چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۵
آیت‌الله جوادی آملی در قله‌های صاحب‌نظری و فضل سیر کرده است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، در آئین گرامیداشت آیت‌الله جوادی آملی، اظهار کرد: در حوزه منطق اینکه کسی بتواند سه دوره اسفار را تدریس کند، کم‌نظیر است. «رحیق مخدوم» ایشان و شاگردان و فضای اندیشه‌ای آیت‌الله جوادی آملی نشان از این دارد که استاد در قله‌های صاحب‌نظری و فضل سیر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در آئین گرامیداشت آیت‌الله جوادی آملی که عصر امروز (17 بهمن‌ماه) در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، گفت: درباره خداوند به‌عنوان موجود مطلق، مطلق وجود و کمال وجود گفته شده که آن‌جا که وجود به بی‌حدی می‌رسد در آنجا همه چیز جمع خواهد بود و همه کمالاتی که احیانا در سایر مراتب هستی از هم جدا و اجتناب‌ناپذیر است در ساحت کمال مطلق جمع خواهد شد و آن‌همه اوصاف به‌ظاهر متضاد در ساحت کبریایی مطلق جمع می‌شود. این داستان در سایر مراتب هستی هم مصداق پیدا می‌کند. در مراتب پایین‌تر، تضادها بیشتر رخ می‌نمایند، اما هرچه یک وجود در مراتب هستی به بالاتر پر بکشد، جمع اضداد آنجا مسیر و اجتماع پرشکوهی خواهد داشت. استاد آیت‌الله جوادی آملی از جمع دوگانه‌های به‌ظاهر متضاد در سطحی بسیار وسیع برخوردار است.
 
وی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز در وجود ایشان، جامعیت علوم اصلی حوزوی است. شاخه‌های اصلی علوم حوزوی، فقه، فلسفه، تفسیر و عرفان هستند و در کنار آن‌ها علومی همچون رجال و علوم ادبی نیز وجود دارد. کسی که می‌خواهد در این شاخه‌های اصلی به قله برسد، باید حدود 60 سال عمر کند تا در یکی از آن‌ها به قله برسد. استاد در همه این شاخه‌های علوم انسانی به قله رسیده است. اجتماع همه شاخه‌های علوم حوزوی آن‌هم در حد اعلا بسیار بسیار دشوار و در حد محال است و معدود افرادی به آن می‌رسند. در فقه و اصول هم ایشان نگارش تقریرات استاد خود را انجام داده و در زمینه درس خارج هم تخصص دارد.
 
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، اظهار کرد: در حوزه منطق اینکه کسی بتواند سه دوره اسفار را تدریس کند، کم‌نظیر است. «رحیق مخدوم» ایشان و شاگردان و فضای اندیشه‌ای آیت‌الله جوادی آملی نشان از این دارد که استاد در قله‌های صاحب‌نظری و فضل سیر کرده‌اند. سومین حوزه تخصص ایشان، تفسیر است. این شخصیت برجسته در این زمینه سرآمد عصر و زمانه ما به‌شمار می‌آیند که دو تفسیر ترتیبی و موضوعی و بیش از 50 اثر از ایشان منتشر شده و 60 سال بر کرسی تدریس تفسیر تکیه کرده و آن همه شاگرد تربیت کرده است. در کنار اینها در حوزه عرفان از نوابغ حوزه‌ها و مراکز علمی به‌شمار می‌آیند و در آینده نیز آثار بسیار مهمی در این حوزه از ایشان منتشر خواهد شد.
 
آیت‌الله اعرافی گفت: استاد در زمینه علوم ادبی به‌حق ادیبی توانا هم در ادبیات عرب و هم در ادبیات فارسی به شمار می‌رود. در حوزه کلام نیز ایشان بسیار تواناست. در هرکدام از این حوزه‌ها شخص باید دهه‌ها کار کند تا به قله برسد. آیت‌الله جوادی آملی در آن واحد همه این شاخه‌ها را در حد اوج داراست. استاد از یک جامعیت علمی فراحوزوی برخوردار است با اندیشه توانای خود در زمینه دانش و فلسفه غربی و الهیات و معارف تولید شده در غرب نیز ورود عالمانه دارد. همچنین در حوزه‌های همچون الهیات، فلسفه مضاف و علوم اجتماعی نیز ورود اندیشمندانه‌ای داشته‌اند. ایشان در قلمروهای گوناگون فعال و منصف ورود کرده و مطالعات تطبیقی آیت‌الله جوادی آملی یکی از نمادهای اندیشه معاصر ایران به شمار می‌آید.
 
وی افزود: جمع بین تتبع و تحلیل کار دشواری است و به حق استاد در اوج این دو را جمع کرده است. شاید در عالم فلسفه و عرفان کمتر کسی را داشته باشیم که از این تتبع کم‌نظیر برخوردار باشد. جمع نگاه عقلی و نقلی کار دشواری است که بازهم این جمع در وجود استاد در اوج تجلی دارد. جمع تدریس، تحقیق و نگارش هم امری است که به سادگی میسر نیست. ایشان بیش از 60 سال است که روزی تدریس، تالیف و پرورش شاگرد را قطع نکرده است. روش جامع و اجتهادی مطلق ایشان در زمینه‌های مختلف از وجوهی همچون حدیثی، فقهی و روایی برخوردار است. علاوه بر تفسیر ترتیبی آیت‌الله جوادی آملی به‌صورت نظام‌مند نیز به آیات قرآن نگاه می‌کند. ایشان در همه ابعاد اخلاقی و معنوی و علمی جامعیت دارد. در ادب فردی و روابط‌میان فردی سرآمد است و در روابط اجتماعی انسانی فرهیخته و متخلق است.
 
مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: شاگردپروری، همت، پشتکار، نظم، نقد منصفانه، رعایت آداب تعلیم و تعلم در فضای تدریس، نگاه تمدنی، نگاه بین‌المللی، قلم جذاب، خطبه و خطابه شیرین از دیگر ویژگی‌های علمی و شخصیتی این عالم برجسته به‌شمار می‌رود. نهایتا اینکه ایشان صاحب فکری بکر و اندیشه‌های بلند در عصر ما بوده و از ارکان مهم انقلاب اسلامی به‌شمار می‌رود. ما امروز بیش از هر زمان نیازمندیم که به سنت علمی و اخلاقی چنینی بزرگانی تکیه کنیم و از محضرشان بهره ببریم. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها