دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
برخی کمیته‌ها تجمیع و فعالیت برخی کمیته‌ها نیز در چند قسمت پخش شدند

عبدالهادی فقهی‌زاده در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، بیان کرد: دوره آتی نمایشگاه، هفته نخست ماه مبارک رمضان، 21 اردیبهشت‌ 98 با شعار «قرآن معنای زندگی» رسما افتتاح و دو هفته دایر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، پیش از ظهر دوشنبه 15 بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی؛ قائم‌مقام بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، در محل معاونت قرآن و عترت برگزار شد.
 
فقهی‌زاده در این نشست خبری با اشاره به افتتاح این دوره از نمایشگاه قرآن کریم در هفته نخست ماه مبارک رمضان در سال آتی، گفت: معاونت قرآن و عترت در چند سال اخیر علاقه‌مند بوده که نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را در روزهای پایانی ماه شعبان آغاز کند تا امکان استقبال گسترده‌تر مخاطبان و به‌ویژه شهرستان‌ها در نمایشگاه فراهم شود،‌ ولی به دلیل برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیش از نمایشگاه قرآن در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) و اجتناب از تداخل دو نمایشگاه، این امکان فراهم نشده است. سال گذشته نیز با این مشکل مواجه بودیم.
 
وی افزود: پارسال شعار «قرآن چلچراغ هدایت» برای نمایشگاه برگزیده شد و با نظر شورای سیاستگذاری بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، شعار «قرآن معنای زندگی» برای این دوره درنظر گرفته شد و به پیشنهاد صاحب‌نظران، چرخه‌ای از شعارها گرداگرد شعار اصلی طراحی می‌شود که در نشست خبری بعدی نمایشگاه، این پوستر رونمایی خواهد شد. هدف ما این است که این شعارها در نمایشگاه نمود عینی و بالفعل داشته باشد.
 
رئیس بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با اشاره به اهداف و راهبردهای نمایشگاه نیز اظهار کرد: در جلسات شورای سیاستگذاری، تمامی سیاست‌ها، راهبردها و اهداف بازنگری شده و با نگرش عمل‌گرایانه و آرمانی، تجمیعی در اهداف و راهبردها صورت گرفت که به‌زودی در سایت نمایشگاه به نشانی iqfa.ir منعکس خواهد شد. یکی از اهداف کلان، تلاش در جهت توسعه و ترویج فرهنگ و آموزه‌های قرآن و عترت و انس با آن در جامعه است. سیاست‌ها و اقدامات اساسی و راهبردی دیگری نیز در حاشیه این هدف طراحی شده است.
 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: نخستین‌ بار بعد از نمایشگاه بیست‌وششم، دبیرخانه دائمی نمایشگاه قرآن کریم، آغاز به‌کار کرد و اقدامات قابل‌توجهی نیز انجام داده که بایگانی و طبقه‌بندی اسناد و مدارک دوره‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به‌ویژه دوره گذشته، ازجمله این فعالیت‌هاست. بخشی از این اسناد در سایت نمایشگاه بارگزاری شده و به مرور گسترش پیدا خواهد کرد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده پس از دوره قبل نمایشگاه، آسیب‌شناسی جدی، سخت‌گیرانه و کارشناسانه فعالیت‌های دوره‌های مختلف نمایشگاه بوده تا با ارزیابی جوانب مختلف، از نتایج آن‌ها در برگزاری دوره بیست‌وهفتم بهره ببریم.
 
فقهی‌زاده با اشاره به تغییراتی در نمودار سازمانی نمایشگاه نسبت به دوره‌های قبل، افزود: این نمودار نسبت به دوره‌های گذشته تحولات گسترده‌ای داشته که امیدواریم مثبت باشد و بر افزایش کیفیت این رویداد بزرگ قرآنی بیافزاید. در جهت افزایش کارایی و ثمربخشی و اِعمال مدیریت سریع و همچنین صرفه‌جویی اقتصادی با توجه به شرایط موجود، نسبت به نمایشگاه بیست‌وششم، کمیته‌ها را به کمتر از نصف تقلیل دادیم. برخی کمیته‌ها تجمیع و فعالیت برخی کمیته‌ها نیز در چند قسمت پخش شدند. تلاش می‌کنیم این دوره از نمایشگاه نسبت به دوره قبل، مشارکتی‌تر برگزار شود. همچنین اقدامات نوآورانه‌ای که در دوره بیست‌وششم داشتیم، در دوره آتی هم دنبال می‌شود. در یک مواجهه تعاملی با جامعه قرآنی، فرهنگی و هنری، دوره بیست‌وهفتم نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم را برگزار خواهیم کرد.
 
وی در پایان گفت: در این دوره از نمایشگاه، اختتامیه تجمیعی جشنواره قرآنی آیات و همچنین اختتامیه جشنواره «حکمت و نیایش» که با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در حال برگزاری است و برخی دیگر از جشنواره‌هایی که به همت معاونت قرآن و عترت در کشور برگزار می‌شوند را خواهیم داشت.


فرصتی برای تقویت و افزایش توانمندی‌های قرآنی کشور
 
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی؛ قائم‌مقام بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز در ادامه، بیان کرد: با توجه به اینکه یک نمایشگاه مستمر سالانه به‌عنوان نمایشگاه قرآن در کشور شکل گرفته و در حال برگزاری است، بازدیدکنندگان باید هر سال احساس تازگی و سودمندی از نمایشگاه داشته باشند. تلاش ما این است که در نمایشگاه بیست‌وهفتم، به سمتی حرکت کنیم که نمایشگاه به محل عرضه تازه‌ترین دستاوردهای علمی و پژوهشی، فرهنگی و هنری در حوزه قرآن و عترت، تبدیل شود.
 
وی ادامه داد: تلاش داریم زمینه‌ای را فراهم کنیم که نمایشگاه به جشنواره و آوردگاهی برای رقابت و شناسایی بهترین و برترین‌های قرآنی تبدیل شود و فرصتی برای تقویت و افزایش توانمندی‌های قرآنی کشور ایجاد شود و میدان رقابتی برای نویسندگان، پژوهشگران، هنرمندان، فعالان قرآنی و موسسات قرآنی شکل گیرد تا نمایشگاه قرآن به‌عنوان اختتامیه عرضه بهترین‌ها و تقدیر از برترین‌ها در این عرصه باشد. همچنین با تقویت سامانه نمایشگاه و گسترش باشگاه همراهان، می‌خواهیم رویکردهای نو را در سطح ملی اجرا کنیم. در سال گذشته، توزیع بُن‌کارت‌های نمایشگاه نیز از طریق باشگاه همراهان صورت گرفت که شهرستانی‌ها هم از آن بهره‌مند شدند و امسال نیز این اقدام تقویت و گسترش پیدا خواهد کرد.
 
حسینی با اشاره به برگزاری جشنواره «چلچراغ آسمانی»، گفت: این جشنواره، نخستین جشنواره ویدئویی تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی است که در چهار رشته تخصصی و یک رشته عمومی با دبیری مجید خسرو انجُم، از 22 بهمن به‌طور رسمی با انتشار فراخوان، آغاز می‌شود. از طریق سامانه اینترنتی آپارات، ویدیوها به نمایش درمی‌آیند و مورد داوری و رأی‌گیری مردمی نیز قرار خواهند گرفت. در روز پایانی نمایشگاه قرآن، از برگزیدگان این جشنواره تجلیل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها