چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۴
از رسالت زیگموند فروید تا درس‌های نیچه برای زندگی

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) همزمان با آغاز سال جدید، با پرس‌وجو از ناشران و پخشی‌ها بسته‌ای از کتاب‌های پرفروش و دارای نوبت چاپ متعدد حوزه روان‌شناسی را گردآوری کرده‌ که در قالب یک گزارش معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ علاقه‌مندان به کتاب‌های حوزه روان‌شناسی  در سال ۱۳۹۷ بیشتر چه کتاب‌هایی خواندند؟ کدام کتاب‌های روان‌شناسی و روان‌کاوی و موفقیت سال گذشته در لیست پرفروش‌های ناشران و کتابفروشی‌ها قرار داشته‌اند؟ دست بالای خواندنی‌های روان‌شناسی دست کدام نویسنده و ناشر است؟ با پرس‌وجو از ناشران و پخشی‌ها بسته‌ای از کتاب‌های پرفروش و دارای نوبت چاپ متعدد حوزه روان‌شناسی را گردآوری کرده‌ایم که اسامی آن‌ها به همراه معرفی کوتاهی درباره‌شان را در ذیل می‌خوانید:

 

 

اثر مرکب 
 
این کتاب نشان می‌دهد؛ چگونه می‌توانید به سرعتی که هرگز در مورد آن فکر نمی‌کردید، به بیست درصد افرادی بپیوندید که هشتاد درصد درآمدها را کسب می‌کنند. پیشنهاد ما انجام تغییرات و روش‌هاییست که «دارن هاردی» در این کتاب برای شما نوشته است. این تغییرات به هیچ‌وجه اطلاعات جدیدی نیست. بلکه تمام کارهایی است که شما می‌دانید و انجام نمی‌دهید. اگر به دنبال یک برنامه عملی و نقشه‌ای جامع و ملموس هستید، اجازه دهید جملات این کتاب بر روی انتظارات شما تاثیر بگذارد و فرضیات قبلی شما را پاک کند، حس کنجکاوی‌تان را برانگیزد و به زندگی شما ارزش دهد. اثر مرکب نوشته دارن هاردی که چاپ بیست و دوم در سال ۹۷ از سوی نشر نسل نواندیش منتشر شده است نسخه الکترونیک و دی‌وی‌دی آموزشی نیز دارد.

 
معجزه سپاس‌گزاری
 
راندا برن در این کتاب می‌پرسد آیا خداوند به سپاس‌گزاری ما نیاز دارد؟ و اینگونه پاسخ می‌دهد: هرگز! او بی‌نیاز مطلق است. پس، دلیل این همه سفارش به سپاس‌گزاربودن چیست؟ این است که سپاس‌گزاربودن در زندگی انسان معجزه می‌کند. اما سپاس‌گزارانه‌زیستن چگونه است؟ آیا فقط گفتن جمله‌ی خدایا، سپاس‌گزارم، برای سپاس‌گزاربودن کافی است؟ نویسنده معتقد است سپاس‌گزار باید در کردارش سپاس‌گزار باشد. در این کتاب، ۲۶ تمرین ویژه برای سپاس‌گزاربودن پیشنهاد می‌شود که تنها نقطه‌ شروعی برای سپاس‌گزارانه‌زیستن هستند. چاپ سیزدهم کتاب معجزه سپاس‌گزاری که نسخه الکترونیک هم دارد سال ۹۷ یکی از پرفروش‌های حوزه روان‌شناسی بوده که از سوی انتشارات نسل نواندیش منتشر شده است.
 

رازهایی درباره زنان
 
کتاب رازهایی درباره زنان نوشته باربارا دی آنجلیس شامل تمامى چیزهایى است که زن‌ها آرزو دارند که اى کاش مردها مى‌دانستند. نویسنده طی بیست و پنج سال با ده‌ها هزار زن کار کرده و به نیازهاى برآورده نشده‌ آن‌ها گوش داده و همچنین با ده‌ها هزار مرد نیز کار کرده و به گفته‌ها، عقاید و باورهاى آن‌ها درباره‌ عشق، روابط جنسى و صمیمیت گوش کرده است و متوجه شده که آنان نیز تا چه اندازه از زن‌ها متعجب و حیرت زده‌اند. پس در این اثر تلاش کرده که خواسته‌ها و نیازهاى مردها را براى زن‌ها ترجمه کند.
 
در واقع، این کتاب دعوتى است از مردها که زن‌ها را به گونه‌اى جدید ـ آن گونه که هرگز قبلاً تجربه نکرده‌اند ـ ببینند و درک کنند. چاپ هجدهم این کتاب که از سوی انتشارات نسل نواندیش تجدیدچاپ شده هم در لیست آثار مخاطب حوزه روان‌شناسی سال گذشته دیده می‌شود.

 
 
گربه راهنمای ما
 
اگر از کتاب‌های خشک خودشناسی خسته شده‌اید با این کتاب می‌توانید کمی خستگی در بکنید. جریان کتاب از این قرار است که استفان گارنیه با شرح دقیق مشاهدات دقیق خود از گربه‌اش الگوهایی برای زندگی ما انسان‌ها ارائه می‌دهد. جای جای این کتاب جملات بزرگانی مثل اسپینوزا یا همینگوی در مورد رفتارهای گربه ها نقل شده است که همین کتاب را برای خوانندگان حرفه‌ای ادبیات و فلسفه هم خواندنی می‌کند. کتاب در انتها نیز پرسشنامه‌ای دارد به نام آزمون گربه‌سنجی که با جواب دادن به آن می‌توانیم متوجه شویم چقدر رفتارهای گربه‌ای داریم. مترجم کتاب گویا از گربه‌ها می‌ترسیده است. این را از نامه‌ای که نویسنده به او نوشته است می‌توان حدس زد. پس می‌توان امیدوار بود که این کتاب علاوه بر بینش جدیدی که برای زندگی به مخاطب ارائه می‌دهد به مخاطب‌های گربه هراس هم کمک می‌کند که ترسشان از گربه بریزد. کتاب گربه راهنمای ما نوشته استفان گارنیه را مطهره حیدری به فارسی برگردانده و انتشارات شمعدونی هم آن را منتشر کرده است.
 
 

جرات داشته باش

فردیک فانژه استاد دانشگاه و روان درمانگر مشهور فرانسوی است که در کتاب «جرات داشته باش»، از تجربیات بالینی خودش در رابطه با مراجعانش که مشکل کمبود اعتماد به نفس داشته‌اند، نوشته است. درواقع او در کتابش به این پرسش‌ها پاسخ داده که چطور جرأت داشته باشید؟ جرأت و اعتماد به نفس انجام کاری، جرأت صحبت کردن، جرأت وجود داشتن، آیا به همین سادگی است؟ از دید او تمام این‌ها به میزان اعتماد به نفسی که به خودمان داریم، بستگی دارند و البته که یک نسخه واحد برای همه افراد وجود ندارد و نمی‌توان با صدها بار نوشتن جمله (من قوی هستم) احساس قوی بودن کرد. نیاز به روشی علمی و کمک گرفتن از یک روان درمانگر داریم.. فانژه در این کتاب با تمرین‌های عملی، به خواننده کمک می‌کند تا در برخورد با دیگران و اطرافیان اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. کتاب جرات داشته باش نوشته فردریک فانژه با محیا احمدی‌پور را انتشارات شمعدونی منتشر کرده است. 
 
 
 

دلایلی برای زنده ماندن
 
این کتاب حاصل مبارزه مت هیگ با افسردگی و اضطراب بی‌اندازه شدیدی است که نزدیک بود او را از پای در آورد. اثری کوتاه، صریح و مثبت درباره برخورد درست با بحران‌های روحی و لذت بردن از زندگی؛ داستان واقعی بحران‌هایی که مت هیگ به آن‌ها دچار شد و چگونگی غلبه او بر افسردگی و آموختن زندگی کردن. به عبارت بهتر دلایلی برای زنده ماندن کتابی است درباره اینکه چطور از بودنمان در این جهان لذت ببریم.
 
کتاب دلایلی برای زنده ماندن نوشته مت هیگ را گیتا گرکانی ترجمه کرده و انتشارات علمی و فرهنگی نیز آن را به چاپ رسانده است.

 
زبان از یاد رفته 
 
کتاب «زبان از یاد رفته» نوشته اریک فروم مقدمه‌ای است بر درک زبان سمبلیک در رویا، داستان‌های کودکان و اساطیر. در واقع در این کتاب مخاطب با ماهیت زبان سمبلیک، ماهیت رویاها، تاریخچه تعبیر رویا، زبان سمبلیک در اساطیر، قصه‌های کودکان، مراسم مذهبی و داستان‌ها و... آشنا می‌شود. اریک یا اریش فروم روانکاو، فیلسوف اجتماعی و نویسنده این کتاب معتقد است که اسطوره مانند رؤیا، عقاید و افکار فلسفی و مذهبی و وقایعی را که در زمان و مکان اتفاق افتاده‌اند و نیز تجربیات روانی مهم انسان را به زبان سمبلیک بیان می‌کند. از دید او اگر نتوانیم معنای واقعی اساطیر را درک کنیم مجبور خواهیم شد آن‌ها را تصاویری پیش پا افتاده و بدوی از تاریخ دنیا تلقی کنیم و در بهترین وجه ممکن آن‌ها را فرآورده‌هایی شاعرانه و زیبا از تخیل انسانی بدانیم. کتاب زبان از یاد رفته نوشته اریک فروم از سوی نشر مروارید و با ترجمۀ دکتر ابراهیم امانت روانه بازار کتاب و با استقبال مخاطبان در سال ۹۷ مواجه شده است.
 
 

رسالت زیگموند فروید

رسالت زیگموند فروید نوشته اریک فروم کتابی است مباحثه‌آمیز که هم موافقان و هم مخالفان فروید آن را محکوم می‌کنند. در حقیقت این کتاب خود بنیان‌گذار جنبش روان‌کاوی را صادقانه با پیروزی از اصل‌های روان‌کاوی ارزیابی می‌کند و بسیاری از کارها و باورهای او را که به وسیله قهرمان پرستان یا نادیده انگاشته شده، یا نادرست تعبیر شده است، باز می‌نماید. اریک فروم که شهرتی بین‌المللی دارد در این کتاب از نظر فنی اکتشافات اساسی فروید را تشریح و تایید می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه فروید مظهر عشق را به میل جنسی و خرد را به خردگرایی تبدیل کرد. کتاب رسالت زیگموند فروید نوشته اریک فروم با ترجمه فرید جواهرکلام را نشر آشتیان منتشر کرده است. 
 

 
روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه   
 
کتاب روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه نوشته کارل گوستاو یونگ از معروف‌ترین آثار یونگ است که بر آن است به خواننده این توانایی را بدهد که با آگاهی از نظریه‌یونگ در زمینه روان‌شناسی، ضمیر ناخودآگاه را بیابد. از دید یونگ ضمیر ناخودآگاه به دولایه تقسیم می‌شود؛ لایه فردی و لایه جمعی. لایه فردی به احیای قدیمی‌ترین مضامین دوران کودکی ختم می‌شود. لایه جمعی شامل زمان پیش از کودکی است، یعنی شامل مضامین بازمانده حیات اجدادی است. کتاب روان‌شناسی ضمیر ناخودآگاه نوشته کارل گوستاو یونگ با ترجمه محمدعلی امیری از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 
 
 
مفاهیم ساده روان‌‌کاوی
 
این کتاب به نوعی ساده‌ترین اثر فروید است که برای علاقه‌مندان به روانکاوی کتابی پایه‌ای به حساب می‌آید و خواندن آن می‌تواند اندیشه‌ای درست در باب این جنبه از علم روان‌شناسی به خواننده آموزش دهد. کتاب «مفاهیم ساده روان‌‌کاوی» زیگموند فروید را فرید جواهرکلام ترجمه کرده و انتشارات علمی و فرهنگی آن را به چاپ رسانده است.
 
 
روان درمانی اگزیستانسیال
 
کتاب روان‏‌درمانى اگزیستانسیال اروین د.یالوم هم راهنمایى براى درمان‌گران است و هم نوعى درمان به‏‌شمار مى‏‌رود: هركس كه آن را بخواند، عمیقاً تحت تأثیر قرار مى‏‌گیرد و خردمندتر مى‏‌شود انگار چندین ساعت به گفت‏‌وگو با كسى نشسته كه عزمش را براى عبور از ژرف‏‌ترین مشكلات بشرى جزم كرده است. در این کتاب داستایفسكى، تولستوى، كافكا، سارتر، كامو و بسیارى دیگر با نویسنده هم‏‌آوا شده‏‌اند تا از دلواپسى‏‌هاى غایى بشر بگویند. 
 
مخاطبان اصلى كتاب، دانشجویان و روان‏‌درمان‌گران بالینى‏‌اند ولى به‏‌دلیل سبک قابل فهم و عارى از اصطلاحات تخصصى‏‌اش، براى خواننده‏‌ى معمولى نیز قابل درک و بسیار جذاب است. یالوم پس از نوشتن این كتاب و براى بسط نظریه اگزیستانسیال بود كه به ابزار داستان روى آورد و آثارى چون و نیچه گریه كرد... و مامان و معنى زندگى را خلق كرد. او خود روان‏‌درمانى اگزیستانسیال را كتاب مرجع تمامى آثارى دانسته كه پس از آن به رشته تحریر درآورده است. کتاب روان‏‌درمانى اگزیستانسیال نوشته اروین د.یالوم با سپیده حبیب را نشر نی منتشر کرده است. 
 
 
کودکی را می‌زنند
 
در این کتاب گزیده‌ای از نوشته‌های بالینی فروید گرد آمده است. نوشته‌هایی که در واقع تأملاتی هستند که به شکلی از رابطه‌ سوژه با خود، مجال بیان می‌دهند. در این بیان‌شدن، آنالیز در مقام رابطه و کردار، مبنای صورت‌بندی برخی مفاهیم قرار گرفته که اهمیت انتقادی‌شان بعدها به واسطه‌ی «بازگشت به فروید» برجسته‌تر می‌شود. درواقع این نوشته‌ها از نسبتی میان درمان بالینی و تأمل در نفس حکایت دارند که در نتیجه‌ آن، مسائل روانی به منزله‌ مسائلی برخاسته از شکاف‌های زندگی مدرن ظاهر می‌شوند. در نگاه فروید روان‌کاوی از طریق این نوع مسئله‌سازی، گفتار روان‌شناسی را از ظرفیتی انتقادی برخوردار می‌کند؛ ظرفیتی معطوف به رهایی زندگی که حضور بالقوه‌اش در نوشته‌های بالینی فروید حس می‌شود. در این نوشته‌ها، این سویه‌ی انتقادی به‌ویژه از خلال تأمل بر آن پیچ‌وخم‌ها و تناقض‌هایی رخ می‌نماید که ردشان بر زندگی عاشقانه حک شده است. عشق به منزله‌ عرصه‌ای که تضادهای تجربه‌ی مدرنیته را در خود نهفته دارد، به ظهور مفاهیمی راه می‌دهد که مدخل‌هایی اساسی برای ورود به مفهوم مدرنیته‌اند و تأمل بر آن می‌تواند در فراهم‌آوردن چارچوبی برای نقد وضعیت سهیم باشد. کتاب «کودکی را می‌زنند» زیگموند فروید را مهدی حبیب‌زاده به فارسی برگردانده و نشر نی نیز آن را منتشر کرده است. 
 
 
دخترک انسوی پنجره
 
کتاب «توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره» نوشته تتسوکو کورویاناگی روایتی است از شیوه آموزش و پرورش آزاد در ژاپن. در معرفی کتاب هم آمده است: «در مدرسه توموئه که دانش‌آموزان آن مجاز بودند روی هر موضوعی که به آن علاقه‌مندند کار کنند، باید بدون توجه به آنچه در اطرافشان جریان داشت، ذهن خود را روی موضوع موردعلاقه‌شان متمرکز کنند. به این ترتیب، هیچ‌کس به بچه‌ای که آواز «چشم، چشم، دو ابرو» را می‌خواند، توجهی نمی‌کرد. یکی دو نفر به این موضوع علاقه‌مند شده بودند؛ اما بقیه غرق در کتاب‌های خودشان بودند. کتاب توتوچان قصه‌ای افسانه‌ای بود؛ درباره ماجراهای مرد ثروتمندی که می‌خواست دخترش ازدواج کند. نقاشی‌های آن جالب بود و کتاب طرفدار زیادی داشت. همه دانش‌آموزان مدرسه که مثل ماهی ساردین داخل واگن چپیده بودند، آنچه را در کتاب‌ها نوشته شده بود، با ولع می‌خواندند. آفتاب صبحگاهی از ورای پنجره‌ها به درون می‌تابید و چشم‌اندازی پدید می‌آورد که سبب شادمانی قلبی مدیر مدرسه می‌شد. همه دانش‌آموزان آن روز را در کتابخانه گذراندند.»
 
کتاب «توتوچان دخترکی آن‌سوی پنجره» نوشته تتسوکو کورویاناگی  با سیمین محسنی را نشر نی منتشر کرده است.
 

کودک خانواده و انسان
 
این کتاب حاصل تجربیات دو مادر است که به مدت پنج سال در یک گروه تربیت کودک شرکت کردند تا بتوانند فرزندان‌شان را با روش‌های بهتری پرورش دهند. از آن‌جا که نویسندگان کتاب روان‌شناس حرفه‌ای نیستند، در این کتاب از اصطلاحات دشوار و فنی خبری نیست و نویسندگان با ساده‌ترین زبان، تجربیات خود را در مقام مادر در دسترس خواننده قرار داده‌اند. 
 
آن‌ها حاصل یک دوره پنج‌ساله کار گروهی زیر نظر دکتر جینات را در این کتاب گرد آورده‌اند و با طرح شکست‌ها و موفقیت‌های‌شان نشان می‌دهند که تربیت کودک، کاری ساده و پیش‌پاافتاده نیست. ادل فیبر دارای درجه لیسانس در رشته تئاتر و فوق‌لیسانس علوم تربیتی از دانشگاه نیویورک است. او مادر سه فرزند است و در مدارس نیویورک تدریس می‌کند. همچنین ایلین مزلیش دارای درجه لیسانس در رشته تئاتر است و در مؤسسات پرورش کودکانی که مشکل تربیتی دارند، مشغول به کار است. او نیز مادر سه فرزند است.
 
کتاب «کودک، خانواده و انسان» نوشته ادل فیبر و ایلین مزلیش و با ترجمه گیتی ناصحی از سوی نشر نی منتشر شده است. 

 
روان‌شناسی توده‌ای و تحلیل اگو
 
زیگموند فروید در کتاب «روان‌شناسی توده‌ای و تحلیل اگوی» خود این واقعیت را روایت می‌کند که فردی که روان‌شناسی مورد بررسی قرار داده و شناخته است، در شرایط خاصی کاملاً دور از انتظار احساس و فکر می‌کند و دست به کنش می‌زند. شرایطی که ملحق شدن به توده‌ای از مردم است که ویژگی‌های توده روان‌شناختی را به خود گرفته‌اند.
 
فروید در این کتاب همچنین به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد که توده چیست و چگونه توان تأثیرگذاری‌ای تا این حد تعیین‌کننده را بر زندگی ذهنی افراد به‌دست می‌آورد، و دگرگونی ذهنی‌ای که بر افراد تحمیل می‌کند در چه چیزی نهفته است؟ از دید او اگر دانش روا‌‌ن‌شناسی که گرایش‌ها، محرک‌های غریزی، انگیزه‌ها و مقاصد فرد را تا تبلور آن‌ها در کنش‌هایش و تا روابط فرد با نزدیکانش پی‌گیری می‌کند، وظیفه‌اش را به‌طور کامل به انجام رسانده باشد و پیوندهای متقابل آن‌ها را روشن‌ کرده باشد، ناگهان خود را با وظیفه‌ای جدید و انجام‌نشده روبه‌رو خواهد دید و آن همین تعریف توده و چگونگی تاثیرگذاری آن است.
 
کتاب «روان‌شناسی توده‌ای و تحلیل اگو» نوشته زیگموند فروید را سایرا رفیعی ترجمه کرده است و نشر نی نیز آن را منتشر کرده است. 
 
 
چگونه از تنهايی لذت ببريم
 
سارا میتلند نویسنده کتاب «چگونه از تنهایی لذت ببریم» سعی دارد در این اثر به این پرسش پاسخ بدهد که چرا در زمانه‌ای که به استقلال، آزادی شخصی و فردگرایی بها داده می‌شود، هنگامی‌که می‌خواهیم تنها باشیم عده‌ای فکر می‌کنند اجتماع‌گریز یا حتی گوشه‌گیر هستیم؟ نویسنده‌ در این کتاب پیشینه نگرش مردم را به موضوع تنهایی بررسی می‌کند و با ارائه راهکارهایی کمک می‌کند تا ترس‌مان از تنهایی بریزد و تشویق‌مان می‌کند که دریابیم وقت گذاشتن برای خودمان چه فواید و منافعی دارد.  از دید میتلند تنها بودن شاید باعث می‌شود که استعدادها و توانایی‌های‌مان را بهتر کشف کنیم و زندگی پربارتری داشته باشیم.
 
کتاب «چگونه از تنهایی لذت ببریم» نوشته سارا میتلند را سما قرایی ترجمه کرده و نشر هنوز نیز آن را منتشر کرده است.
 
تكه‌هايی از يك كل منسجم 
 
پونه مقيمی نویسنده این کتاب معتقد است زندگي پيدا کردن بخش‌هايی از خودمان در تکه‌تکه‌هايی از يک کُلِ منسجم است. پيدا کردني که به‌اندازه‌ يک عمر طول می‌کشد.
 
تکه‌هايی که  او می‌گوید همه‌جا حضور دارند و فقط کافی است ما در مسيرشان قرار بگيريم، آن وقت اگر هشيار باشیم، شايد بخش‌هايي از خودمان را ببينيم. بخش‌هايی از خودمان را در رابطه‌ها و در آدم‌هايی که تجربه می کنيم، در موقعيت‌هايي که قرار مي‌گيريم، در فيلم‌هايی که می‌بينيم، در تاريخي که مرور می‌کنيم و حتی در کوچه‌ای که هيچ عابری ندارد و باد درخت‌هايش را بدون حضورِ تماشاچيان نوازش مي‌کند.
 
مقیمی هدف اصلی ما در زندگی را برخورد کردن با تکه‌اي از زندگی و سپس پيدا کردن تکه‌ای ناهشيار از درونِ خودمان می‌داند. درواقع  او معتقد است زندگی تلاشی برای منسجم‌شدن و پيدا کردن بخش‌هاي بيشتري از خودمان است. کتاب «تکه‌هایی از یک کل منسجم» نوشته پونه مقیمی از سوی انتشارات بينش نو منتشر شده است. 

 
هر روز پنجشنبه است
 
هدف جوئل اوستین نویسنده این کتاب آن است که به خواننده بیاموزد ذهن خود را طوری برنامه‌ریزی کند که بتواند هر روز، شادمانی را انتخاب نماید. مهم نیست چه چالش‌هایی پیش روی اوست یا چه شرایطی پیش می‌آید، مهمتر این است که این شما هستید که باید انتخاب کنید چگونه زندگی‌تان سپری شود. کاملاً به خودتان و انتخاب‌هایتان بستگی دارد و نه به شرایطتان!
 
از دید او شاد بودن یک انتخاب است. بسیاری از ما وقتی صبح‌ها از خواب بلند می‌شویم می‌توانیم انتخاب کنیم امروز چه مدل روزی را پیش رو داریم. روزی خوب یا روزی بد؟ آبراهام لینکلن هم می‌گوید: بیشتر مردم به همان اندازهای که تصمیم گرفته‌اند شاد باشند، شادند. نویسنده همچین تاکید می‌کند که نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که میزان شادمانی مردم در روزهای پنجشنبه ده درصد افزایش می یابد. چون آخر هفته‌ها مردم هیجان زده‌اند، بنابراین تصمیم می‌گیرند شادتر باشند. درواقع بیشتر مردم در روزهای تعطیل ذهنشان را معطوف به این می‌کنند که بیشتر از زندگی‌شان لذت ببرند.
 
کتاب «هر روز پنجشنبه» است نوشته جوئل اوستین با ترجمه شبنم سمیعیان را انتشارات ققنوس منتشر کرده است. 
 
 
درس‌های فرويد برای زندگي
 
در این کتاب برت کار با پاره‌ای از یافته‌های زیگموند فروید در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نوشته‌هایش آشنا می‌شوید. زیگموند فروید، متخصص فیزیولوژی، پزشک و روانشناس بود. او را پدر روان‌کاوی می‌دانند. فروید، با نبش قبر گذشته‌های پنهان‌شده که غالباً دست‌نخورده زیر خرده‌سنگ‌های ذهن می‌مانند به درک این معنی رسید که انسان بدین‌سان می‌تواند از آسیب‌های فرساینده نوباوگی و کودکی رها و آزاد گردد، آسیب‌هایی که هم از یاد رفته‌اند و هم در عین‌حال هنوز در یاد مانده‌اند. 
 
کتاب «درس‌های فروید برای زندگی» که توسط برت کار گردآوری شده را  صالح نجفی ترجمه کرده و نشر هنوز نیز آن را به فارسی برگردانده است.
 
 
درس‌های نیچه برای زندگی
 
جان آرمسترانگ در این کتاب در این کتاب پاره‌ای از اندیشه‌ها و فلسفه فریدریش نیچه فیلسوف آلمانی، شاعر و منتقد فرهنگی در بزرگ‌ترین و مهم‌ترین نوشته‌هایش را گردآوری کرده است. 
 
ناشر نیز در معرفی کتاب نوشته است: «تعالیم نیچه مایه  الهام انسان‌ها در تمامی حیطه‌های زندگی بوده است، از رقصندگان و شاعران گرفته تا روان‌شناسان و هواخواهان انقلاب اجتماعی.
 
نیچه به ستایش خاموش و بی‌کلام یا کف‌زدن برای قهرمان خویش بسنده نمی‌کند. او می‌خواهد به راز گوته پی ببرد. می‌خواهد بداند انسان شایسته ستایش چگونه شخصی شده است که اینک هست. پرسش کلیدی همین است: کارهایی که بر ما اثر می‌گذارند و ما را بر‌می‌انگیزند درعمل چگونه صورت می‌پذیرند؟ کافی است آن‌ها را نظاره کنیم. ما می‌خواهیم بیش‌ازپیش شبیه چیزهایی شویم که ستایش ما را بر‌می‌انگیزند.»
 
کتاب «درس‌های نیچه برای زندگی» تالیف جان آرمسترانگ و با ترجمه صالح نجفی از سوی نشر هنوز منتشر شده است.
 
 
هنر خوب زيستن
 
کتاب «هنر خوب زیستن – ۵۲ میان‌بر شگفت‌انگیز به شادکامی، ثروت و موفقیت» آخرین اثر رولف دوبلی است. نویسنده‌ای که کتاب هنر شفاف اندیشیدن او با استقبال بسیار خوبی مواجهه شده است.
 
هنر خوب زیستن مجموعه­‌ای از ابزارهای کاربردی برای یک زندگی خوب است. پنجاه و دو ترفند برای رسیدن به شادکامی ـ از دوری گزیدن بدون احساس گناه از فناوری‌های روز گرفته تا پرداخت سرخوشانه جریمه‌های پارک ممنوع ـ که هدف‌شان یاری به شما در رسیدن به خشنودی و شادکامی است. این نکته‌ها شاید نتوانند تضمین کننده یک زندگی خوب باشند، اما دست کم شانس بیش‌تری برای رسیدن به آن در اختیارتان می‌گذارند.
 
نویسنده می‌گوید مردم همواره از خود پرسیده‌اند که مفهوم خوب زیستن چیست، چگونه باید زندگی کنیم؟ اجزای یک زندگی خوب چه چیزهایی هستند؟ نقش تقدیر در این میان چیست؟ نقش پول چطور؟ آیا پرسش در مورد خوب زیستن بیش‌تر پرسشی در مورد ذهنیت ماست یا به دستیابی به اهدافمان در زندگی معطوف می‌شود؟ آیا باید فعالانه به جست­وجوی شادی برویم یا در عوض، صرفا از غم و ناراحتی اجتناب کنیم؟  از دید او هر نسلی به شکلی متفاوت با این پرسش‌ها مواجه می‌شود، اما پاسخ‌ها تقریبا همیشه عمیقا مایوس کننده بوده‌اند چرا؟ چون ما دائما در تلاش برای رسیدن به یک اصل واحد، یک باور واحد و یک قانون واحد هستیم. در حالی که چنین راه سهل و آسانی به سوی شادکامی وجود خارجی ندارد. 
 
کتاب «هنر خوب زیستن» رولف دوبلی را  امید کریم پور ترجمه کرده و انتشارات مهرگان خرد هم آن را منتشر کرده است.
 
 
آرامش در پرتو ايمان
 
جوئل اوستین نویسنده این کتاب معتقد است که کلماتی که به کار می‌بریم از قدرتی خلاقانه برخوردارند. هرگاه واژه‌ای بر زبان می‌آوریم، چه خوب و چه بد، به آنچه می‌گوییم جان می‌دهیم. بسیاری از مردم درباره خودشان، خانواده‌شان و آینده‌شان چیزهای منفی می‌گویند. حرف‌هایی مثل «هرگز موفق نخواهم شد. این بیماری مرا از پا خواهد انداخت» و یا... شبیه این جملات منفی. این افراد نمی‌فهمند که دارند آینده‌شان را پیشگویی می‌کنند. نکته کلیدی این است که ما آنچه را می‌گوییم، به دست می‌آوریم. از نگاه او شما باید کلماتتان را به همان مسیری بفرستید که دوست دارید زندگی‌تان درآن مسیر پیش برود. نمی‌توانید از شکست حرف بزنید و آنگاه انتظار پیروزی داشته باشید. نمی‌توانید از کمبودها حرف زد و انتظار وفور داشت. شما همان چیزی را می‌آفرینید که می‌گویید. اگر می‌خواهید بدانید که پنج سال دیگر در چه حال خواهید بود، به آنچه درباره خودتان می‌گویید،گوش کنید. ما با کلماتمان هم می‌توانیم به آینده‌مان برکت ببخشیم و هم آن را نفرین کنیم. 
 
او می‌گوید به این دلیل کتاب را نوشته که خواننده بتواند به مدت یک ماه هر روز  آینده خود را متبرک سازد و آرزو می‌کند که هر روز فقط برای یک لحظه هم که شده آینده خوانندگان این کتاب با نوشته‌های مثبت و الهام بخش متبرک شود. کتاب «آرامش در پرتو ایمان» جوئل اوستین با ترجمه شبنم سمیعیان را انتشارات ققنوس منتشر کرده است.

 
چگونه عادی نباشيم
 
کریس گیلبو، نویسنده‌ی این کتاب، با آگاهی عمیق و طبع شوخی که دارد، سؤال مهمی مطرح می‌کند: چگونه علی‌رغم فشارهای طاقت‌فرسا رؤیاهای‌مان را بسازیم؟ چگونه عادی نباشیم ما را ترغیب می‌کند که زندگی جدیدی با قوانین خودمان بسازیم. او در اثر خود به ما آموزش می‌دهد چگونه شور و هیجان را وارد زندگی‌مان کنیم و چگونه مسیر زندگی‌مان را خودمان پیدا کنیم، قوانین خودمان را پیاده کنیم، اهداف خودمان را پیش ببریم، و همه‌ی این‌ها را با شجاعت و متانت و پایداری دنبال کنیم. چگونه عادی نباشیم همدمی دوست‌داشتنی است برای افرادی که می‌دانند زندگی نوعی ماجراجویی است. کتاب «چگونه عادی نباشیم» نوشته کریس گیلبو با ترجمه اعظم بهادرپور از سوی انتشارات هنوز منتشر شده است.

 
نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد 
 
کتاب «نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد» (how to keep people from pushing your buttons) روش‌هایی خاص و واقع‌بینانه‌ در اختیار شما قرار می‌دهد تا اشخاص و موضوعات را از فشار دادن دکمه‌هایتان بازدارید. در این کتاب از حرف و حدیث‌های نظری و روان شناسی ساده‌انگارانه، روش مثبت‌اندیشی سطحی، خبری نیست. در عوض، به مجموعه‌ای از مهارت‌های بسیار خاص اشاره شده است که وقتی اشخاص و موضوعات دکمه‌ اعصابتان را فشار می‌دهند، طرز واکنش‌ شما را در جهت درست هدایت می‌کند و این روش کارایی دارد! زندگی کوتاه و ارزشمند است.  آلبرت الیس (Albert Ellis) و آرتور لانگ (Arthur lange) در این کتاب به خواننده نشان خواهند داد چطور واکنش‌های افراطی‌اش را نسبت به اشخاص و موضوعاتی که دکمه‌های اعصابش را فشار می‌دهند، مهار کند.
 
چاپ دهم کتاب «نمی‌گذارم کسی اعصابم را به هم بریزد» نوشته آلبرت الیس و لانگ آرتور  سال ۹۷ توسط انتشارات نسل‌ نواندیش منتشر شده است.
 
بر اساس این گزارش، همچنین کتاب معروف بیشعوری نوشته خاوریر کرمنت نیز پس از سال‌ها هنوز از سوی نشر تیسا به عنوان اثر پرفروش سال ۹۷ معرفی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها