چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
تهدید لهجه معیار برای لهجه‌ها و گویش‌های خارج از آن

نخستین «محفل خودمونی شعر محلی با گویش‌های بومی استان یزد» با رونمایی از کتاب «از عشق تا معجزه» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نخستین «محفل خودمونی شعر محلی با گویش‌های بومی استان یزد» با حضور مسئولان استانی در محل باغ صدری تفت برگزار شد.
 
مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این محفل گفت: متاسفانه در کشور ما به دلیل وجود برخی از شرایط خاص و رسانه‌های فراگیر، شاهد ایجاد لهجه معیار در رسانه‌ها شده‌ایم و هر لهجه و گویشی خارج از آن عملاً غیرجدی و طنز آلود است و امکان موفقیت ندارد.

وی افزود: در کشور ما رنگین کمانی از گویش‌ها و لهجه‌ها وجود دارد و هر کدام نیز دارای ظرفیت‌های خاصی است که اگر این لهجه‌ها یکی شود، انسان‌ها نیز یکی می‌شوند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: امروز ما در کشور جای خالی در زمینه کار علمی و پژوهشی در زمینه ثبت آواها و لهجه‌ها داریم که اگر این کار علمی صورت گیرد، بسیاری از تلفظ‌ها و گویش‌های اصیل را می‌توان در آن یافت.
 
 
جوادیان‌زاده ادامه داد: نخستین «محفل خودمونی شعر محلی با گویش‌های بومی استان یزد» حرکتی است تا یک بار به صورت جدی به شعر و گویش‎های محلی بپردازیم و طبع‌های شاعرانه را تقویت کنیم.
 
جوادیان‌زاده ادامه داد: اساساً شعر در فرهنگ ما نقش محوری داشته و مهمترین رسانه فرهنگی ما بوده است که در گذشته بسیاری از کارکردها را در خود جای داده و رسانه، زبان علمی و فرهنگی ما بوده است.
 
وی افزود: امروز شعر به صورتی که در خدمت ما است بسیاری از تجربه‌ها را در خود ذخیره کرده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: اگر می‌خواهیم تاریخ و فرهنگ خود را بشناسیم باید شعر را بررسی کنیم که نمونه بارز آن اشعار فردوسی است زیرا وقتی به فردوسی می‌رسیم تکثرها را فراموش کرده و همه پارسی‌زبان هستیم و این اتفاقی بوده که به یکپارچه کردن ایران کمک می‌کند.
 
جوادیان‌زاده یادآور شد: امروز برای تثبیت هویت استانی به استفاده از همه شاعران نیاز داریم و باید شاعران را در کنار هم قرار دهیم و کمک کنیم که باهم بسرایند و از این طریق هویت اجتماعی و فرهنگی و بومی قوی‌تری داشته باشیم.
 
وی تصریح کرد: ما اشعار مکتوب با لهجه‌های بومی کم داریم که باید با برگزاری چنین برنامه‌هایی این گویش‌ها را ثبت کرده و کتاب برگزیده آثار گویش‌های استانی چاپ شود.
 
احمد ذاکری، رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان تفت در این مراسم گفت: انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران یک رویداد بزرگ بود که شهرستان تفت نیز از این رویداد فرهنگی بهره برده است و تاکنون نیز برنامه‌های مختلف فرهنگ از جمله رونمایی از کتاب، تجلیل از نویسندگان داشتیم.
 
 
وی افزود: «محفل خودمونی شعر محلی با گویش‌های بومی استان یزد» یکی از اقداماتی بوده است که با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همچنین دستگاه‌های فرهنگی استان برگزار شده است و امیدواریم این رویداد به خوبی در سطح استان استمرار پیدا کند.
 
رئیس اداره ارشاد اسلامی شهرستان تفت بیان کرد: داوری‌ها از بین 120 اثری که از 38 شاعر در سطح استان به دبیرخانه ارسال شده بود، انجام شد و نفرات برگزیده انتخاب شده‌اند و از آن‌ها تجلیل می‌شود.
 
محمد محامدی فرماندار شهرستان تفت نیز در این مراسم گفت: امیدواریم جشنواره‌های مختلف استان یزد، ارزش‌های بومی و محلی را در سطح استان پایداری کند و بتوانیم این ارزش‌ها را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
 
در ادامه این مراسم نیز از کتاب «از عشق تا معجزه» اثر مصطفی حقجو سانیجی از دلنوشته‌ها و داستان‌های کودکی وی رونمایی شد.
 
 

همچنین در این مراسم کاظم دهقانی، باقر دهقانی، محمد ناصرصالحی فر، حبیب خشایی از میبد، فیض‌اله جعفری از خاتم، حسن حاتمی از بهاباد، حسن زارع‌زاده از بافق، محمد احسانی از اشکذر تجلیل و قدردانی شد.
 
سیدفضل‌الله طباطبایی ندوشن، فریبا قیومی‌زاده از ابرکوه، محمد صادق‌منش از یزد، حسین مهمانپرست از اردکان و میرزا غلامحسین زارع از مهریز و محمدجواد حیدری از اردکان و محمدعلی مورکیان از تفت به عنوان نفرات برگیزده بودند از آنها نیز تجلیل شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط