سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۰
مرور تاريخ سینمای ایران و جهان با 15 هزار عنوان کتاب

كتابخانه «خانه سينما» با برخورداري از 15 هزار عنوان كتاب ايراني و خارجي با موضوعات مختلف از جمله سينما، يكي از غني ترين كتابخانه هاي موجود در كشور است. علاقه مندان هنر هفتم مي توانند با حضور در اين كتابخانه تاريخ سينماي ايران و جهان را مرور كنند. فعالیت اين کتابخانه زماني آغاز شد كه كتابخانه بنياد سينماي فارابي سال 1375 با 9 هزار عنوان كتاب به اين مكان انتقال يافت.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتابخانه «خانه سينما» با برخورداری از 15 هزار عنوان کتاب که بخش مهم آن را کتاب و نشریات سینمایی تشکیل می دهند،از جمله کتابخانه های غنی در کشور است. بدون شک دانشجویان رشته سینما، علاقه مندان به هنر هفتم و دست اندرکاران و هنرمندان سینما با رجوع به خانه سینما می توانند در قفسه های این کتابخانه سینمای ایران و جهان را مرور کنند.
 
از سال 1377 تا به امروز نيز تلاش شده است تا این کتابخانه روز به روز از آرشیو کامل تری برخوردار شود، به طوري كه هم اكنون بيش از 14 هزار عنوان كتاب ايراني و حدود هزار عنوان كتاب خارجي با موضوعات مختلف از جمله سينما، ادبيات ، تاريخ و فلسفه در این کتابخانه نگهداری می شود.

«ميترا پيشنماز» مسئول كتابخانه «خانه سينما» كه نقش مهمي در شكل گيري و ماندگاري اين كتابخانه داشته است، در اين زمينه مي گويد: در طول يك دهه گذشته تمام سعي خودمان را كرديم تا اين كتابخانه از آرشيو كاملي برخوردار باشد، به طوري كه هم اكنون نزديك به 15 هزار عنوان كتاب (اعم از ايراني و خارجي) با موضوعات مختلف را گردآوري كرديم.

وي با اشاره به اينكه آرشيو غني كتابخانه «خانه سينما» را كتاب هايي با موضوعات سينما، تئاتر، روانشناسي، جامعه شناسي، تاريخ، ادبيات و فلسفه تشكيل مي دهند، تصريح كرد: با توجه به گستردگي حوزه سينما، تلاش شده تا كتاب هايي با موضوع فيلمنامه، عكاسي و تكنيك هاي سينما نيز به صورت جامع و كامل جمع آوري و آرشيو شود. 

وي همچنين با اشاره به آرشيو كامل نشريات و مجلات سينمايي در كتابخانه خانه سينما افزود: علاوه بر كتاب در طول سه دهه گذشته سعي شده است با جمع آوري مجلات و روزنامه هاي تخصصي سينما از جمله فيلم، صنعت سينما، فيلم و ادبيات، سينماتئاتر، فيلم نگار، هفته نامه سينما و روزنامه هاي باني فيلم، امتياز و همينطور ايران، همشهري، اعتماد و ... اين كتابخانه نظر علاقه مندان و دانشجويان رشته سينما و فعالان اين عرصه از جمله فيلمنامه نويسان را به خود جلب كند.

مسئول كتابخانه «خانه سينما» در ادامه با بيان اينكه در كتابخانه به روي همه علاقه مندان باز است، خاطرنشان كرد: افرادي كه قصد دارند در اين كتابخانه عضو شوند، مي بايست مدارك خود از جمله دو قطعه عكس، كپي كارت دانشجويي يا كارت صنفي خانه سينما را ارائه بدهند و افرادي هم كه قصد دارند به صورت آزاد عضو شوند، بايد دو قطعه عكس و كپي كارت ملي خود را به همراه داشته باشند.

وي در توضيح مطلب فوق يادآورشد: اعضاي «خانه سينما» يعني افرادي كه كارت صنفي دارند و همين طور دانشجويان رشته سينما مي توانند با پرداخت دو هزار تومان حق عضويت در طول سال، از آرشيو كامل اين كتابخانه اسنفاده كنند. دانشجويان غير سينمايي چهار هزار تومان و افرادي كه به صورت آزاد عضو مي شوند، بايد ده هزار تومان حق عضويت پرداخت کنند.

پيشنماز افزود: يك سرويس خاص نير براي اعضاي خانه سينما در نظر گرفتيم. در واقع خود اعضاء مي توانند درخواست كتاب بدهند، يعني كتاب هايي را كه مد نظر دارند را به ما پيشنهاد مي دهند و ما براي خريد بعدي خود كه معمولا دو ماه يك بار انجام مي شود، آن اثر را خريداري و در اختيار اعضاء قرار مي دهيم.

وي درباره ساعت كار كتابخانه خانه سينما گفت: به غير از روزهاي پنج شنبه و جمعه، هر روز از ساعت 9 الي 18 در خدمت مراجعه كنندگان هستيم.

ميترا پيشنواز با اشاره به استقبال اعضاي كتابخانه از كتاب هايي با موضوع سينما، افزود: معمولا كتاب ها و نشريات سينمايي بيشترين استقبال را از سوي مراجعه كنندگان داشته اند و در كنار آن از كتاب هايي با موضوع ادبيات و تاريخ هم استقبال شده است.

وي با اشاره به برگزاري مراسم اهداي جايزه كتاب سال سينمايى توسط خانه سينما، يادآورشد: سال گذشته دبيرخانه جشن كتاب سال سينماي ايران، در كتابخانه خانه سينما تشكيل شد.
 
وي درباره برگزاري اين مراسم در سال جاري، گفت: با توجه به اينكه كتاب هاي راه يافته به جشن بايد در طول يكسال منتشر شده باشند، اگر سال جاري عناوين كتاب هاي جمع آوري شده تا اندازه مورد نياز باشد، اين جشن امسال هم برگزار خواهد شد، در غير اين صورت احتمال دارد جشن كتاب سال به صورت دوسالانه برگزار شود.

وي افزود: سال گذشته تعدادي از آثار مكتوب  كتابخانه خانه سينما از جمله تنگنا، راهنماي فيلم، هاليوود جديد، نما به نما، حركت سينمايي، لاكان هيچكاك و ... جايزه كتاب سال را دريافت كردند.

مسئول كتابخانه «خانه سينما» در پايان افزود: اعضاي كتابخانه مي توانند از خدمات اينترنت كتابخانه استفاده كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط