چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۴
صرفه‌جویی در نمایشگاه کتاب صدمه‌ای به بدنه آن نمی‌زند

قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران با بیان اینکه نمایشگاه امسال با بودجه 15 میلیارد تومانی برگزار می‌شود، گفت: امسال نمایشگاه با صرفه‌جویی برگزار می‌شود اما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که این صرفه جویی صدمه‌ای به بدنه نمایشگاه نزند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری‌ سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ساعتی پیش با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ قادر آشنا، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و ایوب دهقانکار، سخنگوی نمایشگاه کتاب تهران در سالن زند‌ه‌یاد عاشوری موسسه نمایشگا‌ه‌های فرهنگی ایران برگزار شد.
 
در این نشست خبری  قادر آشنا، قائم مقام سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران درباره اقدامات و برنامه‌های نمایشگاه در سال جاری توضیح داد: سال گذشته برای نمایشگاه سی‌ویکم حدود ١٧ ميليارد تومان هزينه شد اما با تصويب شوراي سياست‌گذاري امسال قرار است نمایشگاه با ١٥ ميليارد تومان برگزار شود و اصل کار ما بر صرفه‌جویی است.
 
وی ادامه داد: البته تلاش شده است که این صرفه‌‌جویی به اجرای برنامه‌ها لطمه‌ای نزند و تاکید بر هم‌گرایی دست‌اندرکاران و فعالان بخش‌های مختلف نمایشگاه کتاب تهران بوده است و در این زمینه تلاش داشتیم که از ظرفیت‌های صنف در این حوزه به خوبی استفاده کنیم.
 
آشنا بر ضرورت شفاف‌سازی اقدامات و هزینه‌‌های نمایشگاه امسال تاکید کرد و یادآور شد: قرار است تمام هزینه‌ها در کمیسیون معاملات مصوب شد و شفاف است و تمام هزينه‌ها قانونی انجام می‌شود.
 
وی همچنین درباره افزایش فضای مسقف نمایشگاه کتاب، گفت: از آنجایی که اردیبهشت فصل بارندگی است تلاش كرديم بخش عمده ناشران در فضای مسقف جانمایی شوند و تنها بخش دانشگاهي در فضاي مسقف نخواهد بود.
 
آشنا درباره حضور ٣٠ كشور در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران نیز توضیح داد: چین به‌عنوان کشور میهمان در نمایشگاه حضور دارد و برنامه‌های متنوع و مختلفی را اجرا می‌کند.
 
وی تاکید کرد: مباحث رفاهی در اولویت برنامه‌های ما قرار داشت و در این زمینه تلاش کردیم برای رفاه مردم استراحتگاه‌های مختلف پیش‌بینی کنیم، همچنین با شهرداری هماهنگ شده است تا از میادین اصلی شهر خودروهایی برای رفت و آمد مردم به مصلا پیش‌‌بینی شود.
 
اولویت برنامه‌های علمی فرهنگی
آشنا با بیان اینکه سرفصل‌های برنامه‌های مختلف علمی فرهنگی برای نمایشگاه کتاب تهران پیش‌بینی شده است، گفت: نخستین سرفصل ما برای توجه جدی به موضوعات مختلف حوزه نشر است و فعالیت‌های علمی فرهنگی بر شناسایی و بررسی موضوعات مختلف صنعت نشر متمرکز شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین سرفصل دیگر برنامه‌های ما به موضع‌گیری اخیر امریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اختصاص دارد که در این زمینه قرار است کارشناسان مختلف به لحاظ حقوقی این موضوع را در نشست‌های تخصصی بررسی کنند.
 
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بحث درباره محور مقاومت را یکی دیگر از سرفصل‌های این برنامه معرفی کرد و درباره بخش دیگر برنامه‌ها گفت: به دنبال رخداد سیلاب در برخی استان‌های کشور، قرار است این موضوع با حضور کارشناسان حوزه‌های مختلف بررسی و راه‌های مقابله با آن نیز بیان شود.
 
وی ادامه داد: همچنین قرار است درباره حضور حماسی ملت ایران در این رویداد و کمک به هم‌وطنان در قالب تصویر هم‌زمان با نمایشگاه کتاب به نمایش گذاشته شود و کمک به سیل‌زدگان نیز یکی دیگر از اقدامات ما خواهد بود.
 
به گفته آشنا، حضور اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های مختلف کشور و برگزاری برنامه‌های مختلف با حضور نویسندگان و ناشران استانی و برگزاری جنگ شادی به مناسب اعیاد شعبانه از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای فعالیت‌های علمی و فرهنگی است.
 
 
 
فعالیت سه کارگروه نظارتی در نمایشگاه کتاب
در بخش دیگر این نشست، ايوب دهقانكار سخنگوي نمايشگاه كتاب و رئیس شورای نظارت نمایشگاه نیز در سخنانی، گفت: امسال در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب سه کارگروه اصلی بر نمایشگاه نظارت دارند که شامل کارگروه نظارت بر ناشران داخلی، کارگروه نظارت بر ناشران خارجی و کارگروه نظارت بر امور مالی و اجرایی است.
 
وی افزود: فعالیت این کارگروه فقط به بازدیدهای میدانی محدود نمی‌شود و سامانه پیامکی 10003851 برای دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات و رسیدگی به این موضوعات پیش‌بینی شده است.
 
دهقانکار همچنین درباره یارانه خرید کتاب به عنوان سیاست حمایتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی نیز توضیح داد: با توجه به اینکه نمایشگاه در هفته‌های اول سال برگزار می‌شود، معمولا تامین اعتبارات این حوزه با مشکلاتی روبه‌رو است اما خوشبختانه با مشارکت بدنه دولت و همکارات وزارت ارشاد رایانه خرید کتاب تامین شده است.
 
وی افزود: در این زمینه از دی ماه سال گذشته استارت تامین اعتبار یارانه خرید کتاب تامین شد و خوشبختانه با نگاه فرهگی که در دولت وجود دارد این موضوع به نتیجه رسید.
 
دهقانکار همچنین درباره ثبت‌نام دانشجویان و طلاب، گفت: اگرچه بخش زیادی از استان‌های کشور امسال درگیر سیل بودند اما استقبال نسبت به سال گذشته بسیار خوب بود، در این حوزه نیز همکاری دولت در تامین یارانه 50 درصد افزایش داشته و ثبت‌نام استادان حوزه و دانشگاه نیز با استقبال چهار برابری روبه‌رو شده است.
 
وی تاکید کرد: ثبت‌نام بن مشارکتی موسسات و مراکز علمی پژوهشی و نهادهای دولتی نیز از 26 فروردین در حال انجام است.
 
سخنگوی سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور استارت‌آپ‌های فرهنگی به عنوان یکی از بخش‌های ویژه نمایشگاه امسال نام برد و گفت: استارت‌آپ‌ها به اقتصاد فرهنگ کمک زیادی می‌کنند و امیدواریم فناوری‌های نوین بتوانند به کمک نشر بیایند، در این زمینه تاکنون 50 استارت‌آپ ثبت‌نام کرده‌اند و ثبت‌نام آن‌ها ادامه دارد.
 
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، عنوان کرد: در این زمینه وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید گفتمان در این حوزه است و ما برنامه‌هایی با مشارکت مراکزعلمی پژوهشی و نهادهای فرهنگی برای این موضوع در نمایشگاه کتاب در نظر گرفته‌ایم.
 
پرسش و پاسخ
در بخش پایانی این نشست که به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت، قادر آشنا در پاسخ به سئوال خبرنگار ایبنا مبنی بر راهکار پیش‌بینی شده برای ورود آسان کتاب‌ ناشران خارجی با توجه به مشکلات سال گذشته برخی ناشران خارجی درباره عدم امکان ترخیص کتاب‌هایشان، گفت: امسال با تهمیدات معاون فرهنگی وزیر ارشاد و مشاور اجرایی وی تعاملاتی با گمرک جمهوری اسلامی ایران شده است تا کتاب‌ها قبل از نمایشگاه ترخیص شود.
 
وی افزود: در این زمینه معاونت فرهنگی در هماهنگی با صنف این اقدامات را انجام می‌دهد و اکنون همه کتاب‌های ناشران خارجی به ایران رسیده است.
 
همچنین دهقانکار درباره تغيير در سيستم فروش و ارائه يارانه به بخش خارجي نمايشگاه در پاسخ به خبرنگار یکی از رسانه‌ها گفت: با توجه به نوسانات ارز در نمايشگاه سال گذشته به پيشنهاد وزير ارشاد قرار شد براي اينكه به قشر مخاطب كتاب‌هاي خارجي كه شامل استادان و دانشجویان مقطع دكترا و ارشد هستند، آسيب کمتری زده شود با موافقت معاون اول رئيس جمهور ارز دولتي به عنوان ارز معيار مقرر شد.
 
وی افزود: در این زمینه قرار شد مابه التفاوت قيمت پس از نمايشگاه ارائه شود، امسال ما با علم به اين مسئله و عدم غافلگيري قيمت ارز، تمهيداتي انديشيده‌ایم، در این زمینه معيار ارز نيمايي است و قرار است ما به التفاوت را بررسي كنيم.
 
دهقانكار همچنین درباره پرداخت ٤٠٠ هزار يورويي كه معادل شش ميليارد است، گفت: هنوز برخي پرونده‌هاي سال گذشته در حال بررسي و اجرا است، هنوز صحت سنجي در حال انجام است. با گذشت يك سال اما هنوز درخواست‌هايي داريم اما نود و پنج درصد مطالبات پرداخت شده و قطعا بدون بدهي به نمايشگاه سي و دوم می‌رویم.
 
سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 4 تا 14 اردیبهشت 98 در مصلای امام خمینی (ره) برپا می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط