پنجشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴
صالحی: در حوزه نشر پرقدرت ظاهر شده‌ایم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین بیستمین دوره جایزه کتاب سال استان کرمان گفت: در سال ۹۶ حدود ۷۹۴ ناشر پرکار داشتیم که نشان‌دهنده این است که در این زمینه پرقدرت ظاهر شدیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین بیستمین دوره جایزه کتاب سال استان کرمان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در کرمان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و جمعی از مسئولان و نویسندگان، عصر پنجشنبه (25 بهمن‌ماه) در شهر کرمان برگزار شد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این آئین به اتفاقات خوبی اشاره کرد که طی ۴۰ سال در حوزه کتاب افتاده و گفت: قبل از انقلاب از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ در جمع‌بندی کل کتاب حدود ۵۰ هزار عنوان کتاب داشتیم که این آمار از سال ۵۷ تا ۹۶ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ کتاب بوده که ۷۰۰ هزار آن چاپ اول است که حجم قابل توجهی از کتاب‌های خوب در بین آن‌ها دیده می‌شود. به عنوان مثال در حوزه علوم عملی در سال ۵۷ حدود ۷۳ عنوان کتاب و در سال ۹۶ بیش از ۱۱ هزار عنوان کتاب داشتیم.
 
سیدعباس صالحی در ادامه به مولفانی اشاره کرد که در علوم پایه تخصص داشتند و گفت: گاهی موارد عوامل پشت صحنه کمتر دیده می‌شود و نقش مولفانی که در علوم پایه تخصص داشتند و در این ۴۰ سال نوشتند نقش به سزایی بوده است.
 
وی با بیان اینکه ما شاهد اتفاقات کمی و کیفی در حوزه کتاب هستیم اما انصافا کتاب‌های خوب در حوزه‌های مختلف قابل توجه هستند، افزود: در حوزه جنسیت مولفان زن در کشور، ایران در این ۴۰ ساله جهش قابل توجهی داشته است؛ در سال ۵۸، چهار درصد مولفان خانم بودند که این آمار در سال ۹۶ به ۳۲ درصد مولف خانم افزایش یافته است و مولفان ادبیات آقا و خانم برابر می‌شود و این نشان‌دهنده این است که اتفاقات همسانی در این حوزه افتاده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه درباره تعداد ناشران نیز گفت: ناشر پر کار ناشری است که بیش از ۵۰ کتاب منتشر کند ما در دهه اول انقلاب ناشر پر کار نداشتیم اما در حال حاضر ما ناشران پرکاری داریم در سال ۹۶ حدود ۷۹۴ ناشر پرکار داشتیم که نشان‌دهنده این است که در این زمینه پرقدرت ظاهر شدیم.
 
به گفته این مقام مسئول، معیارهای متنوعی را می‌توان در حوزه آمایش و پراکندگی کشوری برشمرد و ما عملا داریم به سمت این حرکت می‌کنیم که تنها در مرکز پویا نباشیم و استان‌های دیگر هم در این زمینه پویاتر ظاهر شوند.
 
تألیف ۲۲ اثر از زندگی مفاخر استان کرمان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان در این آیین گفت: استان کرمان معمولا بین حوزه‌های فرهنگی همیشه پابرجا بوده است و انجمن آثار معرفی مفاخر فرهنگی کارهایی از جمله کنگره خواجو، همایش ملابمنعلی راجی، همایش  ابواحمد افضل‌الدین کرمانی اندیشه‌های باهنر را در دست انجام دارد.
 
محمدصادق‌بصیری، در ادامه به تدوین، تنظیم و تألیف ۲۲ اثر از زندگی مفاخر استان اشاره کرد و گفت: در این راستا کمیته انجمن فکر کردند که چه کسانی می‌توانند جزو این مفاخر باشند و برای نخستین بار با ۲۴ عنوان کتاب شروع به کار کرد و بعد به ۲۲ اثر کاهش یافت.
 
سرپرست معاونت امنیتی سیاسی اجتماعی استانداری کرمان، با بیان اینکه در خصوص این ۲۲ اثر برگزیده منابع تحقیقی تذکره‌ها و تواریخ عمومی و اختصاصی بودند و مقالات دانشگاهی و سایر اسناد مورد استفاده قرار گرفته، گفت: این کتاب‌ها در قالب پالتویی با میانگین ۵۰ صفحه هستند که سه چهارم کتاب زبان فارسی و یک چهارم آن زبان انگلیسی است.

انتشار 3هزار عنوان کتاب با شمارگان ۵ میلیون نسخه 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان، نیز در این آئین با بیان اینکه ما جزء اولین استان‌هایی هستیم که مراسم رونمایی از کتاب را برگزار کردیم، گفت: انتخاب کتاب سال کار علمی و دانشگاهی است و انتشار فصلنامه‌های پژوهشی و کمیته علمی انجمن آثار و مفاخر استان از جمله ارتباطات خوب بین دانشگاه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است .
 
محمد علیزاده با بیان اینکه حوزه نشر از سال ۷۷ دارای هیات چاپ و نشر شده و جز استان‌های پیشتاز بوده‌ایم، افزود: تعداد کتاب‌های منتشر شده از سوی ناشران محلی و استانی سه هزار و 100 عنوان کتاب با شمارگان بیش از ۵ میلیون نسخه است و خرید کتاب از مولفان و ناشران از سال ۹۲ روند رو به رشدی داشته است.
 
احمد یوسف‌زاده، دبیر علمی بیستمین دوره جایزه کتاب استان کرمان، نیز در این مراسم بیانیه این رویداد را قرائت و در آن به رشد در زمینه کتاب اشاره کرد و گفت: ۵۵۵ کتاب به دبیرخانه با موضوعات مختلف ارسال شد و مورد داوری قرار گرفت.
 
در پایان در حوزه‌های ادبیات کودک، شعر، پزشکی و بهداشت، علوم تربیتی و اجتماعی، داستان، رمان و ... ۳۰ کتاب شایسته تقدیر شدند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها