سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
​دیوار تحریم با کتاب فرو می‌ریزد

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خط ارتباط وجودی ایران با ملل و خط ارتباط ملل با ایران از راه کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آئین افتتاح سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران صبح سه‌شنبه (سوم اردیبهشت‌ماه) با حضور سیدعباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی؛ معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، قادر آشنا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب و همچنین هیأت فرهنگی کشور چین (مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه) شامل ناشران و نویسندگان در تالار چهل‌سرای مصلای بزرگ امام خمینی (ره) علیه برگزار شد.
 
عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اینکه کتاب پدیده بشری خارق‌العاده شبیه انسان است گفت: همان‌طور که انسان لایه‌های متنوع و کارکردهای گوناگون دارد کتاب هم مخلوق انسان است و لایه‌های مختلف دارد. شاید هیچ پدیده بشری مانند کتاب آئینه خود انسان نباشد.
 
او با اشاره به کارکرد پرورش و پالایش زبان به وسیله کتاب ادامه داد: اگر گلستان، بوستان، شاهنامه و ... نبودند زبان ما به اینجا نمی‌رسید. کتاب مسیری است که پرورش زبان را مهیا می‌کند.
 
صالحی با بیان اینکه انسان دارای دو ساحت تفکر و عواطف است افزود: کتاب این دو را پیش می‌برد و می‌توان در ارایه کارکردهای کتاب در طول تاریخ به دو نکته اشاره کرد.
 
او در ادامه با اشاره به فقدان حضور رئیس‌جمهور در جمع گفت: نکته اول نقش کتاب در رونق اقتصادی است، امسال به‌گفته مقام معظم رهبری سال رونق اقتصادی نام گرفته است کتاب موجب اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود که نقش مهمی در اقتصاد نشر دارد.
 
او با اشاره به آمار سازمان جهانی مالکیت فکری بیان کرد: 46 میلیون نفر تعداد افرادی هستند که در صنعت نشر چین فعال است. یعنی کتاب می‌تواند در اشتغال به‌صورت مستقیم موثر باشد.
 
او در بیان تاثیرات غیرمستقیم اقتصادی صنعت نشر بیان کرد: این واقعه تاریخی می‌تواند برای ما آموزنده باشد.
 
صالحی با اشاره به آتش‌سوزی در کلیسای نوتردام درباره رمان گوژپشت نوتردام گفت: رمان ویکتور هوگو باعث شد این کلیسا مورد توجه قرار بگیرد و تبدیل به کلیسای پررونق در گردشگری فرانسه و جهان شود.
 
او افزود: یک کتاب چگونه می‌تواند فرصت‌های مناسب شهری بسازد. کتاب و صنعت نشر علاوه بر کارکردها در تولید علم و تقویت قدرت تعقل و تفکر به‌عنوان رسانه قدیمی و پایا در کنار تمام مواردی که به کتاب موکول می‌شود در صنعت نشر در نظر گرفته می‌شود.
 
او در بیان نکته دوم خود ابراز داشت: باید کتاب را به‌عنوان سفیر در نظر بگیریم؛ زیرا دیپلماسی عمومی و فرهنگی و در کنار آن دیپلماسی نشر از اهمیت بالایی برخوردار است.
 
صالحی با طرح این سئوال که ایران را با کدام ویژگی‌اش می‌شناسند توضیح داد: شاهنامه، مثنوی، خمسه و ... معرف ایران بوده است. ما را به کتاب می‌شناسند. خط ارتباط وجودی ما با ملل و خط ارتباط ملل با ایران از طریق کتاب است.
 
او با اشاره به اینکه باید دیدگاه خود به کتاب را تغییر دهیم گفت: این دیپلماسی کتاب است که آجرهای دیوار بین کشورها را برمی‌دارد و امکان اتحاد ملت‌ها را ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهند ایران را منزوی کنند این کتاب است که دیوار تحریم‌ها را از بین می‌برد.
 
او افزود: سابقه تاریخی بشر در ارتباط کتاب بوده، امروز در دوره سختی که کمربندهای تحریم دور ما محکم‌تر بسته شده‌ است می‌توانیم این کمربندها را با کتاب بازکنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها