چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
قلمرو شعر آیینی بسیار پر رمز و راز است/ اشعار برقعی مستند است به آیات و روایات

محمدعلی مجاهدی گفت: قلمرو شعر آیینی بسیار پر رمز و راز و با قلمرو مطلق شعر فارسی متفاوت است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از پنجمین مجموعه شعر سیدحمیدرضا برقعی با نام «یحیی» عصر دیروز سه‌شنبه ۲۷فروردین با حضور جمعی از شاعران در خانه مهر رضا (ع) برگزار شد.

در این مراسم محمدعلی مجاهدی، حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی، سیدجواد شرافت، حنیف طاهری، نجم‌الدین شریعتی، اسماعیل آذر و جمعی از شاعران حضور داشتند.

در مراسم رونمایی از تازه‌ترین مجموعه اشعار حمیدرضا برقعی، قاسم صرافان و محمد میرزایی از شاعران جوان، به شعرخوانی پرداختند. همچنین حنیف طاهری از مدیحه‌سرایان کشور نیز یکی از اشعار حمیدرضا برقعی را که درباره حضرت علی‌اکبر (ع) است، اجرا کرد.

 
 
حمیدرضا برقعی
 
تفکر ولایی در آثار برقعی مشهود است
در ابتدای این برنامه محمدعلی مجاهدی اظهار کرد: با تورقی که در کتاب داشتم، می‌توانم بگویم نسبت به سایر آثار وزین و متین‌تر و مسیر تکاملی شعر برقعی را در این اثر شاهد هستیم. خط فکری این شاعر جوان یک خط مشی مشخص است و تفکر ولایی در آثار او مشهود است.

وی بخشی از سخنان خود را به شعر آیینی اختصاص داد و بیان کرد: قلمرو شعر آیینی بسیار پر رمز و راز و با قلمرو مطلق شعر فارسی متفاوت است. ما در شعر آیینی با مقوله‌های بسیاری مانند توحید، اخلاق، معرفت و عرفان سروکار داریم؛ و جنبه‌های بیداری و رهایی اجتماعی و در نهایت شعر ولایی دیگر مضامین است.

مجاهدی در پایان صحبت‌هایش گفت: ما در آثار برقعی این قطعه از پازل شعر آیینی را بیشتر می‌بینیم که خودنمایی و دلربایی می‌کند. البته او آثار اجتماعی خوب هم دارد، اما در شعر ولایی انصافا آثارش با مجموعه‌های قبلی متمایز بوده و رشد و تکامل در آن مشهود است. در شعر ولایی ما با آینه‌هایی روبه‌رو هستیم که هر کدام در حد وسع وجودی‌شان فراتر از بی‌نهایت است.

حجت‌الاسلام جواد محمدزمانی از دیگر مهمانان این مراسم اظهار کرد: یکی از بهترین شاعران جوان معاصر در عرصه شعر آیینی و غیر آیینی سیدحمیدرضا برقعی است و در عرصه‌های رشد شعر طی سال‌های مختلف تلاش‌های بسیاری کرده که از جمله آن می‌توان به برگزاری کنگره‌ها و محافل شعری، فعالیت در انجمن‌ها و همچنین جلسات پنجره طی سال‌های مختلف اشاره کرد که این‌ها بخشی از کارنامه درخشان او است.
 
تولد «یحیی» در این بی‌کتابی اتفاق مبارکی است
پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مدیر انتشارات فصل پنجم در این مراسم حضور داشته و بیان کرد: انتشارات فصل پنجم، پنج مجموعه شعر از آثار حمیدرضا برقعی را منتشر کرده که تلاشمان بر این است تا هر پنج مجموعه را در یک در یک قاب با عنوان «پنجره مجال» جمع‌آوری کرده و امیدواریم به نمایشگاه کتاب برسد. انتشار این آثار از سوی انتشارات ما توفیقی محسوب می‌شود.

وی در پایان سخنانش گفت: نشر ما به صورت تخصصی در حوزه کتاب و مجموعه شعر کار می‌کند و طی 10سال فعالیت خود در این حوزه 810 مجموعه را به چاپ رسانده‌ایم؛ قرار گرفتن در این عرصه کار سختی است و امید داریم تا آثار بیشتری را  در این عرصه کار کنیم.
 
هادی جان‌فدا نیز گفت: چند وقت پیش با یکی از مسئولین فرهنگی کشور صحبت کردم و بیان شد که در چند سال اخیر ما در فضای شعر ولایی شاید ۱۰مجموعه مستقل نداشته باشیم اما تولد «یحیی» در این بی‌کتابی اتفاق مبارکی است.

اسماعیل آذر نیز در این مراسم حضور داشت و اشعاری را نیز خواند و گفت: حمیدرضا برقعی بسیار فعال است و همواره به سمت جلو حرکت می‌کند. شعر به تعبیر آیینی بودنش از زمان سنایی غزنوی آغاز می‌شود. پیکره شعر سنایی قرآن است و اگر قرآن را در راس شعر آیینی قرار دهیم. به این اعتبار از «حدیقه الحقیقه» سنایی و بعد همه شاعران با قرآن زندگی کرده و شعر سرودند.

 شعر در رسانه مهجور است ​
نجم‌الدین شریعتی از مجریان رسانه ملی و از حاضران در این مراسم روی سن رفت و گفت: من حمیدرضا برقعی را همیشه ستوده‌ام؛ به خاطر معرفتی که پشت اشعارش نهفته است. اشعار او قصه مفصلی است که می‌توان درباره آن‌ها صحبت کرد، اشعاری که مستند به آیات و روایات است و این شعر برقعی را متمایز میکند.
 
وی در ادامه افزود: شکل گیری «یحیی» را به او تبریک می‌گویم و امیدوارم جزو آثار بی‌بدیل شعر آیینی و معاصر باشد. من همیشه ابتدای هر برنامه «سمت خدا» سعی می‌کنم از سروده‌های شاعران را بخوانم؛ چرا که فکر می‌کنم شعر در رسانه مهجور است و شعر رسالتی دارد که ما از آن غافلیم. در صدر اسلام رسانه به عنوان یک شعر بی بدیل  محسوب می‌شد و کسانی که شعر می‌گفتند از سوی حضرات معصومین تکریم می‌شدند.

در پایان مراسم حمیدرضا برقعی شاعر مجموعه «یحیی» بیان کرد: اشعاری که در این مجموعه چاپ شده به جز سه یا چهار شعر اشعاری هستند که بارها در فضای مجازی آنها را شنیده‌اید یا من در مراسم‌ مختلف آن را اجرا کرده‌ام. اما لطف این کتاب در این است که همه اشعار را در یک مجموعه جمع شده و به راحتی در دسترس است. حتما نواقصی دارد که در این صورت در چاپ‌های بعد اصلاح خواهد شد.

برقعی در پایان این مراسم سه شعر از تازه‌ترین سروده‌های مجموعه خود را برای حاضران خواند. سپس حضور محمدعلی مجاهدی، جواد محمد زمانی، اسماعیل‌آذر و برقعی از کتاب «یحي» اثر این شاعر رونمایی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها