سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
اطلاعات آماری ما از آن چیزی که در حوزه تئاتر انجام شده بسیار محدود است

شهرام کرمی گفت: تصمیم گرفتیم که اطلاعات آماری تئاتر را جمع آوری کنیم و نتیجه این کار تالیف یک کتاب دو جلدی ۹۰۰ صفحه‌ای شد که از مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری در ۴۰ سال انقلاب اسلامی است.ین کتاب منبع بسیار عمیق و پرباری است و تحلیل‌های خوبی دارد.

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عصر امروز سه شنبه ۳۰ بهمن ماه در آیین «چهل سال صحنه»، از کتاب «چهل سال نمایش» رونمایی شد، همچنین از ۱۰ هنرمند انقلاب اسلامی عرصه نمایش در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر تجلیل شد. این مراسم با حضور  سيد محمد مجتبی حسینی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شھرام کرمى، مدیر کل ھنرھاى نمایشى، حمید نیلى، مدیرعامل انجمن ھنرھاى نمایشى ایران و حجت الاسلام بھداروند، معاونت ھنری شھرداری تھران و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در ابتدای مراسم کلیپی از چھل سال صحنه در ایران با توجه به کتاب «چھل سال نمایش» به نمایش درآمد. در این کلیپ منوچهر اکبرلو و علی ایزدی گردآورندگان کتاب «چهل سال نمایش»، که حاوی کوشش‌های هنرمندان هنر نمایش در سطح کشور از سال ۵۷ تا ۹۷ است به توضیح مختصری درباره کتاب پرداختند.
 

شهرام کرمی

در ادامه مراسم شھرام کرمی مدیر کل ھنرھاى نمایشى بیان کرد: در تئاتر دنیا و مدیریت فرھنگی ھنری به ویژه عرصه نمایشی آنچه مبناست و آن‌چیزی که به عنوان داده‌های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی در کوتاه و دراز مدت مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از آمار است. تقریبا بعد از ١۵٠سال که از ظهور تئاتر شهری بعد از تئاتر سنتی در  زمان ناصری می‌گذرد، تئاتر ما دچار افت و خیز، محرومیت، تحریم و بازخواست شده و در دوره‌ھایی دچار تفکر سیاسی و محدودیت یا تجدد شده است. در تمام این دوران که تئاتر ما طی کرده است  به شکوه می‌رسیم که منجر به تحول تاریخی تئاتر شد و آن دوران انقلاب اسلامی است.

کرمی درباره کتاب «چهل سال نمایش» گفت:  انقلاب اسلامی با هدف توجه در بنیاد فکری جامعه و هدف تغییر سیستم و نظام حکومتی انجام شد و مهمترین اتفاقی که شکل گرفت انقلابی بود که منجر به تغییر فرهنگی جامعه شد؛ این تغییر فرهنگ توامان تاثیر خود را بر فضای هنر گذاشت. ما می‌توانیم از دورانی تحت عنوان هنر انقلاب اسلامی نام ببریم، بعد از چهار دهه هنر ما به هنر تثبیت شده‌ای رسیده است. شاید بیشتر از هر زمانی در دورانی که فعالیت می‌کنیم داشتن اطلاعات بسیار ضروری است.

وی در ادامه افزود: اطلاعات آماری ما از آن چیزی که در حوزه تئاتر انجام شده است بسیار محدود است. تصمیم گرفتیم که اطلاعات آماری تئاتر را جمع آوری کنیم و بعد به این فکر کردیم که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی چه بهانه ای بهتر از اینکه ما چهار دهه فعالیت و هنرهای نمایشی را جمع آوری کنیم، نتیجه این کار تالیف یک کتاب دو جلدی ۹۰۰ صفحه‌ای شد که از مجموعه‌ای از فعالیت‌های هنری در ۴۰ سال انقلاب اسلامی است.

کرمی همچنین بیان کرد: آن چیزی که تهیه شده حاصل تلاش گروهی بود که سعی کرد بتواند اطلاعات مناسبی از فعالیت تئاتر ایران جمع‌آوری کنند. این کتاب منبع بسیار عمیق و پرباری است و تحلیل‌های خوبی دارد، قطعا این کتاب می‌تواند به آینده تئاتر کشورمان کمک کند تا بتوانیم با استناد به این اطلاعات برای تئاتر برنامه ریزی داشته باشیم و اینکه آگاه باشیم به آن چیزی که در گذشته داشتیم. اگر این کتاب را ورق بزنید متوجه می‌شوید با چه سرمایه بسیار خوبی از هنر انقلاب اسلامی و تئاتر کشور روبه‌رو هستید.

مدیر کل ھنرھاى نمایشى اظهار کرد: همچنین این کتاب می‌تواند در یکسری تحلیل‌ها و تطبیق‌ها به ما کمک کند. به عنوان مثال من متوجه شدم که ما بیش از ۸۲ جشنواره تئاتری داریم، در یک نگاه مقایسه‌ای با تئاتر کشور آلمان می‌توان دریافت که در آلمان فقط ۴۰ جشنواره تئاتر برگزار می‌شود.

شهرام کرمی در پایان گفت: این بدان معنی است که ما در حوزه برگزاری جشنواره‌های تئاتر دو برابر کشور آلمان رویداد تئاتری داریم اما از یک جهت طبق آمار، مخاطبان تئاتر در کشور آلمان ۳۵ میلیون نفر است در حالی که در ایران ۵ میلیون نفر است؛ در اینجا متوجه می‌شویم که شاید ما بیشتر به جنبه‌های رویدادهای نمایشی توجه کرده‌ایم تا رویدادهایی که مخاطب محور باشد ما جشنواره‌ها را رونق دادیم. معتقدم این مساله ناشی از نگاه رویدادمحوری است که در ایران نسبت به تئاتر وجود دارد که در همین راستا برگزاری تورهای هنری راهی مناسب برای افزایش مخاطب تئاتر هستند.

پس از سخنان شهرام کرمی از کتاب «چهل سال نمایش» که منوچهر اکبرلو و علی ایزدی آن را گردآوری کردند، رونمایی شد.
 
 
در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «چهل سال نمایش» که توسط دفتر طرح و برنامه اداره کل هنرهای نمایشی منتشر شده است، با پخش کلیپی ۱۰ هنرمند فعال در حوزه انقلاب اسلامی معرفی شدند و پس از آن نیز به پاس فعالیت‌های هنری‌شان در این چهل سال از اکبر کریمی مبارکه، اعظم بروجردی، ندا ثابتی، سعید اسماعیلی، مرتضی شاه‌کرم، امیرحسین شفیعی، حسین عالم‌بخش، محمود فرهنگ، نصرالله قادری، مریم معترف تجلیل و قدردانی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها