جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۸
اسفندگان کتاب؛حرکتی مردمی بر محور کتاب

چهارمین «اسفندگان کتاب» در آستانه سال نو برگزار شد و به نظر می‌رسد این جشن در حال تبدیل شدن به یک رویداد فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) عصر پنجشنبه دومین روز از اسفند‌ماه، مولفان ایرانی سرِ قرار آمدند تا چهارمین «اسفندگان کتاب» را جشن بگیرند. گردهمایی نخست «اسفندگان کتاب» با 20 نویسنده برگزار شد و امسال 36 نویسنده پای کار آمده بودند. دور هم جمع شدند تا عواید فروش 160 عنوان کتاب را  به «خانه عماد» اهداء کنند تا مرهمی شود بر تن رنجور و خسته خانواده‌های کودکان مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج.  

جنب‌و‌جوش در کتاب‌‌فروشی نشر چشمه، میزبان چهارمین «اسفندگان کتاب»، نظر رهگذران را به خود جلب کرده بود تا حتی برای چند لحظه هم که شده، به داخل کتاب‌فروشی سرک بکشند.

محمد‌حسین‌ شهسواری، علاقه به فعالیت‌های خیر‌خواهانه را دلیل اصلی حضور پررنگ مردم در چهارمین جشن اسفندگان کتاب دانست و گفت: شاید 10 درصد کتاب‌های عرضه شده در این دوره جدید هستند؛ بنابراین انگیزه اصلی مردم، مشارکت در امر خیر است؛ علاوه‌براین برگزاری این نوع برنامه‌ها قطعا در میزان کتابخوانی تاثیر‌گذارخواهد بود.     
 

وی درباره تاثیر افزایش قیمت ملزومات تولید کتاب بر میزان استقبال از «اسفندگان کتاب» طی دور‌های آتی ادامه داد: واقعا نمی‌توان درباره این موضوع پیش‌بینی کرد؛ فقط می‌دانم با توجه به وضعیت قیمت کاغذ، از مجموع 160عنوان کتاب این دوره، نزیک به 20 عنوان از سوی ناشران تجدید چاپ نشد؛ بنابراین در شرایط فعلی بازار، تجدید چاپ برای ناشر چندان مقدور نیست.

آمده‌ام بیاموزم
«اسفندگان کتاب» فرصت دیدار نویسنده و مخاطب است. علی خدایی، نویسنده اصفهانی، که نخستین‌بار در این رویداد حضور پیدا کرده بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار‌(ایبنا) گفت: انگیزه اصلی من مشارکت در یک فعالیت خیر‌خواهانه است. فکر می‌کنم، این رویداد باید در کل کشور برگزار شود.
دلیل دیگر حضور این مولف در چهارمین «اسفندگان کتاب»، آشنایی نزدیک با جریان برگزاری این رویداد با هدف اجرای آن درشهر اصفهان است، چراکه این شهر به دلیل فعالیت بیمارستان تخصصی کودکان، مرکز اورژانس مسمومان و بیمارستان‌ سوانح و سوختگی، میزبان مردم استان‌های مجاور است.

خدایی ادامه داد: آمده‌ام بیاموزم که آیا می‌توانم شکل دوستی‌‌‌ای که اسفندگان کتاب ایجاد کرده را در اصفهان اجرا کنم.

نویسنده کتاب «نزدیک داستان» خوشایند‌‌ترین تجربه نخستین حضور خود در اسفند‌گان کتاب را میزان استقبال زنان کتاب‌دوست عنوان کرد و گفت: در رویداد‌هایی مانند «اسفندگان کتاب» است که نویسندگان مخاطبان آینده‌شان را پیدا می‌کنند؛ علاوه‌ براین با توجه به صحبت‌هایی که با مردم داشتم احساس می‌کنم، چگونه راحت‌تر بنویسم تا مخاطبان بیشتری را جذب و به کتاب علاقه‌مند کنم؛ البته راحت‌تر نوشتن به معنای ساده‌انگارانه نوشتن نیست.  

مشارکت موسسه خانه کتاب در اسفندگان کتاب
در نخستین ساعات آغاز «اسفندگان کتاب» نیکنام حسینی‌پور؛ مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب در جمع اعضای ستاد این رویداد فرهنگی حاضر شد. وی ضمن بازدید، با چند نویسنده به گپ‌و‌گفت نشست و گفت: رویداد اسفندگان کتاب در جامعه جا افتاده است.    

موسسه خانه کتاب با خرید سه سری از کتاب‌های عرضه شده، در این رویداد خیر‌خواهانه مشارکت کرد.          

    

حضور مردم شگفت‌انگیز بود
بازیگران، همواره پای ثابت رویداد‌های خیر‌خواهانه هستند. چهارمین جشن «اسفندگان کتاب» نیز روز گذشته میزبان گلاره عباسی؛ بازیگر سینما و تلویزیون بود. وی که دست به قلم شده و یک مجوعه داستان در آستانه انتشار دارد، در گفت‌و‌گو با خبرنگار‌(ایبنا) درباره استفاده از ظرفیت کتاب برای برگزاری برنامه‌های خیر‌خواهانه گفت: به نظر من طرفداران کتاب ترجیح می‌دهند برای خرید کتاب در رویداد‌هایی مانند «اسفندگان کتاب» حضور پیدا کنند و از سوی دیگر افراد علاقه‌مند به مشارکت در فعالیت‌های خیر‌خواهانه از ظرفیت کتاب برای رسیدن به اهداف انسان‌دوستانه خود استقبال می‌کنند.

بازیگر فیلم «شیار 143» با تاکید بر اهمیت تاثیر اعتبار «خانه عماد» و ناشران صاحب‌نام در حضور پر‌رنگ مردم در جشن اسفندگان ادامه داد: همکاری مجموعه‌های معتبر و قابل اعتماد در برگزاری رویداد‌های فرهنگی مانند «اسفندگان کتاب» بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد و حضور مردم در چهارمین دوره این رویداد شگفت‌انگیز است.

آشنایی ستاد «اسفندگان کتاب» با «خانه عماد»
توجه اداره‌کنندگان «خانه عماد» به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کنار خدمات متنوعی که به ساکنان این خانه ارائه می‌شود و همچنین ناآشنایی بچه‌های خانه عماد با کتاب، ایده دعوت از نویسندگان کشور را در ذهن  اداره‌کنندگان خانه عماد ایجاد کرد. بازدید چند نویسنده که عضو ستاد اسفندگان کتاب بودند، موجب شد تا این ستاد، 40 درصد از عواید برگزاری جشن چهارمین اسفندگان کتاب را به خانه عماد اهدا کند.   

درباره «خانه عماد»  
«خانه عماد» به یاد عماد آرمان شامخی از یک سال پیش، محل اسکان خانواده‌های کودکان شهرستانی مبتلا به بیمارس‌های صعب‌‌العلاج مثل تالاسمی ماژور، انواع کم‌خونی و یا نقص ایمنی شده است. کودکان این خانه به دلیل نیاز شدید به مراقبت‌های ویژه بعد از پیوند مغز استخوان باید چند ماهی را در فضای استریل سپری کنند. «خانه عماد» میزبان این کودکان و مادران آن‌هاست. در حال حاضر نیز 10 کودک و مادرِ در این خانه زندگی و از خدمات مختلفی مانند موسیقی‌درمانی، مهارت‌های هنری و خدمات درسی آموزشی استفاده می‌کنند.

«اسفندگان کتاب» بعد از چهار دوره در حال تبدیل شدن به یک رویداد فرهنگی است. جلب مشارکت مردمی، اهداف انسان‌دوستانه و توجه به مولف ایرانی مهم‌ترین ویژگی این جشن است. به‌نظر می‌رسد که می‌توان این ستاد را سال‌های بعد در چند شهر دیگر نیز تشکیل داد تا به مرور در همه شهر‌های تشری پیدا کند.

برگزاری این جشن در کتاب‌فروشی را می‌توان دیگر ویژگی این رویداد در نظر  گرفت و امید داشت تا آخرین حلقه نشر کشور، به واسطه برگزاری چنین رویداد‌هایی که براساس ایده کمک به اقشار آسیب‌پذیر مانند بیماران و زنان بد‌سرپرست برنامه‌ریزی شده، به‌ پاتوق تبدیل شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
    خیلی کار پسندیده‌ایست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها