یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
روشنگری درباره امام عصر (عج)؛ از «بامداد بشریت» تا «دکان‌های کاغذی»

به مناسبت نیمه شعبان، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به عنوان پیشنهاد، کتاب‌هایی را برای مطالعه با موضوعاتی پیرامون حضرت مهدی (عج) پیش روی خوانندگان قرار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، روز 15 شعبان سالروز تولد حضرت مهدی (عج)، امام دوازدهم شیعیان است که در دوران غیبت به سر می‌برد. در آستانه این روز، خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بسته پیشنهادی کتاب برای مطالعه در این روز را به خوانندگان معرفی می‌کند که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد:
 

 بامداد بشریت:
«بامداد بشریت» اثر محمدجواد مروجی طبسی مجموعه‌ای از پرسش‌ها و پاسخ‌ها پیرامون امام زمان (ع)  است. این کتاب شامل 43 پرسش و پاسخ درباره امام مهدی (ع) و مسئله مهدویت است. این پرسش و پاسخ‌ها به ترتیب درباره اعتقاد به مهدویت، میلاد منجی بشریت، راز طول عمر، فلسفه غیبت، نشانه‌های ظهور، ویژگی‌های امام زمان، دولت جهانی مهدی، یاران امام مهدی در دوران غیبت، ظهور دشمنان امام زمان است.
 
نویسنده مسئله مهدویت را از ناب‌ترین اندیشه‌های اسلامی و برگرفته از قرآن می‌داند و بر این اساس، تبیین جوانب و شبهه زدایی از اذهان اندیشمندان و جوانان را در این خصوص لازم می‌شمارد.
 
مطالب کتاب عمدتاً بر محور روایات و احادیث منقول از پیامبر (ص) و ائمه اهل بیت (ع) سامان یافته است و جنبه نقلی دارد و جز در مواردی بسیار معدود و مختصر، از ارائه هرگونه تحلیلی خودداری شده است.
 
 
ظهور حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن کریم:
«ظهور حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن‌ کریم» اثر سیدحسن زمانی است. زمانی در این کتاب تلاش کرده است با استفاده از قرآن کریم، نگاه تازه‌ای به مبحث ظهور حضرت مهدی‌ (ع) بیندازد؛ اگرچه در شب، سخن از روشنایی روز گفتن بسیار دشوار است؛ امّا سعی کرده با نشان دادن روشنایی شمعی در شب تاریک، ترسیم کند.
 
«ظهور حضرت مهدی (عج) از نگاه قرآن کریم» در چهار فصل «کلیات»، «رخدادهای ظهور»، «ویژگی‌های ظهور» و «جلوه‌هایی از ظهور حضرت مهدی‌ (ع) تدوین شده است.
 
 
گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر:
«گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر» اثر قنبر علی صمدی است. گفتمان جهانی مهدویت، اندیشه فرجام شناسانه ای اسلامی با رویکرد گفتمانی است که به تبیین فرایند تحولات آینده بر پایه اصول، اهداف و کارکردهای نظریه قرآنی مهدویت می‌پردازد و با فراخواندن انسان معاصر به ارزش‌های متعالی و تمدّن ساز دین، رویکرد فراگیر به گفتمان مهدویت را ضامن سعادت و نجات بشر و نوید بخش ظهور منجی موعود (عج) برای تحقق جامعه آرمانی می‌داند.
 
«گفتمان جهانی مهدویت و آینده بشر» در سه بخش به بررسی این موضوع پرداخته است. در بخش نخست کتاب به تبیین اصطلاحات معطوف به آینده و تشابهات و تفاوت‌های آن پرداخته شده است، در بخش دوم با نگاه مقایسه ای به بررسی آینده بشر از در تئوری‌های فرجان شناسانه مکاتب بشری و آینده نگری اسلامی مبتنی بر اندیشه مهدویت پر داخته شده است و در بخش سوم مبانی، ویژگی‌ها و کار کردهای گفتمان جهانی مهدویت، مورد توجه قرار گرفته است.
 

رجعت عصر ناشناخته:
رجعت به معنای بازگشت برخی افراد، بعد از ظهور امام عص (عج) و قبل از وقوع قیامت است. با اینکه عقیده به رجعت، ریشه قرآنی دارد و روایات معتبر و متعددی در منابع شیعه، به آن پرداخته‌اند، برای عموم شیعیان، آموزه‌ای تقریبا ناشناخته است. از سوی دیگر، اهل سنت، قائل به رجعت نیستند و شبهاتی را در رد آن مطرح کرده‌اند.
 
رمضان پای برجای در کتاب «رجعت، عصر ناشناخته»، بعد از بیان کلیات و تاریخچه ای در مورد رجعت و فلسفه آن، ادله نقلی و عقلی آن را بیان کرده است. او در ادامه، پاسخگوی شبهات علمای اهل تسنن در مورد رجعت بوده است. او در این بخش از کتاب، شبهه استبعاد عقلی، تفاسیر متفاوت علمای اهل تسنن در مورد آیات قرآنی رجعت و ارتباط رجعت با مساله توبه، تکلیف، تناسخ، ایمان کافر، اهانت به اولیای الهی و برخی شبهات دیگر را بررسی کرده و پاسخگو بوده است.
 

پیشگویی‌هایی از آخرالزمان:
یکی از واقعیت‎های غیر قابل کتمان، پیشگویی امامان معصوم (ع) درباره سرنوشت بشریت در آخرالزمان و حوادث قبل و بعد از ظهور منجی عالم بشریت (ع) است.
 
«پیشگویی‌هایی از آخرالزمان» اثر علی رضایی است که در آن با سبکی نو و از زاویه‌ای جدید و نیز با استناد به منابع موثق فریقین (شیعه و سنی)، به پیشگویی‎های امامان معصوم (ع) درباره ظهور مهدی موعود (ع)، وقایع این زمان و یاران آخرالزمانی ایشان می‌پردازد.
 

دکان‌های کاغذی:
از دیرباز، باورهای آخرالزمانی مورد سوء‌استفاده اشخاص منحرف بوده و برای رسیدن به اهداف و اغراض مسموم خود، احساسات دینی مردم را بازیچه خود قرار داده‌اند. یکی از این باورها، اعتقاد به مهدویت است که از صدر اسلام تاکنون مدعیان بی‌شماری داشته و از این رهگذر، دکان دارانی مسلمانان را فریب داده و به سوی خود دعوت کرده‌اند.
 
علی محمدی هوشیار در کتاب «دکان‌های کاغذی» با موضوع جریان‌شناسی مدعیان دروغین مهدویت از سده نخست اسلام تا عصر حاضر را بررسی کرده است تا بتواند گامی در مسیر روشنگری و تحلیل لایه‌های پنهان سردمداران جریان‌های مدعی مهدویت بردارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها