سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
رشد و مهندسی ادبیات انقلاب را مدیون رهبری هستیم

رئیس حوزه هنری در آئین انتشار تقریظ رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ»، گفت: رشد و مهندسی این ادبیات را مدیون آیت‌الله خامنه‌ای هستیم؛ به‌عنوان شخصی که ادبیات روز را می‌فهمند و به کارایی آن اعتقاد دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت و آئین انتشار تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ»، امروز سه‌شنبه 27 فروردین‌ماه با حضور جمعی از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه، خانواده شهدا، مسئولان فرهنگی و نویسندگان حوزه ایثار و مقاومت، در جوار مزار سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در گلزار شهدای بهشت زهرا، برگزار شد.
 
عطارزاده؛ معاون موسسه فرهنگی انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در این آئین، ‌گفت: آنچه بیش از همه در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرفته، تکریم و پاسداشت فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت است که در این راستا در حفظ و نشر آثار ایشان تلاش داریم این اصل را در اولویت قرار دهیم. رهبری همواره بر بزرگداشت مقام ایثارگران، شهدا و آزادگان اهتمام ویژه داشته و دارند.


وی با اشاره به برگزاری هفت دوره از آئین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت در سال‌های گذشته، بیان کرد: در دوره نخست با انتشار تقریظ رهبری بر کتاب «نورالدین پسر ایران» همراه بود. در دوره‌های دوم و سوم به ترتیب تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های «پایی که جا ماند» و «لشکر خوبان» منتشر شد. چهارمین دوره این آئین با انتشار تقریظ ایشان بر کتاب «من زنده‌ام» و 72 کتاب حوزه جهاد و مقاومت همراه شد. در دوره‌ پنجم تقریظ رهبری بر کتاب «آن بیست و سه نفر» منتشر شد. دوره ششم این برنامه به انتشار تقریظ‌های مقام معظم رهبری بر چهار کتاب «دختر شینا»، «گلستان یازدهم»، «وقتی مهتاب گم شد» و «آب هرگز نمی‌میرد» اختصاص داشت و در دوره گذشته نیز تقریظ آیت‌الله خامنه‌ای بر کتاب «فرنگیس» منتشر شد. امروز در هشتمین دوره این آئین نیز با توجه به نزدیکی به سالروز شهادت امیر سپهبد صیاد شیرازی (21 فروردین)،‌ تقریظ رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ» که زندگینامه داستانی این شهید بزرگوار است، منتشر می‌شود.

 
نماز، مهم‌ترین عامل در تکوین شخصیت شهید صیاد شیرازی

علیرضا مختارپور؛ معاون انتشارات دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه این آئین در سخنانی، گفت: ممکن این روزها که کشور درگیر آسیب‌های ناشی از سیل است، این سوال پیش آید که برگزاری چنین برنامه‌ای چه ضرورتی دارد؟ دیروز مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، ضمن اشاره به دو نکته مهم «ذکر» و «تقوا» که باید از قرآن آموخت، درباره حضور گسترده مردم و نیروهای امدادی در حادثه سیل، فرمودند: این حضور، اتحاد و روحیه بسیج‌شوندگی نیروهای امدادی و مردمی در حادثه سیل، آموزش شهدا است. پس وظیفه ما تجلیل از یاد این معلمان ایثار و جهاد و پاسداشت بازماندگان آن‌ها است. برای تحقق این امر، چه مناسبتی بهتر از نزدیکی به سالروز شهادت سپهبد صیاد شیرازی و در پیش‌ بودن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است.
 
وی با اشاره به پنج بُعد از حضور شهید صیاد شیرازی در حوادث دهه اول انقلاب، افزود: «تعهد یا تخصص»، «توجه به محاسبات معمول و اداری و نظامی و ...»، «ابقا یا انحلال ارتش که از ماه‌ها قبل از انقلاب شکل گرفته بود»، «مساله ولایت‌پذیری، ولایت‌گریزی یا ولایت‌پذیری مشروط» و «بحث مدیریت و حدود اختیارات آن در زمینه استفاده از امکانات و امتیازات» این پنج بُعد هستند. پرداختن به اینکه چه شد که صیاد شیرازی اینگونه شد و عوامل موثر بر شکل‌گیری شخصیت این شهید، مهم است. به بیان همرزمان و خانواده او، مهم‌ترین عامل تکوین شخصیت شهید صیاد شیرازی، نماز بوده است. نماز برای او مانند آب و هوا بود که بدون آن زنده نمی‌ماند.
 

صیاد شیرازی، یک نظامی تمام عیار بود

محسن مومنی شریف؛ رئیس حوزه هنری و نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» نیز در هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت، اظهار کرد: شهید صیاد شیرازی، یک نظامی تمام عیار بود که پیش از انقلاب در همه آزمون‌ها و دوره‌ها اول شده بود، به‌جز دوره پایان دانشجویی که بنا به مصلحتی دوم شد، هرچند همه معتقد بودند که حقش اول بود. او حتی در دوره‌ای که در آمریکا با حضور نخبگان نظامی 15 کشور برگزار شد نیز به مقام نخست رسید. او همه‌جا می‌درخشید که از این موارد در کتاب فراوان است.
 
وی با تاکید بر نقش انقلاب اسلامی در اعتلای هنر و ادبیات نیز گفت: پیش از انقلاب، رسیدن به سطح حرفه‌ای هنر و ادبیات، انحصاری بود و ورود هنرمندان و نویسندگان معتقد که از خاستگاه دین به حوزه‌ها وارد شده بودند به سطح حرفه‌ای تقریبا غیرممکن بود. لذا بسیاری از بزرگان و نخبگان آن دوره همچون استاد محمود حکیمی، در ادبیات رسمی کشور جایگاهی نداشتند. ما مجال درخشیدن در این سطح را که آثارمان موردتوجه شخص اول مملکت قرار گیرد، مدیون انقلاب اسلامی هستیم. امروز شاهد ادبیات و هنری هستیم که متعلق به انقلاب و بسیار پیشرو و مترقی است.
 
مومنی شریف ادامه داد: ما رشد و مهندسی این ادبیات را پیش از هر کس دیگری، مدیون آیت‌الله خامنه‌ای هستیم؛ به‌عنوان شخصی که ادبیات روز را می‌فهمند و به کارایی آن اعتقاد دارند. از ابتدای انقلاب و به‌ویژه از دوران رهبری آیت‌الله خامنه‌ای، شاهد توجه ایشان به این حوزه‌ها هستیم. اهالی ادبیات و هنر باید قدر این نعمت بزرگ را بدانند تا بتوان به سلیقه بالای ایشان رسید.


«خلوص در بندگی» عامل اصلی در جایگاه رفیع شهید صیاد

امیر سید رحیم موسوی؛ فرمانده کل ارتش نیز در این برنامه، بیان کرد: این کتاب به زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده و حداقل در 30 کشور مورد توجه قرار گرفته است. وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم، به اسامی زنان و مردان بزرگی می‌رسیم که نه فقط در زمان خود تاثیرات مثبتی روی جامعه داشتند، بلکه پس از رفتنشان هم آثار و شخصیت آن‌ها بر نسل‌های بعدی موثر بوده است. پس از ظهور اسلام در جوامع، شخصیت‌های برجسته‌ای ظهور و بروز پیدا کردند که به آن‌ها به‌عنوان الگو می‌نگریم و بعد از پیروزی انقلاب نیز اتفاقی مشابه را شاهد هستیم که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به دوران دفاع مقدس است. یکی از این شخصیت‌های برجسته که از جهاتی ممتاز هم بوده، شهید صیاد شیرازی است.
 
وی افزود: علاوه بر لقمه حلال، شیر پاک، تربیت صحیح و اراده شخصی که هرکدام به میزانی در شکل‌گیری این شخصیت‌ها نقش داشتند،‌ «خلوص در بندگی» عامل اصلی در جایگاه رفیع این شهید است. این خلوص در بندگی است که اینچنین عزت می‌بخشد و بصیرت و قدرت تشخیص و زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی و به‌موقع عمل کردن را به انسان می‌دهد. همه اینها را در مطالعه زندگی شهید صیاد شیرازی می‌بینیم. 20 سال پس از شهادتش نیز این ویژگی‌ها انگیزه ایجاد می‌کند. امروز بیشتر فرماندهان میانی ارتش کسانی هستند که به‌طور مستقیم روش‌های مدیریتی را از خود شهید صیاد شنیده‌اند. امروز در دانشگاه‌های افسری، این شهید بزرگوار الگوی جوانانی است که تنها چهره او را از تلویزیون و دیگر رسانه‌ها دیده‌اند. ما باید امروز در جایی باشیم که اگر شهید صیاد شیرازی بود، می‌بود و باید کاری را انجام دهیم که اگر او بود، انجام می‌داد.
 

تعبد، جدیت نسبت به نظام و ارادت به امام و رهبری

مهدی صیاد شیرازی؛ فرزند شهید سپهبد علی صیاد شیرازی نیز در بخش دیگری از این برنامه در سخنانی، گفت: در جلسه‌ای که سال 1385 با خانواده به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان رضایت خود را نسبت به کتاب «در کمین گل سرخ» ابراز کرده و ظاهرا تقریظ را نیز در همان زمان نوشتند که امروز منتشر شد.
 
وی در ادامه با اشاره به سه خصلت تعبد، جدیت نسبت به نظام و ارادت نسبت به امام (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای در وجود این شهید، بیان کرد: در سرتاسر کتاب «در کمین گل سرخ»، بخش‌های زیادی از خاطرات ایشان به تعبد و نماز اول وقت اشاره دارد. پدرم همچنین در تمام مسئولیت‌هایی که از روز اول انقلاب تا زمان شهادت برعهده داشتند، به نحو احسن انجام وظیفه می‌کرد و به بیت‌المال و مواردی از این‌دست اهتمام ویژه‌ای داشت. نظم و ترتیب و برنامه‌ریزی در همه کارهای ایشان نمایان بود. شهید صیاد شیرازی ارادت ویژه‌ای به امام خمینی (ره) و آیت‌الله خامنه‌ای داشتند و برای جایگاه ولایت اهمیت ویژه‌ای قائل بود.


خاطراتی از امیر شهید از زبان همرزمش 

در این مراسم همچنین امیر سرتیپ آراسته؛ رئیس هیات معارف جنگ و یکی از همرزمان شهید، نیز به بیان خاطراتی از امیر سپهبد صیاد شیرازی پرداخت.
 
اعطای لوح تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «در کمین گل سرخ» به محسن مومنی شریف با حضور خانواده شهید صیاد شیرازی و در جوار مزار آن شهید بزرگوار، حُسن ختامی بر هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت بود.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها