دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
تلاش سوره مهر برای کسب هشتمین مقام ناشر برتر

نشست خبری و اعلام برنامه‌های انتشارات سوره‌مهر 26 فروردین‌ماه با حضور مدیرعامل و مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا)، عبدالحمید قره‌داغی، مدیر عامل انتشارات سوره مهر در ابتدای نشست دراعلام شعار این دوره گفت: شعار انتشارات سوره مهر  در این دوره نمایشگاه کتاب «ناشر اندیشه و هنر انقلاب اسلامی» است.
 
او با بیان اینکه انتشارات سوره مهر مانند دیگر انتشارات سال سختی را پشت سر گذاشته است، ادامه داد: یکی از افتخارات ما در دوره قبل این بود که برای هفتمین‌بار به‌عنوان ناشر برگزیده انتخاب شدیم. تلاش داریم تا این دوره هم مانند دوره‌های گذشته در تولید و فروش موفق عمل کنیم.
 
قره‌داغی با اعلام افزایش 15درصدی در تیراژ این انتشارات، توضیح داد: به لحاظ تعداد 170عنوان کتاب چاپی در مدت زمان نمایشگاه دوره قبل تا این دوره داشتیم. مجموعه آثاری که در سوره مهر چاپ و تجدید چاپ شد به 530 دوره چاپ می‌رسد که هر کدام با تیراژ تقریبی 980 جلد، میانگین تعداد صفحات 220 صفحه به چاپ رسیده‌اند. این روند به این معنی است که 200 میلیون صفحه در طول یک سال منتشر کردیم.
 
مدیر عامل انتشارات سوره مهر با اشاره به وجود تنوع موضوع در کتاب‌های این انتشارات، بیان کرد: سال گذشته بیشترین تعداد کتاب در حوزه ادبیات دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر شد. پنج کتاب در زمینه موسیقی، 50 کتاب کودک و نوجوان و 22 کتاب در زمینه طنز از جمله کتابهای منتشر شده هستند.
 
او با بیان اینکه تقریظ مقام معظم رهبری درباره کتاب «فرنگیس» سال گذشته توسط این انتشارات منتشر شد، گفت: به این وسیله به ادبیات دفاع مقدس توجه بیشتری به عمل آمد؛ همچنین به وضعیت مرزنشینان کردستان توجه شد. امسال هم در هشتمین پاسداشت ادبیات مقاومت در آستانه روز ارتش از تقریظ مقام معظم رهبری درباره کتاب «در کمین گل سرخ» که در سال 84 برای نخستین بار نوشته شد، رونمایی خواهد شد. این کتاب در سال 81 چاپ و تا به‌حال 23 بار تجدید چاپ شده است.
 
فعالیت برای رعایت حق کپی رایت
رمضانی در ادامه درباره راه‌اندازی نهضت ترجمه برای ادبیات تالیفی توضیح داد: این ترجمه‌ها به زبان‌های زنده دنیا مانند اردو، عربی، انگلیسی و دیگر زبان‌ها انجام شد. امید است امسال هم در کنار تمام دستگاه‌ها و نهادها با همکاری و ارتباط مستمر تعداد آثار ترجمه شده که به 120 عنوان رسیده است، افزایش یابد.
 
او با اشاره به اینکه در همین راستا انتشارات سوره مهر در نمایشگاه کتاب غرفه‌ای در بخش بین‌الملل خواهد داشت، توضیح داد: در زمینه رعایت حق کپی رایت هم فعالیت‌های انجام داده‌ایم و در این غرفه میزبان کشورهای خارجی خواهیم بود.
 
رمضانی دیگر فعالیت این دوره انتشارت سوره مهر را بازخوانی کتاب‌های فراموش شده این انتشارات عنوان کرد و ادامه داد: بعد از 20سال کتاب‌ها بازخوانی و بازنشر آن‌ها انجام شد که 25 عنوان از این کتاب‌ها در این دروه از نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شود.
 
به گفته او انتشارات سوره مهر دراین دوره غرفه‌ای هم در حوزه کودک و نوجوان خواهد داشت، رمضانی ادامه داد: امسال 49 عنوان به این حوزه اضافه شد.
 
رمضانی با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان تعاملاتی با کشورهای خارجی صورت گرفته است، بیان کرد: دو ناشر لبنانی هم همکاری داریم اما این روند هنوز منجر به محصول نشده است.
 
مدیرعامل سوره مهر همچنین از بخش الکترونیک و بالابردن عناوین کتاب در این بخش خبر داد و گفت: تعداد کتاب‌های گویا تا زمان برگزاری نمایشگاه به 130 عنوان می‌رسد که بر روی سی.دی و فلش بوک عرضه خواهد شد.
 
حضور در بیش از 60 نمایشگاه استانی
رمضانی ارتباط مستمر با وزارت فرهنگ و ارشاد در طول سال 97 و ناشر برگزیده انتخاب شدن را علتی دانست تا در این دوره نمایشگاه کتاب، غرفه بزرگی به این انتشارات اختصاص داده شود و افزود: سال گذشته در شش یا هفت استان حضور داشتیم و در بیش از 60  نمایشگاه شرکت کردیم.
 
به گفته رمضانی سال‌های گذشته ازدحام در غرفه سوره مهر مشکلاتی برای این انتشارات ایجاد کرده است، او بیان کرد: هنوز از متراژ غرفه در نمایشگاه اطلاع نداریم.
 
رمضانی در توضیح اینکه چرا این انتشارات کتاب‌ها را با تیراژ 10 هزار عنوان چاپ نمی‌کند، توضیح داد: ما هم باید قوانین بازار را رعایت کنیم. تیراژ 2500 به صورت رسمی در سوره مهر انجام می‌شود اما کمبود کاغذ باعث شد تا افزایش قیمت کتاب شامل حال ما هم شود، امیدوارم در سال 98 مشکلات کمتر باشد.
 
مدیرعامل سوره مهر درباره نحوه انتخاب و پوشش این انتشارات در کتاب‌های شعر، گفت: به لحاظ محتوا وابسته به حوزه هنری هستیم. البته ابتدا وضعیت بازار را مطالعه و برای انتشار جمع‌بندی می‌کنیم. با وجود فعالیت‌های خوبی که در حوزه شعر داریم فکر می‌کنم به خوبی معرفی اثر انجام نشده است.
 
او افزود: انتشارات سوره مهر از عباس محمدی که خود شاعر است برای فعالیت در دفتر آفرینش ادبی دعوت کرده است. او دیدگاه متفاوتی دارد و می‌تواند موجب تغییراتی در انتشارات شود.
 
جنگ، نویسندگان خود را پیدا می‌کند
در ادامه نشست مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر پایداری حوزه با اعلام اینکه امسال حضور سوره در نمایشگاه رنگ دیگری خواهد داشت، گفت: این تغییر به دلیل فعالیت پنج نفر از نویسندگان زن در این انتشارات است. همانطور که جنگ سربازان خود را پیدا می‌کند، نویسندگان خود را هم پیدا می‌کند.
 
او ذات ادبیات دفاع مقدس را مردمی اعلام کرد و افزود: حفظ ادبیات انقلاب و جنگ مانند حفظ این سرزمین است.  تمام هزینه‌های ادبیات را خود پرداخت کردیم و در آن جای شگفتی است. صدای جنگ با بیان خاطرات آن بهتر شنیده می‌شود. خاطرات درهای بسته را برای نسل‌های بعد باز می‌کند. خاطرات جنگ از واحدهای کوچک روایی شکل می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها