شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۰
مشارکت 5500 شهر و روستا در دو رویداد ترویج کتابخوانی

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: 1406 روستا و منطقه عشایری و 172 شهر، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند که از میان آن‌ها یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) اختتامیه پنجمین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب عصر شنبه (چهارم اسفند‌ماه) با حضور اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهوری، سید‌عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ابراهیم حیدری؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، سیدمحمود دعایی؛ سرپرست موسسه اطلاعات‌ و جمعی از مدیران و فعالان نشر برگزار شد.                     

در بخشی از این مراسم، ابراهیم حیدری در این مراسم ضمن خیر‌مقدم به مهمانان، درباره شکل‌گیری برنامه‌های ترویج کتابخوانی بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری تعدادی از دستگاه‌ها و موسسات دولتی و غیردولتی، مجموعه‌ای از برنامه‌های ترویج کتابخوانی را به‌منظور توسعه عدالت فرهنگی به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار و روستاها و شهرهای دور افتاده، تمرکززدایی و در نهایت توسعه پایدار فرهنگی و اجتماعی، بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه از یارانه‌های حوزه نشر طراحی و اجرا کرده است.  
 
 وی افزود: مهم‌ترین برنامه‌های ترویج کتابخوانی شامل، انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستا و عشایر دوستدار کتاب، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی و جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان است.

 مشارکت 5500 شهر و روستا در دو رویداد ترویج کتابخوانی
حیدری درباره میزان مشارکت در دو رویداد پایتخت کتاب ایران و جشنواره روستا‌ها و عشاسر دوستدار کتاب ادامه داد: تاکنون بيش از 5500 شهر، روستا و منطقه عشایری در این رویداد مشارکت داشته‌اند. بعد از انتشار فراخوان این دوره در شهریورماه، 1406 روستا و منطقه عشایری و 172 شهر،  برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال کردند.
 
به گفته وی،‌ پس از چند مرحله داوری20 روستا به‌عنوان نامزد نهایی معرفی شدند که پس از داوری نهایی۱۰ روستا به‌عنوان روستای برگزیده دوستدار کتاب و ۱۰ روستا به‌عنوان روستای شایسته تقدیر معرفی می‌شوند.  
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: از میان شهرها یک شهر به‌عنوان پایتخت کتاب ایران و چهار شهر به‌عنوان شهر خلاق معرفی می‌شود. هر کدام از این برگزیده‌ها اعم از شهرها و روستاها جوایزی نقدی و غیر نقدی از نهادها و دستگاه‌های همکار در این برنامه‌ها دریافت می‌کنند و غیر از این در اولویت برنامه‌ دستگاه‌ها و نهادهای همکار قرار دارند.

 تشکیل 15 هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان
حیدری درباره جام باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان بیان کرد: سومین دوره این رویداد با مشارکت 1746 شهر و روستا از سراسر کشور در حال برگزاری است؛ تاکنون بیش از  15 هزار باشگاه باشگاه با 200 هزار عضو فعالیت می‌کنند و  ۱۴ اسفند‌ماه اختتامیه این رویداد نیز برگزار می‌شود و برگزیدگان معرفی خواهد شد.
 
وی با اشاره به رویداد تقدیر از مروجان کتابخوانی افزود: از دیگر برنامه‌های معاون امور فرهنگی تقدیر از مروجان کتابخوانی است که پنجمین دوره آن همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار شد. این جشنواره موجب شد،‌ تاکنون بیش از 2700 گروه و فرد، و نیروهای تلاشگر فرهنگی فعال در حوزه ترویج کتابخوانی از سراسر کشور بدون بودجه دولتی و با کمک نیروهای مردمی شناسایی و معرفی ‌شوند.  
 
حیدری درباره دستاورد‌های برنامه‌های ترویج کتابخوانی گفت: تشکیل ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب، شبکه شهرهای دوستدار کتاب، شبکه روستاهای دوستدار کتاب، شبکه‌های مروجان کتابخوانی متشکل از نهادها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و تشکل‌های مردمی. این ستاد طبق اساسنامه و با اهداف ترویج کتابخوانی و هم‌افزایی دستگاه‌ها به‌عنوان بازوهای اجرایی و برنامه‌ریزی حوزه کتاب عمل می‌کنند که از ابتدای سال1397 با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خود را آغاز کرده است.
 
وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های بومی، دینی، محلی و جذب مشارکت‌های مردمی و صنایع مختلف در روستاها و شهرها و مناطق جغرافیایی برای اجرای برنامه‌های ترویج کتابخوانی، ایجاد وحدت و انسجام در سطوح محلی و ملی برای طراحی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و کتابخوانی که خود در بسیاری از موارد باعث انسجام و همدلی برای اجرای برنامه‌های اقتصادی هم شده است از دیگر دستاورد‌هاست.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، ایجاد هم‌افزایی میان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و مردمی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزه کتاب، تقویت زیرساخت‌های صنعت نشر به‌ویژه کتابفروشی‌ها و کتابخانه‌ها در شهرها و روستاهای کشور، تقویت ارتباط نویسندگان با مخاطبان شهری و روستایی از دیگر اهداف محقق شده دانست.   
 
حیدری ادامه داد: کشف و ارتباط مستمر با نیروهای فعال و نخبه در هر منطقه جغرافیایی کشور برای هدایت و تشویق آن‌ها برای حرکت موثر در چارچوب اهداف فرهنگی نظام جمهوری اسلامی ایران، کشف مسیرها و روش‌های تازه‌ برای توزیع عادلانه بودجه‌های معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌ها و نیازهای فرهنگی هر منطقه و همچنین توجه به الزامات اقتصاد مقاومتی از دیگر دستاورد‌های برنامه‌های ترویج کتابخوانی است.

تخصیص50 درصد بودجه فرهنگی برای توسعه عدالت فرهنگی
وی افزود: در این راستا، از زمان حضور دکتر صالحی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از ۵۰ درصد ابن بودجه معاونت امور فرهنگی به این امر اختصاص پیدا کرده است. مدیریت و هدایت یارانه‌های صنعت نشر به سمت مناطق کمتر توسعه یافته به‌ویژه روستاها و شهرهای دور افتاده از مرکز و اقشار کم درآمد، دیگر دستاورد برنامه‌های ترویج کتابخوانی است.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: امیدوارم برنامه‌های ترویج کتابخوانی با حمایت‌های مهندس جهانگیری و فعالان حوزه فرهنگ، پشتیبانی دلسوزانه وزیر و معاون فرهنگی فرهیخته  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سایر نهادهای مسئول روز به روز پر رونق‌تر و به‌عنوان ریل توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی کشور قرار گیرد.

در این مراسم، یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد و برگزیده روستاها و عشایر دوستدار کتاب نیز به شرح زیر تجلیل شدند:

برگزیده برگزیده‌ها:
بزنج - بجنورد - خراسان شمالی

برگزیده‌ها:
جایدشت - فیروزآباد - فارس
ارکان - بجنورد - خراسان شمالی
کریشکی - لارستان-فارس
حصار زیرخان - نیشابور - خراسان رضوی
اسفندیار - طبس - خراسان جنوبی
مومن‌آباد - سرخه - سمنان
قراخیل - قائمشهر - مازندران
ابتر - ایرانشهر - سیستان و بلوچستان
دریان - شبستر - آذربایجان شرقی
زاغه - بهار - همدان

شایستگان تقدیر:
ناچیت - بوکان - آذربایجان غربی
خیرآباد جلیل - دوگنبدان - کهکیلویه و بویراحمد
کردخیل - ساری - مازندران
مربچه - رامهرمز - خوزستان
کورک سادات - تنگستان - بوشهر
مشکات - کاشان - اصفهان
زوارم - شیروان - خراسان شمالی
دنگسرک - نکا - مازندران
لاسجرد - سرخه - سمنان
کردکوی - مهریز - یزد

هیئت داوران این جشنواره رضا برزگر، اسماعیل جانعلی‌پور، اسماعیل زیارتی نصرآبادی، علی قیاسی ندوشن، روح‌الله منوچهری، محمود آموزگار، سیدابوالفضل هاشمی و اسماعیل یزدانپور بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها