سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
آیت‌الله دین‌پرور: نهج‌البلاغه منشور انقلاب اسلامی است

آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور در اختتامیه نخستین دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه، گفت: هر انقلابی نیاز به منشوری دارد تا براساس آن جامعه را اداره کند؛ منشور انقلاب اسلامی، کتاب شریف نهج‌البلاغه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آئین اختتامیه نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه، عصر سه‌شنبه 21 اسفندماه با حضور آیت‌الله سید جمال‌الدین دین‌پرور؛ موسس، رئیس و نماینده ولی فقیه در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه، عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و پیشکسوتان حوزه دین و علوم قرآنی در تالار وحدت برگزار شد.
 
عبدالهادی فقهی‌زاده، در این آئین بیان کرد: نهج‌البلاغه به زعم بسیاری از محققان دینی نام بسیار مبارک و صحیحی بر تارک این کتاب شریف است، اما از نظر برخی هم ممکن است ناخواسته اذهان را به این سمت برده باشد که این نام عملا ستم براین کتاب شریف است. نهج‌البلاغه در حقیقت نهج فکر، دین‌داری، تربیت دینی، ندا‌خواهی و دانش اجتماع و سیاست در جامعه دینی است.
 
وی افزود: مشهور است که نهج‌البلاغه برادر قرآن بوده و از نظر محققان دینی، تاکیدی بر نقش کتاب خداوند در تعالی و شکوفایی انسان است. قرآن آمد تا شعور و معرفت بیاورد و نهج‌البلاغه عصاره وجودی امیر‌مومنان علی (ع) است. اگر خداوند آیات قرآن را کلمه کلمه از جایگاه الوهی نزول کرده و این کتاب بزرگترین کتاب آسمانی است که بی‌کم‌وکاست در اختیار آدمیان قرار گرفته، نهج‌البلاغه نشئه‌ای از نشئات وجودی امیر‌مومنان‌ (ع) است.


معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: آنچه در نهج‌البلاغه آمده، بازگویی مفاهیم قدسی و نورانی قرآن کریم است، آن‌هم از زبان کسی که با وحی و پیامبر (ص) هم‌نفس بوده و آیات قرآن را در جای‌جای مواضع نزول، به گوش جان شنیده و به شهد زیبای تفسیر علوی درآمیخته است. نهج‌البلاغه، نمایشی باشکوه از اوج پرواز انسان است به این معنا که می‌توان در دنیا زندگی کرد، اما دنیوی زیست نکرد. می‌توان به دنیا به چشم حقارت نگریست، اما از آن توشه‌های گرانقدر معرفت برگرفت.
 
فقهی‌زاده تصریح کرد: نهج‌البلاغه، آموزه‌های نابی است که بین توحید، اجتماع، سیاست و اندیشه دینی، آشتی ایجاد کرده و صفت دنیایی را از دنیا زدوده است. نهج‌البلاغه کتابی مذهبی نیست، بلکه فرامذهبی است. در طول تاریخ عده‌ای از شیفته‌ترین محققان این حوزه از مذاهبی برخواسته‌اند که حداقل در ظاهر نسبت چندانی با  مکتب اهل‌بیت (ع) نداشته‌اند. هرکس ولو غیرمسلمان از زاویه انسانیت به آن نگاه کرده، آن‌را اثری گرانبار یافته است. همه مسلمانان از مذاهب گوناگون، آن‌را مخزن ایمان، دین‌داری و معرفت یافته‌اند. آموزه‌های آن برگرفته از آیات قرآن است که وجه مشترک و مورد قبول همه مذاهب اسلامی است.
 
وی در پایان با اشاره به داوری بیش از هزار اثر در دوره نخست دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه، گفت: این جشنواره با هدف جریان‌سازی علمی، فرهنگی و پژوهشی در سطح جهان، تشکیل شده و مفتخریم که پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین دوره این جایزه را در سطحی گسترده برگزار می‌کنیم.


نهج‌البلاغه همزاد انقلاب اسلامی است

آیت‌الله دین‌پرور؛ رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌‌البلاغه نیز در بخش دیگری از این آئین، اظهار کرد: نهج‌البلاغه تنها به‌عنوان یک کتاب خاص در جامعه مطرح نیست، بلکه همزاد انقلاب اسلامی در تبیین حکومت علوی است که پس از قرن‌ها تحقق پیدا کرده است. این کتاب، جایگاه خود را پیدا کرده و زمینه‌ای برای بازخوانی آن فراهم شده است. هر انقلابی نیاز به منشوری دارد تا براساس آن جامعه را اداره کند؛ منشور انقلاب اسلامی، کتاب شریف نهج‌البلاغه است. مقام معظم رهبری نیز در چندین کنگره، در این‌باره بیاناتی داشتند. لذا نهج‌البلاغه کتابی مطرح و اثرگذار در تاریخ ما است.
 
وی ادامه داد: این کتاب، نوشته حکیم و دانشمندی نیست که فارغ از همه گرفتاری‌های دنیا و سیاست و اجتماع، در گوشه‌ای آن‌را نوشته باشد، بلکه سخن کسی است که خود در رأس حکومت اسلامی قرار داشته و در وهله اول، خودش مجری آن‌ها بود. 99 درصد احادیث و بیانات و خطبه‌ها در زمان خلافت ظاهری آن حضرت صادر شده است. درست زمانی که نظام اسلامی نیاز به یک قانون مدون دارد، حضرت این دستورات را بیان کرده، چه در عهدنامه مالک و چه در خطبه‌ها و نامه‌های دیگر؛ چه با دوستان و چه با دشمنان.


نماینده ولی فقیه در بنیاد بین‌المللی نهج‌‌البلاغه، گفت: امیرمومنان (ع) در این کتاب نکاتی را بیان کرده که امروزه دنیا تشنه آن است. این نکات با هر زبانی مطرح شود، مورد استقبال و توجه قرار می‌گیرد. در بنیاد سعی کردیم این پیام را به دنیا برسانیم که این کتاب فقط متعلق به تشیع نیست. اهمیت نکاتی که امام (ع) فرموده، در تاریخ و دنیای سیاست مورد توجه قرار گرفته و حتی کسانی که احیانا افکاری ضد این مسائل دارند، نتوانسته‌اند از آن صرفنظر کنند.
 
آیت‌الله دین‌پرور، افزود: در دنیا وقتی صحبت از عدالت، حکومت و دموکراسی می‌شود، نمی‌توان نام عهدنامه مالک اشتر، نهج‌البلاغه و حضرت را به میان نیاورد. باید بیش از گذشته به این کتاب و کتاب‌هایی که درباره آن تالیف شده، توجه کنیم. متاسفانه آنطور که اقتضاء می‌کند از نهج‌البلاغه بهره نگرفته‌ایم. نسل جوان و کارگزاران حکومت باید از این کتاب بیشتر استفاده کنند.
 

از ظرفیت نهج‌البلاغه به‌عنوان مبنایی برای گفت‌وگو استفاده کنیم

احمد پاکتچی؛ عضو شورای علمی نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه نیز در ادامه، ضمن ارائه گزارشی از مراحل داوری و گزینش آثار، ترویج فرهنگ علوی، ارتقای سطح دانایی جامعه، ایجاد گفتمان ادبی با محوریت نهج‌البلاغه و بالابردن سطح آگاهی و ایجاد اتحاد بین مذاهب اسلامی را از اهداف برگزاری این جایزه برشمرد.
 
وی همچنین با اشاره به داوری آثار در سه مرحله،‌ اظهار کرد: دورنمای ما در این کار این بوده که یک آئین میثاقی برای تعامل بین اهل دانش و عموم مردم، گرد نهج‌البلاغه ایجاد شود. باید از ظرفیت نهج‌البلاغه به‌عنوان مبنایی برای گفت‌وگو استفاده کنیم و لذا از همان ابتدای کار، این جشنواره در سطح بین‌المللی دیده شد و آثار خارجی نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. در بین آثار این دوره، کتاب‌هایی به زبان‌های چینی، تاتاری و نروژی هم دیده می‌شد.   

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط