جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸
حکیم‌زاده: دانش‌آموزان در سال گذشته یک میلیون داستان و سفرنامه نوشتند

رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بازخورد اجرای طرح «عید و داستان» در سال گذشته را مثبت ارزیابی کرد و از ثبت بیش از یک میلیون اثر از دانش‌آموزان در قالب‌های داستان‌نویسی، خلاصه‌نویسی، سفرنامه‌نویسی و کوچ‌گردی از سوی معلمان در سامانه آموزش و پرورش خبر داد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ملیسا معمار: خبر تعطیلات عید نوروز، مژده‌ای بود که همیشه شنیدن آن برای دانش‌آموزان در اواخر اسفند بسیار خوشحال‌کننده بود و تنها دغدغه‌ای که وجود داشت و خمی بر ابروی بچه‌ها می‌آورد، دادن پیک نوروزی و تکالیف نوروز از سوی معلمان بود که اغلب بچه‌ها آن را به پایان تعطیلات موکول می‌کردند و روز آخر با دلهره و اضطراب به دنبال کسی می‌گشتند تا تمرین‌های پیک نوروزی را برایشان حل کند و در نهایت پیک را دست‌وپا شکسته حل می‌کردند و به معلم می‌دادند. اما با طرحی که سال گذشته از سوی رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، مبنی بر حذف پیک نوروزی و جایگزینی آن با طرح «عید داستان» در مدارس اجرا شد تا حد بسیار زیادی از استرس و اضطراب بچه‌ها کاسته شد. این طرح کمک می‌کند تا دانش‌آموزان ضمن انس با کتابخوانی، فرصت پیوند با زندگی واقعی را پیدا کنند و مهارت‌های زندگی را بیاموزند.
 
یک میلیون دانش‌آموز داستان و سفرنامه نوشتند
رضوان حکیم‌زاده، درباره تکلیف و کار نوروزی امسال دانش‌آموزان ابتدایی می‌گوید: با توجه به اینکه سال گذشته در راستای پاسخ به نیاز کودکان به کودکی کردن و قصه‌خوانی، پیک نوروزی را از برنامه درسی حذف کردیم و طرح «عید و داستان» را جایگزین آن کردیم. که در سطح کشور اجرایی شد و بازخورد مثبتی از آن گرفتیم و براین اساس تصمیم گرفتیم این طرح در سال جاری هم ادامه پیدا ‌کند و امسال هم در ایام تعطیلات عید نوروز به هیچ وجه  پیک نوروزی و درسنامه عید و موارد مشابه آن را  نخواهیم داشت و از مدت‌ها قبل این موضوع را به اطلاع استان‌ها نیز رسانده‌ایم و چاپ هرگونه پیک و اجبار خانواده‌ها و کودکان در این زمینه ممنوع است.البته این طرح امسال با یک سری تغییرات اجرا می‌شود.
 
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره بازخورد این طرح توضیح می‌دهد: سال گذشته بیش از یک میلیون اثر از دانش‌آموزان در قالب داستان‌خوانی، خلاصه‌نویسی کتاب، صدای ضبط شده دانش‌اموزان، سفرنامه نویسی و طبیعت‌گردی، یا کوچ‌گردی دانش‌آموزان عشایر از سوی معلمان مدارس در سامانه آموزش و پرورش ثبت شد. اما امسال این تغییر را ایجاد کردیم که دانش‌اموزان هر مدرسه‌ای فقط بر اساس میل و علاقه‌شان باید رشته‌ای که می‌خواهند در آن فعالیت داشته باشند را انتخاب کنند و معلمان اجازه ندارند به اجبار، دانش‌آموزان را مجبور به انجام کاری کنند. همچنین این اختیار عمل به دانش‌آموزان داده شده است که همزمان در چند رشته هم می‌توانند شرکت کنند. از سویی براساس بخشنامه‌ای که به مدارس ارسال شده است، بچه‌ها مجبور نیستند کتاب اضافه‌ای را خریداری کنند یا ناشران کتاب‌های کمک‌آموزشی بگویند ما برنامه‌ای را برای انجام طرح آموزش و پرورش آماده کرده‌ایم.
 
او می‌افزاید: در این راستا معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد ادبیات داستانی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ما همکاری خوبی داشته‌اند.
 
حکیم‌زاده با بیان اینکه این طرح کمک می‌کند تا دانش‌آموزان ضمن انس با کتابخوانی، فرصت پیوند با زندگی واقعی را پیدا کنند، می گوید: مهارت‌های زندگی را باید از دوران کودکی به فرزندانمان منتقل کنیم. اگر در این دوره حساس به جای آموزش مهارت زندگی، دانش‌آموز را وارد چرخه آموزش‌های پیچیده و پرشمار ذهنی کنیم فرصت طلایی رشد و خلاقیت را از او گرفته‌ایم.
 
 

به روش‌ها و قواعد اثرگذارتر بیاندیشیم
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوالعلم، معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش، نیز دراین باره می‌گوید: تکلیف نوروزی که در مدارس ارائه می‌شود، اگر با رویکر الزامی و تحمیلی باشد، تاثیر منفی در روند تربیت دانش‌آموزان خواهد داشت، مخصوصا در ایام نوروز که برنامه مسافرت، دید و بازدید و افزایش ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده وجود دارد، هرگونه تکلیفی که برای بچه‌ها نگرانی‌آور باشد، قابل قبول نیست ولی اگر زمانی بتوانیم در قالب هر عنوانی، به یک نوع یادآوری آموخته‌ها و تمرکز فکری و ذهنی دانش‌آموزان که همراه با ایجاد فضای نشاط ‌آور و غیراجباری باشد، برسیم، می‌توانیم آن را بر پیک و تکلیف نوروزی ترجیح دهیم.
 
این مقام مسئول در ادامه بیان می‌کند: چون در فضای مدارس ما پیک نوروزی غالبا به عنوان تکلیف تحمیل شده، جا افتاده است، تصمیم جایگزینی طرح «عید و داستان» به جای پیک نوروزی از سوی همکاران محترم معاونت ابتدایی، تصمیم هوشمندانه‌ای بود ولی باید تلاش کنیم به قالب‌ها و صورت‌های دیگری از مشارکت فعال دانش‌آموزان در یک تلاش فکری، فعال و نشاط‌آور هم بیاندیشیم و مجال برای بررسی و پژوهش عمیق‌تر و بازخورد دیگری از این تصمیم همچنان وجود دارد و طبیعتا باید به این بیاندیشیم که به روش‌ها و قواعد اثرگذارتری دست پیدا کنیم به ویژه در بستر مدرسه‌محوری شاید بتوانیم تنوع و تکثری در این‌گونه قواعد قائل شویم.
 
 

مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی، هم که سال گذشته در پی مطرح شدن این طرح از سوی رضوان حکیم‌زاده، از سوی محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مامور شده بود برای حمایت از طرح داستانخوانی به جای تکالیف نوروزی، با وزارت آموزش و پرورش مذاکره کند، در این باره می‌گوید: سال گذشته در راستای اجرایی شدن این طرح از سوی معاونت فرهنگی بنیاد شعر و ادبیات داستانی با آموزش و پرورش مذاکراتی داشتیم و بنیاد برای تایید و حمایت از این طرح تعداد قابل توجهی کتاب را از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آموزش و پرورش هدیه کردیم اما با توجه به حجم زیاد دانش‌آموزان، این تعداد چندان به چشم نمی‌آید.
 
او با بیان اینکه هدف ما کمک به حمایت و جا افتادن طرح «عید و داستان» در مدارس و انس گرفتن دانش‌آموزان با ادبیات به عنوان تبلور زندگی در ساحت هنر و کلمه بود، می‌گوید: ما معتقدیم جایگزینی این طرح به جای پیک نوروزی اثرگذاری بیشتری دارد نسبت به استرسی که پیک نوروزی در دانش‌آموزان و خانواده‌ها ایجاد می‌کرد و در نهایت در روزهای پایانی عید نوروز دانش‌آموزان با کمک والدین و ... پیک نوروزی را حل می‌کردند یا از روی دست هم کپی برداری می‌کردند که نتیجه مثبتی در پی نداشت.
 
به گفته قزلی، در این طرح دانش‌آموزان بر اساس سلیقه شخصی و به صورت داوطلبانه  درگیر کتاب و کتابخوانی می‌شوند و حتی اگر از موضوع کتاب هم خیلی متوجه نشوند، اما روی سبک زندگی آن‌ها تاثیرگذار خواهد بود. چراکه کتاب خواندن در بخشی از مهارت‌های زندگی و سبک زندگی بچه‌ها تاثیرگذار است چون آن‌ها نهال‌هایی هستند که در مرحله شکل‌گیری، ریشه زدن و برگ دادن هستند. امیدورم خانم حکیم‌زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش، در انجام این طرح توفیق یابد هم از جهت اجرای آن و هم مقابله با افرادی که موافق آن نیستند و امیدوارم ما هم توانسته باشیم به اندازه خودمان قدم مثبتی در اجرای این طرح خوب برداشته باشیم.
 
 

او درباره برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه از سوی بنیاد ادبیات داستانی هم توضیح می‌دهد: ما معتقدیم که این طرح باید با حال خوش بچه‌ها هماهنگ باشد و ممکن است با برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌ها حالت تحمیلی و آموزشی به خود گیرد و به ضد خودش تبدیل شود و بچه‌ها با نگرانی و استرس به آن وارد شوند. البته ما پیشنهاد دادیم به تدریج کاربرگ تعاملی درست شود و بچه‌ها تحت آموزش‌های کتابخوانی و داستان‌نویسی قرار گیرند و بخشی از کاربرگ‌هایی که برایشان طراحی می‌شود را خودشان کامل کنند اما این کار مستلزم این است که دو یا سه دوره از این طرح اجرا شود، سپس این کاربرگ‌ها در اختیار بچه‌ها قرار گیرد تا بچه‌های علاقه‌مند شناسایی شوند و به تدریج پرورش داده شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها