چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳
هدف‌گذاری یزد، پایتختی کتاب جهان است

اولین نشست هماهنگی برنامه‌های یزد، پایتخت کتاب ایران با ارائه برنامه‌های مختلف کتاب و کتابخوانی به منظور اجرا در سال آینده در یزد، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، اولین نشست هماهنگی برنامه‌های «یزد، پایتخت کتاب ایران» با حضور دستگاه‌های فرهنگی استان در شورای اسلامی شهر یزد برگزار شد.

محسن ابوترابی، عضو شورای اسلامی شهر یزد، ضمن تبریک به مناسبت انتخاب این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران، گفت: شهر جهانی یزد با کسب این عنوان توانست ظرفیت خوب خود را در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نشان دهد.

لزوم ایجاد قرائت‌خانه‌ها در پارک‌ها و فضای سبز شهری یزد
وی افزود: ما می‌توانیم با فضاسازی شهری، عنوان پایتختیِ کتاب را به خوبی به مردم نشان دهیم و با نصب المان‌های شهری در زمینه کتاب در میادین اصلی و نامگذاری یکی از میادین به نام کتاب، به خوبی در این زمینه فرهنگ‌سازی کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر یزد گفت: ایجاد قرائت‌خانه‌ها در پارک‌ها هم می‌تواند ما را در امر توجه به کتاب در زمان تفریح به خوبی کمک کند و فرهنگ‌سازی مطالعه را در این مناطق هم انجام دهیم.

برنامه‌های جامع کتابخوانی؛ دلیل اصلی انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب
در ادامه این نشست، سیدخلف حوتی‌نژاد معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سخنانی گفت: ما 4 سال است که در تورنمنت پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌ایم و هر سال به عنوان یکی از شاخص‌ترین شهرها توانستیم برندهای مختلف از جمله شهر خلاق کتاب را کسب کنیم و خوشبختانه امسال با عنوان پایتخت پنجم کتاب ایران شناخته شدیم که این افتخاری برای همه ما است.

وی افزود: اگر یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد، به این دلیل است که به برنامه‌های ما رای دادند؛ چرا که شهری می‌تواند در این طرح برگزیده شود که برای آینده آن شهر، برنامه‌ای در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی وجود داشته باشد؛ اگر رای آوردیم، به این خاطر بود که طرح‌ها و برنامه‌های ما به سمتی رفت که در آن، آینده روشنتری برای مردم و شهر یزد ترسیم شده بود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد ادامه داد: چیزی که شاخص بود و الان نیز باید به سمت آن برویم، حضور بخش خصوصی و گروه‌های اجتماعی بود و باید توجه داشته باشیم که این برنامه، برنامه شهری است که شهرداری به عنوان نماینده مردم شهر، متولی آن است.

حوتی‌نژاد افزود: ما باید تمام تلاش خود را داشته باشیم که در اجرای طرح‌ها از اقشار مختلف و گروه‌های مختلف استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب در قالب غرفه‌ای به نام یزد، پایتخت کتاب ایران، برگزاری همایش شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و خلاق کشور از جمله برنامه‌هایی است که می‌تواند به خوبی پایتخت کتاب ایران را معرفی کند.

یزد، جایگاه سوم را در سرانه کتابخوانی کشور دارد
مجید جوادیان‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این نشست، گفت: مهمترین شاخص‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران شامل استمرار فعالیت‌ها، همگرایی تمامی ارکان فرهنگی شهر در دولتی و غیردولتی، مشارکت فراگیر است که ما نیز برنامه‌های خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

وی افزود: یکی از اقدامات مناسب در زمینه پایتخت کتاب ایران، توجه به المان‌های شهری در زمینه کتاب و کتابخوانی است که می‌تواند این احساس را به مردم شهر یزد بدهد که کتاب به عنوان هویتی است که به این شهر اضافه شده است.

جوادیان‌زاده تصریح کرد: در زمینه برخی از صحبت‌ها مبنی بر کاهش مطالعه و کمبود سرانه کتابخوانی نقدهایی داریم و این را درست نمی‌دانیم زیرا بررسی‌های متفاوت از آن را نشان می‌دهد و اخیراً نیز بر اثر پیمایش‌های انجام شده، ما سومین استان کتابخوان ایران هستیم.

وی گفت: ما باید وارد محتواها و برنامه‌ها شویم و بر اساس تعهداتی که در دستگاه‌های مختلف انجام شده است، باید روی آن تاکید کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: هدف‌گذاری ما پایتخت کتاب جهان است که اقداماتی نیز در این زمینه داشته‌ایم که بحث کپی‌رایت یکی از این اقدامات است و اولین کار ما نیز حضور داوطلبانه در زمینه کپی‌رایت است.

در 100 سال اخیر، هیچ‌گاه آموزش و پرورش به اندازه امروز مهیای کتابخوانی نبوده است
عباسعلی دانایی‌فر، مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست گفت: ما برندهای مختلفی در شهر یزد داریم که در این زمینه باید مسئولیت حفظ آن و همچنین همگرایی دست‌اندرکاران را داشته باشیم.

وی افزود: آموزش و پرورش بسیار می‌تواند در زمینه کتاب و کتابخوانی اثرگذار باشد زیرا ما 251 هزار دانش آموز و 15 هزار معلم شاغل و 15 هزار معلم بازنشسته داریم که در طراحی و سیاستگذاری‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی باید آن را مورد توجه قرار دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد یادآور شد: کانون پرورش فکری یکی از مهمترین بخش‌هایی است که می‌تواند به صورت عمیق در زمینه کتاب و کتابخوانی گام بردارد.

دانافر بیان کرد: ما تغییر رویکرد بسیار عمیق و زیر بنایی با اجرای سند تحول داریم که از نظام آموزشی صرف به سمت نهاد اجتماعی حرکت کنیم و مهمترین مسیر نیز حضور در مسیر کتاب و کتابخوانی است.

وی ادامه داد: حذف مشق شب به شیوه‌های سنتی، حذف آزمون‌های استرس‌زا، حذف کتاب‌های کمک درسی از جمله اقداماتی است که می‌تواند دانش‌آموزان را به سمت ابعاد مختلف سوق دهد.

مدیر کل آموزش و پرورش یزد بیان کرد: هیچ زمانی آموزش و پرورش در طول یک سده خود به اندازه امروز آماده در زمینه کتاب و کتابخوانی نبوده است.

دانافر بیان کرد: ما می‌توانیم برای هر گروه سنی 10 کتاب را با کارشناسی به جامعه معرفی کنیم و سیر مطالعاتی را برای اقشار مختلف اجرا کنیم و در این زمینه به صورت پایه حرکت کنیم که اگر این طرح انجام شود، خوراک و محتوا برای نوجوانان و جوانان و خانواده‌ها ایجاد می‌شود.

ضرورت استفاده از توان گروه‌های داوطلب مردمی در پیشبرد برنامه‌های پایتخت کتاب
فخر السادات خامسی، مدیرکل امور جوانان استانداری یزد نیز گفت: در بند جهانی زیرساخت‌ها، حوزه نشر و استفاده از ظرفیت‌های کل جامعه اثر گذار بوده است که نقش شهرداری و شورای شهر بسیار مهم است.

وی افزود: تامین زیرساخت‌ها می‌تواند به خوبی در زمینه کتاب و کتابخوانی حرکت کند زیرا کسب برند بحث مهمی است اما استفاده از این برند برای رفع کمبودها می‌تواند بسیار مهمتر باشد و باید در این زمینه کارهای مهم و موثر زیر بنایی داشته باشیم.

مدیرکل امور جوانان استانداری یزد بیان کرد: استفاده واقعی از گروه‌های داوطلب مردمی نیز به عنوان امری مهم و ضروری در زمینه پایتخت کتاب ایران است.

تاکید بر ایجاد و توسعه پاتوق‌های فرهنگی در یزد
عباس ملازینلی، مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد هم با اشاره به اهمیت حضور دستگاه‌ها و نهادهای غیردولتی گفت: امروز یکی از مشکلات اصلی برخی از دخالت‌های بی‌رویه دستگاه‌های دولتی و سیستم مربوط به آن است در صورتی که ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در کنار هم به خوبی برنامه‌های خود را پیش ببریم.

وی افزود: اگر ما حوزه‌های زیرساختی فکر و اندیشه را تقویت کنیم، به خوبی می‌توانیم در این زمینه گام برداریم که نمونه آن ایجاد بحث قرائت‌خانه‌ها است.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری یزد یادآور شد: ما به دلیل قطع شدن تولید تفکر، شاهد افتی در قرن نهم به بعد شده‌ایم و اگر همگرایی ملی را با ایجاد پاتوق‌های فرهنگی و قرائت‌خانه‌ها برنامه‌ریزی کنیم به خوبی می‌توانیم این فرهنگ و تمدن را مجددا احیا کنیم.

ملازینلی بیان کرد: زیرساخت و تسهیلات و تشویق‌ها می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد و اگر این زمینه گام برداشته شود ما می‌توانیم تولید اندیشه و فرهنگ را داشته باشیم.

کتاب باید در سبد کالایی خانواده‌ها قرار گیرد
حجت الاسلام مصطفی گرجی، مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد نیز در این نشست گفت: جامعه‌ای که کتابخوان است به اخلاق و توازن و فضیلت می‌رسد.

وی افزود: کانون‌های مساجد به عنوان نهادی دینی در حوزه کتاب و کتابخوانی گام برداشته است و با طرح‌هایی همچون «کاروان دانایی» و «قرار دانایی» سهم بسزایی در پایتخت کتاب ایران داشته است.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد بیان کرد: اگر بتوانیم فضایی ایجاد کنیم که بردن کتاب به خانه‌ها صورت بگیرد، می‌تواند بسیار اثرگذار باشد و رونق نشر و تولید کتاب مهم می‌شود.

حجت الاسلام گرجی یادآور شد: «قرار دانایی» یکی از طرح‌هایی است که با حضور نویسندگان، هنرمندان و شاعران افراد مختلف در سطح شهر یزد برگزار می‌شود.

وی افزود: حضور کتاب در خانه‌های سنتی، زندان‌ها، مدارس به خوبی می‌تواند جریان‌سازی شود.

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد یزد تصریح کرد: دیوار مهربانی کتاب از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند در شهر پایتخت کتاب ایران انجام شود و هر کسی می‌تواند در زمینه کتاب و کتابخوانی گام بردارد.

حجت الاسلام گرجی یادآور شد: کتابخوانی برای سالمندان، سرود درباره کتاب، نذر کتاب از جمله طرح‌هایی است که در سال آینده در دستور کار ما است و در مساجد آن‌ها را پیگیری می‌کنیم.

وی ادامه داد: کتابدار باید مبتکر باشد و نه منتظر، این شعاری است که می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد و از این طریق مردم را به سمت کتاب حرکت دهیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط