دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳
سی‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب سال در یک نگاه

مقایسه بین آثار داوری شده دوره‌های سی‌و‌پنجم و سی‌و‌ششم جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، رشد کمی 1112 کتاب را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به پله سی‌و‌ششم رسیده و اختتامیه این آئین در آستانه جشن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 16 بهمن‌ماه با حضور رئیس جمهوری در تالار وحدت برگزار می‌شود.

در مجموع بعد از پایان مهلت معرفی آثار که از فروردین تا پایان مهر‌ماه تعیین شده بود، 6 هزار و 413 اثر در دبیر‌خانه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بررسی شده است. بنابر ارزیابی هیات داوران، 272 اثر به مرحله دوم داوری راه‌ پیدا کردند. آمار‌ها نشان می‌دهد، دوره قبل پنج هزار و 301 اثر در مجموع از سوی داوران ارزیابی شده بود و 255 اثر به مرحله دوم داوری راه‌پیدا کرده بودند. 

داوران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در 11 گروه به بررسی کتاب‌ها پرداخته‌اند. این گروه‌ها، شامل «علوم خالص»،‌ «كودک و نوجوان»،‌ «تاریخ و جغرافیا»،‌ «زبان»، «ادبیات»،‌ «كلیات»،‌ «علوم‌اجتماعی»،  «فلسفه و روانشناسی»،‌ «علوم كاربردی»، «هنر» و «دین» است. کتاب‌ها در 72 گروه جزئی‌ شده داوری شده‌اند.
 
نگاهی به آثار داوری شده و راه‌یافته به مرحله دوم 

گروه کودک و نوجوان 
در این گروه در مجموع 57 اثر به مرحله دوم داوری راه ‌پیدا کرده‌اند، این گروه شامل بخش‌های «دین کودک و نوجوان»، «داستان تألیف کودک و نوجوان»، «داستان ترجمه کودک و نوجوان»، «کلیات و علوم‌انسانی کودک و نوجوان» و «علوم و فنون کودک و نوجوان» است.   

هیات داوران این دوره از جایزه کتاب سال، در مجموع هزار و 439 اثر را ارزیابی کردند. سهم تالیف در این بخش تعداد هزار و 173 را در مقابل 266 ترجمه نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، دوره قبل در مجموع 993 اثر از سوی داوران بررسی شده بود؛ علاوه‌براین دوره سی‌و‌پنجم کتاب سال در حوزه کودک و نوجوان در مجموع 993 اثر شامل 604 تالیف و 389 ترجمه داوری شده بود.
 
گروه تاریخ و جغرافیا  
هیات داوران سی‌‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب سال در گروه تاریخ و جغرافیا در مجموع 469 اثر را ارزیابی کردند. این گروه شامل آثار زیر‌گروه‌های «تاريخ اسلام و ملل اسلامي»، «تاریخ ایران»،‌ «تاریخ جهان»، «سفر‌نامه»، «زندگی‌نامه‌و‌خاطرات»، «باستان‌شناسی»، «ایران‌شناسی»، «جغرافیای طبیعی»، «جغرافیای انسانی» و «محیط زیست» است.         
بررسی‌ها نشان می‌دهد، هیات داوران در مجموع 414 اثر تالیفی، 54 ترجمه و یک اثر در بخش تصحیح را ارزیابی کرده‌اند.     
 
آمار‌ها نشان مِی‌دهد، دوره قبل در این گروه 478 کتاب شامل 429 تالیفی، 48 ترجمه و یک تصحیح داوری شده‌اند.  
گروه زبان
این گروه از 6 زیر ‌مجموعه شامل زبان فارسی، زبان‌های باستانی ایران، بررسی‌های لهجه‌ای، زبان عربی، زبان‌شناسی عمومی، زبانِ زبان‌های دیگر تشکیل شده است. مجموع آثار داوری شده این گروه تعداد 94 اثر را نشان می‌دهد. از مجموع این آمار 84 اثر تالیف و 10 کتاب در حوزه ترجمه منتشر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد، در این بخش هیات داوران، در مجموع 72 اثر شامل 62 تالیف و 10 ترجمه را ارزیابی کرده‌اند.  

گروه علوم خالص
در این گروه در مجموع، داوران 67 اثر را ارزیابی کردند. گروه علوم خالص، از هفت بخش شامل کلیات و تاریخ علم، ریاضیات، هیات و نجوم، فیزیک، شیمی، زیمن‌شناسی و زیست‌شناسی تشکیل شده است.  داوران در این گروه،‌ 42 کتاب تالیفی و 25 ترجمه‌ای را ارزیابی کردند.     

كلیات 
در گروه کلیات، در مجموع 83 اثر از سوی داوران ارزیابی شده و از این تعداد 96 کتاب تالیف و 14 اثر نیز در قالب ترجمه منتشر شده‌اند. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد دوره قبل داوران در این بخش 53 کتاب تالیفی، هشت ترجمه‌ای و فقط یک تصحیح را بررسی کرده بودند.            
گروه ادبیات
هیات داوران سی‌و‌‌ششمین دوره جایزه کتاب سال، در گروه ادبیات 6 هزار و 189 اثر معرفی شده به دبیر‌خانه را ارزیابی کرده‌اند. ادبیات شامل زیر‌گروه‌های تاریخ و نقد، متون قدیم، نثر معاصر، شعر معاصر، ادبیات عربی و ادبیات زبان‌های دیگر است.  جمع کل تالیف گروه ادبیات 6 هزار و 54 کتاب را نشان می‌دهد، علاوه براین 114 ترجمه نیز در این گروه بررسی شده است. داوران همچنین 21 کتاب تصحیح شده را  در بوته بررسی و ارزیابی قرار داده‌اند.              
 
علوم اجتماعی
گروه علوم‌اجتماعی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، به زیر‌شاخه‌های جامعه‌شناسی، جمعیت‌شنای مردم‌شناسی، ارتباطات، فرهنگ عامه، آمار، علوم‌سیاسی، اقتصاد، حقوق، حسابداری، مدیریت، بازرگانی، آموزش‌و‌پرورش و علوم‌نظامی تقسیم می‌شود. سهم گروه علوم‌اجتماعی در این دوره از جایزه کتاب سال، 615 کتاب شامل 403 تالیفی و  212 ترجمه است. دوره قبل در این گروه، 105 اثر در دبیر‌خانه برای داوری منتخب شدند که از این بین 58 اثر تالیفی و 46 کتاب ترجمه بودند. یک اثر نیز در حوزه تصحیح بررسی شده بود.          
 
فلسفه و روانشناسی
بررسی‌ها نشان می‌دهد در این گروه که شامل کلیات، فلسفه غرب و شرق، فلسفه اسلامی، منطق و روان‌شناسی است. جمع کل آثار داوری شده تعداد 208 را نشان می‌دهد که شامل 97 تالیف و 107 ترجمه است. هیات داوران سی‌و‌پنجمین دوره جایزه کتاب سال، در این گروه 241 کتاب را ارزیابی کردند؛ این بررسی شامل 109 تالیف و 131 ترجمه است.     
       
علوم كاربردی 
 گروه علوم‌ کاربردی، به علوم پزشکی، دامپزشکی، مواد و معدن، برق، کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مهندسی کشاورزی تقسیم می‌شود.

جمع کل آثار داوری شده 353 اثر، شامل 206 تالیفی و 146 ترجمه‌ای است. آمار‌های دوره پیشین این گروه 418 بود که شامل 246 تالیف و 171 ترجمه است.   

هنر 
گروه هنر به زیر‌شاخه‌های کلیات، معماری، هنر‌های تجسمی، موسیقی، ورزش، هنرهای نمایشی و نمایشنامه تقسیم می‌شود. هایت داوران گروه هنر،  در این دوره 260 اثر را ارزیابی کرده‌اند که از این تعداد 144 اثر تالیف و 116 کتاب نرجمه  است. دوره قبل تعداد کل کتاب‌های هنر که از سوی هیات داوران ارزیابی شد، 292 اثر را نشان مِی‌دهد.  
     
دین
گروه دین از زیر‌شاخه‌های اسلام کلیات، علوم قرآنی، حدیث، رجال، فقه و اصول، کلام، اخلاق، عرفان، سیره معصومین و ادیان دیگر تشکیل شده و در مجموع 591 اثر در این حوزه از سوی داوران ارزیابی شده است. کتاب‌های داوری شده در بخش تالیف 460، ترجمه 83 و تصحیح 48 اثر است. درسی‌و‌پنجمین دوره جایزه کتاب سال، داوران در مجموع 460 اثر را ارزیابی کردند، داوری آثار شامل 390 اثر تالیفی، 52 کتاب ترجمه و 18 کتاب تصحیح می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها