سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
رادیو کتاب افتتاح شد

رادیو کتاب همزمان با سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا)، آئین آغاز به کار رادیو کتاب پیش از ظهر امروز سه‌شنبه سوم اردیبهشت‌ماه برگزار شد. در این آئین حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما؛ حمید شاه‌آبادی، معاون ریاست صدا؛ قادر آشنا، مدیر عامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از مدیران و مشاوران بخش‌های مختف سازمان حضور داشتند.

رادیو کتاب فعالیت خود را از اول اردیبهشت‌ماه آغاز کرده و تا پایان سی‌ودومین دوره نمایشگاه‌بین‌المللی کتاب تهران ادامه خواهد داد. شنوندگان و کتاب دوستان می‌توانند برنامه‌های این شبکه را روی موج اف.ام 5/89 مگاهرتز دنبال کنند.
 
رادیو رسانه گرم است
حسینی‌پور در این آیین ضمن قدردانی از حمید شاه‌آبادی، معاون صدای جمهوری اسلامی ایران، محمد صادق رحمانیان، مدیر شبکه رادیویی فرهنگ، نیلوفر زندیان، مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ و حجت‌الاسلام سیدرمضان موسوی‌مقدم، قائم مقام ریاست سازمان صدا و سیما گفت: این شبکه رادیویی با نگاه حرفه‌ای در طول سال و در حوزه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی تولید و پخش برنامه‌های موثر برای ترویج کتاب و کتابخوانی به صورت گسترده و چشمگیر فعالیت دارند و همیشه یار و همراه ما برای رونق یار مهربان بوده‌اند.
 
وی افزود: در فرهنگ ارتباطات، رادیو رسانه‌ای است گرم؛ این اصطلاح را مارشال مک‌لوهان ابداع کرده است. طبق آرای او، به رسانه‌هایی عنوان رسانه گرم داده می‌شود که کاربران آنها، نیازی به تمرکز شدید حواس ندارند و رسانه قادر است بار معنایی خود را به روشنی منتقل سازد.
 
او با بیان اینکه راديو از بدو اختراع‌ رسانۀ چند وجهی بوده، ادامه داد: رادیو سرگرم کننده بوده، اطلاع‌رسانی را بر عهده داشته، رسانه حاکمیتی بوده و همچنین رسانه تبلیغاتی محسوب می‌شد. راديو چند ویژگی دیگر هم دارد؛ می‌تواند در ۵۲ هفتۀ سال به‌طور شبانه‌روزی در هر موقعيت مكانی با شنوندگان خود با حداقل وسیله فنی در ارتباط باشد و گستره مخاطبان وسیعی را چه به لحاظ جغرافیایی، چه به لحاظ جنسیتی و چه به لحاظ سنی دربربگیرد.
 
به گفته حسینی‌پور در دنیای جدید رادیو به جزء جدایی ناپذیر زندگی افراد و جامعه تبدیل شده است. او ادامه داد: این رسانه تاثیر زیادی در شکل‌گیری باورها، عقاید و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی داشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مردم بخش عمده‌ای از اوقات فراغت خود را با رادیو سپری می‌کنند؛ چه در سفر و چه در وسایل نقلیه شخصی و عمومی و سایر فضاها، رادیو همراه آن‌ها است.
 
او بیان کرد: البته اینکه رادیو بر روی کدام موج تنظیم شده است با توجه به علایق افراد متفاوت است. بنابراین این تکنولوژی می‌تواند به فرهنگ جامعه و فرهنگ مطالعه مردم ایران که بیشتر یک فرهنگ شفاهی است کمک کند.


 
رادیو یاری‌رسان در تولید محتوا است
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان اینکه این رسانه نیاز به محتوا دارد،  توضیح داد: حال باید دید که محتوا را از چه طرقی می‌توان تامین کرد؛ یکی از طرق تامین محتوا - که شاید بیشتر جنبه سرگرم کنندگی داشته باشد - موسیقی است. دیگری، نقل اخبار است که مخاطبان خاص خود را دارد اما به جز این دو، تنها یاری که می‌تواند یاری‌رسان رسانه در تولید محتوا باشد، رادیو است که قدیمی‌ترین رسانه در حوزه ارتباطات به حساب می‌آید.
 
او افزود: در طول حیات بشر شکل این رسانه با تغییرات تکنولوژیک تغییر کرده است اما توسعه رسانه‌ها و تکنولوژی موجب از بین رفتن شکل سنتی کتاب نشده است بلکه به نظر می‌آید منجر به توسعه آن هم شده است.
 
حسینی‌پور ادامه داد: کتاب خود نوعی رسانه است؛ رسانه‌ای گرم اما خاموش؛ رسانه‌ای که ذهن ما را درگیر می‌کند، برای تک‌تک واژه‌ها در ذهن نقش ایجاد می‌کند، از چرایی و چیستی می‌گوید و از فرازها و فرودها سخن می‌راند. راهنمایی می‌کند، آموزش می‌دهد، پندآموزی می‌کند و رواج دهنده ادب است. بدون شک امروزه هیچ رسانه‌ای نیست که تولیدکنندگان محتوای آن از کتاب بی‌نصیب باشد؛ حتی بخش‌بندی‌های رسانه‌ای همچون فصل‌بندی‌های کتاب است و مخاطب را طی روز با خود همراه می‌کند؛ بدون آن که احساس خستگی کند.
 
رادیو به مثابه گوش و کتاب به مثابه چشم است
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان مثالی بیان کرد: درحال حاضر که فرمت صوتی کتاب این امکان را برای همه مردم به وجود آورده حتی در وسایل نقلیه عمومی و خصوصی به نحوی کتاب را مطالعه کنند و حتی نابینایان و افراد بی‌سواد این امکان را دارند که از این فرصت استفاده کنند.
 
او گفت: مارشال مک لوهان در دهه 1950 و 60میلادی معتقد بود که تمام رسانه‌های جمعی در واقع از مصادیق چشم بشر هستند و رادیو به مثابه گوش و کتاب به مثابه چشم است اما اگر بتوانیم از طریق رادیو، تغییر و تحول فرهنگی مناسبی را در گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی ایجاد کنیم و جامعه را به سمت و سوی ارزش‌ها و باورهای درست سوق دهیم، تاثیر شگرفی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارد.
 
حسینی‌پور با تبریک روز جهانی کتاب و حق مولف به اهالی قلم و همه فعالان حوزه نشر، اعلام کرد: افتتاح رادیو کتاب هم‌زمان با این روز را باید به فال نیک گرفت؛ شبکه‌ای که می‌تواند رونق بخش اقتصاد کتاب باشد؛ رسانه‌ای که می‌تواند صدای پدیدآورندگان فرهنگ مکتوب قلمداد شود؛ رادیویی که می‌تواند در ترویج کتاب، به کتاب‌یاران و مروجان کتاب در دورترین نقاط این سرزمین اهورایی یاری‌رسان باشد؛ رسانه‌ای که می‌تواند به نقد دانش بپردازد و ما را با صدای دانشمندان سرزمین‌مان ایران آشنا کند.
 
او ادامه داد: رادیو کتاب در واقع می‌تواند جایی باشد برای شنیدن صدای صنوف نشر، افرادی که به طرق مختلف، افزون بر ارتزاق حلال از این حوزه، خدمات گسترده‌ای از دانش و هنر خود را در ارائه کتاب عرضه می‌کنند. رادیوکتاب، هم می‌تواند صدای رسای همه برنامه‌های فرهنگی در حوزه تولید کتاب باشد و هم می‌تواند بسترساز و بازتاب دهنده نقد درست منتقدان تیزبین این حوزه باشد. قطعا فضای فرهنگی حوزه کتاب نیازمند رسانه‌ای به نام رادیو کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها