دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
رمضانی از شخصیت‌های تأثیرگذار دنیای کتاب در عصر مدرن بود

نیکنام حسینی‌پور، در آئین یادمان مرحوم محمد رمضانی، این واقف بزرگ را از‌جمله تاثیر‌گذار‌ترین شخصیت‌های دنیای کتاب در عصر مدرن دانست و گفت: او با آگاهی از اهمیّت کتاب و درک جهان مدرن در دنیای کتاب با اتصال به تنه تناور سنّت آثاری نیک از خود برجای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آئین یادمان مرحوم محمد رمضانی، از واقفان کتاب و پیشکسوتان نشر کتاب، عصر (دوشنبه ۲۹ بهمن‌ماه) با حضور  نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب،حجت‌الاسلام و المسلمین رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و تأمین منابع علمی دانشگاه تهران، سید‌فرید قاسمی؛ پژوهشگر تاریخ مطبوعات ایران و کتابشناس، محمود آموزگار؛ نائب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌محمد‌علی احمدی ابهری؛ معاون پژوهشی و دبیر شورای پژوهشی کتابخانه مجلس شورای اسلامی در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.      

حسینی‌پور با قرائت بعد از وفات، تربت ما در زمین مجوی/در سینه‌های مردم عارف مزار ماست اشاره به سابقه ایجاد کتابخانه بیان کرد: از زمانی که بشر توانسته است منویات خود را روی سنگ، پاپیروس، چوب و پارچه ثبت و نقش کند، سعی کرده طریقی به کار بندد که آثار خود را از گزند زمانه مصون دارد. تأسیس کتابخانه‌‌ها مربوط به همان تاریخی است که بشر در صدد حفظ و انتقال آثار خود برآمده است.
 
وی افزود: در ایران نیز کتابخانه‌های مهم و کاربردی از عهد کهن همواره برپا بوده است. با ورود ایران به عصر مدرن سر و شکل کتابخانه‌ها نیزتغییر می‌کند.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: در واقع در عصر مدرن، کتابخانه صرفاً مخزن کتاب نیست و نحوه خدمات‌دهی کتابخانه‌ها تغییر می‌کند. در این اثنا البته سنّت حسنه وقف کتاب به همان شیوه مرضیه سابق در ایران به راه خود ادامه می‌دهد هرچند سازمان‌های عریض و طویلی که در زمانه جدید این کار را می‌کنند، علی‌رغم پیگیری ما روی خوش به کتاب نشان ندادند.

حسینی‌پور گفت: در ایران نیز مردان بزرگی بوده‌اند که قدم‌های استواری در این حوزه برداشته‌اند و آسمان کتاب ایران در هر دوره ستاره‌هایی داشته که یک تنه کارنامه‌ای فراتر از انتظار و ظرفیت انسانی و زمانه خود برجای نهاده‌اند و به تنهایی کار خیلی از نهادها و سازمان‌های عریض و طویل امروزی و دیروزی را به سرانجام نیکو می‌رساندند.
 
وی با اشاره به نقش بی‌بدیل محمد رمضانی در حوزه کتاب‌شناسی بیان کرد: یکی از شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار دنیای کتاب در عصر مدرن مرحوم حاج محمد رمضانی بود که در حوزه کتاب‌شناسی و مجموعه‌پردازی همت بزرگی کرد،به قول آقای آذری یزدی او عاشق و واله کتاب, بود. او با آگاهی از اهمیّت کتاب و درک جهان مدرن در دنیای کتاب با اتصال به تنه تناور سنّت آثاری نیک از خود برجای گذاشت.
 
حسینی‌پور با تاکید بر اهمیت فعالیت و توجه مرحوم رمضانی در عرصه حفظ زبان و خط زبان فارسی افزود: تهیه کتاب‌های پُر اهمیّت و سالنامه‌هایی که امروز فقط در کتابخانه اهدایی او یافت می‌شود نام نیکی از خود برجای گذاشت. اهتمام مرحوم حاج محمد رمضانی به حفظ زبان فارسی و درک درست از فرهنگ ملّی موجب آن شده است که امروز تعداد پُرشماری از کتاب‌ها به زبان‌های دیگر درباره نحوه آموزش زبان فارسی را در اختیار داشته باشیم.
 
وی گفت: کتاب‌های درسی در مقاطع مختلف و نیز جزوات نظامی در ادوار قبل، نگاه خردمندانه و نیز نگرش جامع مرحوم رمضانی را نمایان می‌کند. ایشان علاوه بر نگهداری و محافظت از چاپکرده‌ها از گزند زمانه و حفظ بخشی از هویت ایرانیان به‌دنبال پاسخگویی مراجعان و اطلاع‌رسانی با شیوه ها و محمل‌های گوناگون بوده است. حاج محمد رمضانی کتابخانه خود را به مرجع عالیقدر شیعه تقدیم کرد تا طالبان، علم و ایمان را تؤامان فراگیرند و این دو اصل را از یکدیگر جدا ندانند.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره توجه این مجموعه در برگزاری بزرگذاشت‌ها برای چهره‌های فعال حوزه نشر کتاب بیان کرد: در خانه کتاب سعی بر قدردانی از خدمت‌گزاران کتاب در همه چرخه تولید کتاب بوده است.
 
وی تاکید کرد: گمان می‌کنم شما نیز با ما هم‌داستان باشید که در شصت سالگی یک اتحادیه صنفی و در 52 سالگی درگذشت یکی از پایه‌گذاران و روسای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که خدمات قابل‌توجهی را برای این صنف قدیمی و موثر انجام داد. حالا نوبت به مرد ایمان و عمل حاج محمد رمضانی رسیده بود. امیدوارم این بزرگداشت‌ها به ما یادآوری کند که مفاخر این سرزمین قدر ببینند و بر صدر بشینند و دیگران خاک بر صورت آن‌ها نپاشند و ما:عاشقی کنیم وملامت کشیم وخوش باشیم      که در طریقت ما کافریست رنجیدن
 
 حسینی‌پور ادامه داد: در پایان وظیفه خود می‌دانم از استاد سید‌فرید قاسمی که همفکری و همکاری زیادی در به سرانجام رسیدن این برنامه داشتند تقدیر و تشکر کنم و چند بار هم رنج سفر را تحمل کردند برای گردآوری منابع از کتابخانه‌های محتلف، از مسئولین کتابخانه مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله بروجردی که همراهی‌های همدلانه‌ای انجام دادند وکتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و به‌خصوص ریاست آن حضرت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین رسول جعفریان که اجازه دادند از مخزن آن مجموعه استفاده شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به‌خصوص رئیس جدید و نایب رئیس آن که همدلانه دعوت ما را پذیرفتند و خودشان نیز قدم‌های خوبی برای بهتر برگزارشدن این برنامه برداشتند و همچنین همه اصحاب فرهنگ و هنر و قلم که دعوت ما را پذیرفتند و به برنامه بزرگداشت یکی از مفاخر حوزه نشر تشریف آوردند و همه همکاران ساعی و همدل خودم در خانه کتاب تقدیر و تشکر می‌کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها