پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
سال‌هاست که توسعه یزد متکی بر کالبد شهر بوده نه روح آن

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: متاسفانه سال‌هاست در شهرهایی مانند یزد به اشتباه به بزرگ شدن کالبد شهر و نه به روح شهر، توجه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، مراسم اختتامیه نکوداشت علی سلطانی گردفرامرزی نویسنده و پژوهشگر کشوری با حضور مسئولان کشوری و استانی به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در محل سالن هلال احمر یزد برگزار شد.

مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این مراسم ابراز امیدواری کرد چنین برنامه‌هایی کمک کند که جامعه یزد به سرمایه‌های درونی و فرهنگی خود آگاهی و وقوف پیدا کند.

وی افزود: آوازه دکتر سلطانی به اندازه جایگاه و شخصیت ایشان نیست که این، قطعاً به دلیل تواضع و افتادگی وی بوده که این امر مسئولیت را از ما سلب نمی‌کند و بایستی این مسیر را در جهت اعتلای فرهنگی استان و کشور استمرار ببخشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد یادآور شد: اگرچه افرادی همچون دکتر سلطانی در پذیرش برگزاری چنین برنامه‌هایی تواضع دارند اما جامعه برای شکل دادن به هویت و سرمایه‌های فرهنگی خود به این برنامه‌ها نیاز دارد و بایستی چنین انسان‌هایی را معرفی کرده و برای جامعه بازشناسی کنیم.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: شهر بزرگ، شهری است که انسان‎های بزرگ داشته باشد و این بزرگی به صنایع و کالبد بزرگ شهر حاصل نخواهد شد و این در حالی است که متاسفانه سال‌هاست در شهرهایی مانند یزد به اشتباه به بزرگ شدن کالبد شهر و نه به روح شهر توجه شده است.

وی بیان کرد: استان یزد خوشبختانه در چند سال اخیر توانسته بخشی از سرمایه‌های خود را بازنمایی کند و جهانیان و کشور نیز بدان معترف بوده اند که نماد شهر جهانی و پایتخت کتاب ایران و پایتخت هنرهای جدید نشان می‌دهد که یزدی دیگر در حال شکل گیری است.

روح‌الله هادی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: دکتر سلطانی، استاد معلم است و من این را مقامی مناسب و پسندیده برای وی می‌دانم.
 

وی افزود: مجله رشد به عنوان نخستین همکاری من با دکتر بوده است که اولین تغییر در کتاب‌های درسی را با حضور وی انجام دادیم و کتاب‌های مختلفی را تالیف و به چاپ رساندیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: دکتر سلطانی همچون سایر یزدی‌ها دارای چند ویژگی است که سختکوشی و تیزهوشی از آن جمله است و در تمامی دوران‌ها با وجود سختی‌ها هدف خود را دنبال کرده است.

هادی بیان کرد: مسلمانی و دینداری در عین انسانیت از جله صفات دیگر دکتر سلطانی است که یزدی‌ها نیز در این زمینه زبانزد هستند زیرا با وجود دارالعباده بودن در قلب خود آتشکده را جای داده که این مسالمت‌آمیزی نیاز بشریت امروز است.

وی ادامه داد: اگرچه الان در گوشه و کنار دنیا جنگ‌های مذهبی و دینی، انسان را به یاد جنگ‌های صلیبی می‌اندازند اما یزد و یزدی‌ها در عین دیانت در قلب خود همزیستی را به جهانیان نشان می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد یادآور شد: اصالت و ریشه‌داری فرهنگی بوده است که یزد با اصالت خود به دکتر سلطانی بخشیده و این را باید تحسین کنیم.

هادی ادامه داد: لباسی که دانش به وی بخشیده، همه جانبه‌نگری است که این ویژگی باعث شده که دکتر همانند معلمی بزرگ باشد و استادی معلم است.

وی افزود: در ایران متاسفانه گاهی فکر می‌کنیم ارزش کارهای کمک آموزشی از آموزشی کمتر است اما اینطور نیست بلکه کارهای کمک آموزشی خلاهای آموزشی را پر می‌کند که دکتر سلطانی یکی از معلمانی است که این تخصص را به خوبی داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه یزد یادآور شد: استاد سلطانی در خط و شاعری هنرمند است و در تمامی سال‌های زندگی نیز از هیچ مسئولیتی رویگردان نبوده‌ و مسئولیت‌های مختلف فرهنگی اجتماعی خود را به خوبی ایفا کرده است.
 

هادی بیان کرد: دکتر سلطانی ارتباط اجتماعی بسیار خوبی داشته که این هنر را به خوبی در خود تقویت کرده و در کنار آن نیز پدر شریف و همسری عزیز برای خانواده خود ااست.

وی گفت: ما باید توجه کنیم که آموزش و پرورش و دانشگاه ما نیازمند این الگوها است زیرا انسان‌هایی به این شکل، شخصیت و روش تربیت کند.

محمود الهام‌بخش، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این مراسم با اشاره به سیمای اشعاری علی سلطانی گردفرامرزی گفت: در بین ادیبان و بزرگانی که به شعر پرداخته‌اند گروهی به صورت حرفه‌ای به آن پرداخته‌اند و گروهی نیز در حاشیه به شعر پرداخته‌اندو دکتر سلطانی از این گروه‌ها هستند که سلیقه را لحظه‌ای رها نکرده‌اند و غیر از التذاذ، درس‌های بسیاری به ما می‌دهند.

وی افزود: ادبیات کلاسیک و عرب شعرهای حولیات دارند و این اشعار ماندگار است و اشعار دکتر سلطانی نیز با تامل، تدارک، ساختار و وزنی به هنجار است.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد بیان کرد: معمولاً رسالت ادیبان این بوده که زبان شعر قدما را منزوی نکنند که نمونه این اشخاص دکتر سلطانی است و شعر وی در راستای اشعار کلاسیک قدما در عین وجود مضمون پردازی و ترکیب‌های جدید و این برجستگی است.

الهام بخش گفت: فرم مستحکم دکتر بسیار چشمگیر و دلپذیر است و اصالتی نیز به پیام دارد که درس عشق و وطن دوستی را مانند سخنران بیان می‌کند.

دکتر سلطانی نویسنده و پژوهشگر کشوری در این آیین گفت: من فقط وظیفه خود می‌دانستم که اگر قدرت فرهنگی و ادبی دارم تا جایی که امکان دارد انجام دهم و خدا شاهد است که هیچ کوتاهی نکرده‌ام.
 

وی افزود: من ثابت کرده‌ام که طبق گفتار شاهنامه انوشیروان ظالم‌ترین پادشاه بوده است اما هدف من این بوده است که این حقایق قرآن را بگویم زیرا فکر کردم حالا که درک کرده‌ام باید آن را برای مردم بازگو کنم و اگر نکنم خداوند مرا مجازات می‌کند.

این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: من از کلاس دوم آرزو داشتم که ببینم چرا خداوند به چیزهای مادی قسم می‌خورد اما امروز دریافته‌ام که فلسفه آن چیست و این از بزرگی خداوند متعال است.

سلطانی یادآور شد: امیدوارم جوان‌ها با خواندن کتاب‌ها ارزش اسلام و مطالب آن و اینکه چطور ممکن است که جوانی اُمّی این نکته‌های علمی را که بیش از یک هزار سال بعد کشف شده‌اند، گفته باشد.
 

در پایان این مراسم نیز از کتاب‌های دیوان اشعار دکتر علی سلطانی گردفرامرزی، رباب نامه و در سایه سار ادب و همچنین نسخه بریل دیوان اشعار رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط