کشور جنگ‌زده و دچار بحران بود که بسیاری از زیرساخت‌هایش مشکل داشت و بیش از 70 درصد خاکش در دست تکفیری‌ها بود. درحالی‌که همه دنیا و دلارهای نفتی برخی کشورهای عرب‌ و غربی‌ها از آن‌ها حمایت می‌کردند.
 
انتشارات سوره سبز، حقیقتا گام بلندی در این زمینه برداشته و من به‌عنوان یک خادم، از آن‌ها تشکر می‌کنم. اما جا دارد دیگر نهادها و سازمان‌ها به‌ویژه سازمان عقیدتی - سیاسی ارتش که هم رسانه و هم امکانات لازم را در اختیار دارد، بیشتر به این عزیزان بپردازند. برای شناخت بهتر جامعه، تعدادی از اماکن ارتش به نام این شهدا نامگذاری شده و یادواره‌هایی نیز به پاس قدردانی از رشادت و فداکاری آن‌ها برگزار می‌شود و عکس آن‌ها نیز زینت‌بخش اتاق همه فرماندهان ارتش است.
 
امیر سرتیپ پوردستان در پایان با تاکید بر اهمیت کتاب و کتابخوانی در پیشرفت و آبادانی کشور، به جوانان توصیه کرد: استدعا می‌کنم جوانان عزیز ما بیشتر به کتاب و مطالعه روی آورند. متأسفانه سرانه مطالعه در کشور ما پایین است و بیشتر وقت جوانان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد. جوانان باید به کتاب روی آورند، چراکه آنچه می‌تواند زمینه پیشرفت کشور را فراهم آورد و جامعه را به سعادت برساند و ما را در مقابل دشمنان مقاوم و مستحکم نگه دارد، کتاب و دانش است. بنا به فرموده امیرالمومنین علی (ع)، اگر می‌خواهیم قدرت و شوکت داشته باشیم و در این دنیا حرفمان جلو برود، باید به دانش مسلح باشیم و راه آن نیز مطالعه است.


رونمایی از مجموعه «روایت عشق» با حضور فرمانده کل ارتش

محسن صادق‌نیا؛ مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری انتشارات سوره سبز، نقش پررنگی در تدوین و انتشار مجموعه هشت جلدی «روایت عشق» برعهده داشته و خود نیز مولف یکی از این هشت جلد با عنوان «مأموریت مخصوص» است. وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، توضیحاتی درباره این مجموعه ارائه داد. 

از دو سال و نیم پیش که چاپ زندگینامه داستانی شهدای مدافع حرم ارتش را در دستور کار قرار دادیم، مشکلات زیادی پیش‌رو داشتیم. یکی از مشکلات، هماهنگی در پیدا کردن همرزمان شهدا و دومی مجاب کردن آن‌ها جهت همکاری برای بازگویی خاطرات بود. با توجه به اینکه مسائل حفاظتی و امنیتی در ارتش بسیار مهم است و ماموریت مستشاران ارتش در سوریه نیز هنوز در جریان بود، بسیاری از همرزمان شهدا به‌ویژه آنهایی که در هنگام شهادت در کنار شهدا بودند، چندان امکان همکاری نداشتند و لذا پروسه تدوین و چاپ این کتاب‌ها اندکی به طول انجامید.
 
به گفته وی، نویسندگان این هشت کتاب از مجرب‌ترین داستان‌نویسان حوزه دفاع مقدس در کشور هستند.
صادق‌نیا در ادامه به ذکر نکاتی کوتاه درباره هریک از کتاب‌های این مجموعه پرداخت.
 


کتاب «شیر زیتان»؛ زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم؛ سرهنگ مجتبی ذوالفقارنسب است که به قلم مهدی فصاحت به رشته تحریر درآمد. مقام معظم رهبری نیز بر این کتاب تقریظی نوشته‌اند. آئین رونمایی از این هشت کتاب و تقریظ رهبری بر کتاب «شیر زیتان»، نیمه نخست سال جاری، با حضور امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی؛ فرمانده کل ارتش و امیر سرتیپ حیدری؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش انجام خواهد شد.
 


یکی دیگر از کتاب‌های این مجموعه با عنوان «مأموریت مخصوص» را بنده نوشتم که زندگینامه داستانی شهید ستوان‌یکم محسن قوطاسلو؛ اولین شهید مدافع حرم ارتش است. او علاوه بر فرماندهی پایگاه بسیج، در ارتش هم به‌عنوان نیروی ویژه هوابرد و تک‌تیرانداز در تیپ 65 نوهد ارتش بود. این شهید در مراسمی باشکوه تشییع شد و شهادتش، شور و حال بسیاری در بین نیروهای ارتشی ایجاد کرد. مقام معظم رهبری نیز برای زیارت قبر این شهید به بهشت زهرا (س) رفتند.
 


«کاری می‌کنم که به من افتخار کنید»، یکی دیگر از کتاب‌های مجموعه «روایت عشق» به قلم مجتبی حبیبی است. این اثر زندگینامه داستانی شهید سروان مجتبی یداللهی منفرد؛ جوان‌ترین شهید مدافع حرم ارتش را روایت می‌کند.
 
مقام معظم رهبری درباره شهید یداللهی فرمودند: «این شهید والامقام، نمونه‌ای درخشان از رویش‌های انقلاب است که این‌چنین درخشید و همچون حجتی در مقابل چشم همکاران قرار گرفت. امروز بسیاری از جوانان، باانگیزه و ایمان باورنکردنی به دنبال آنند که از همه‌چیز خودشان، از خانواده‌شان، پدر و مادر و همسر و فرزند دلبندشان بگذرند تا ما در امنیت و آسایش و اقتدار کامل زندگی کنیم.»
 


«سفیر ثامن» نوشته سمانه خاکبازان، براساس زندگی شهید ستوان‌سوم سید مهدی جودی ثانی تالیف شده است. او که در تیرماه 1396 در حلب سوریه به شهادت رسید، نه تنها سرش بریده شد، بلکه شیطان‌صفتان تکفیری بدنش را نیز مُثله و قطعه قطعه کردند.
 


یکی دیگر از مجلدات این مجموعه، کتاب «حاجت‌روا» نوشته زینب گودینی است که زندگی شهید مدافع حرم؛ سرهنگ‌دوم مرتضی زَرهَرَن را در قالب داستانی روایت می‌کند. این کتاب بیشتر با تأکید بر دلنوشته‌های همسر و دو فرزند شهید نوشته شده است. یکی از غمبارترین صحنه‌ها درباره این شهید، خوابیدن دختر کوچک او بر مزار پدر است.
 


«ببر بلندی‌های جولان» کتاب دیگری از مجموعه «روایت عشق» است که براساس زندگینامه شهید مدافع حرم؛ ستوان‌سوم محمد مرادی به قلم فاطمه دانشور جلیل تدوین شده است. این شهید والامقام، مرداد 1395 در حلب سوریه به فیض شهادت نائل آمد.
 
پشت جلد این کتاب، مزین به پوستری از عکس شهید با یادداشتی کوتاه از مقام معظم رهبری است.
 


کتاب‌‌های «تکاور» و «سرباز مادرزاد» نیز زندگینامه داستانی دو شهید مدافع حرم از تکاوران ارتش جمهوری اسلامی است که در یک زمان و مکان به شهادت رسیدند.
 
شهید سروان صادق شیبک؛ قهرمان داستان «تکاور» نوشته ثریا منصوربیگی، از تکاوران و تک‌تیراندازان زبده نیروی زمینی ارتش و مدرس دوره‌های تکاوری بود.
 
شهید سروان حسین همتی نیز از دیگر تکاوران ارتش بود که روایت داستانی زندگی‌اش به قلم حمید گله‌داری در کتاب «سرباز مادرزاد» آمده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصیب ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۶
    با سلام این کتاب ها آیا در شهرستان ها نیز منتشر میشود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها