سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
نویسندگان خارجی مشتاق حضور در جایزه کتاب‌سال‌ هستند

نیکنام حسینی‌پور در نشست خبری سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران، این رویداد را یک برند و مرجع در محافل فرهنگی منطقه دانست و گفت: بسیاری از نویسندگان به دنبال حضور در این رویداد هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب‌سال پیش‌از ظهر امروز (سه‌شنبه 9بهمن‌ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب، محمدعلی مهدوی‌راد؛ دبیر علمی این رویداد و محمدعلی حیدری؛ دبیر جایزه جهانی کتا‌ب‌سال در سرای اهل قلم موسسه خانه‌کتاب برگزار شد.
 
حسینی‌پور با تبریک بعثت انقلاب اسلامی ایران درباره جایگاه جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران گفت: جایزه کتاب‌سال با فراز و فرودهای فراوان به ایستگاه سی‌وششم رسیده است. این رویداد در منطقه و جهان به‌عنوان یک برند و مرجع در محافل فرهنگی شناخته می‌شود به طوری که بسیاری از نویسندگان به‌دنبال حضور در این رویداد هستند.
 
وی با اشاره به فرایند بررسی و داوری آثار ادامه داد: طبق فراخوان سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال، مهلت معرفی آثار از فروردین تا مهرماه سال جاری اعلام و فرایند داوری 6هزار اثر در دبیرخانه از آبا‌ن‌ماه آغاز شد. بیش از 580 داور با 80هزار نفر ساعت داوری آثار را انجام دادند. بیش از صد داور آثار مطالعات اسلامی و ایرانی را بررسی کرده‌اند.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با تاکید بر نقش دبیرخانه جایزه کتاب‌سال در جریان داوری آثار افزود: دبیرخانه به‌عنوان مرجعیت بسیاری از رویدادهای کتاب‌محور کشور شناخته می‌شود. به‌طوری که دبیرخانه طی این مدت زایش‌هایی مانند کتاب‌سال استانی را تجربه کرده است. از این جمله می‌توان به برگزاری 7 رویداد کتاب‌سال استانی اشاره کرد.
 
حسینی‌پور درباره نقش ناشران در رویداد کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: بسیاری از ناشران کشور با ایده‌پردازی و ارائه عام به مولفان در حوزه تالیف فعالیت دارند. بنابراین تاکید دارم که باید ناشران در رویداد کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران دیده شوند.
 
وی با اشاره به جزییات برگزاری آئین اختتامیه سی‌وششمین دوره جایزه کتاب‌سال گفت: برگزیدگان در آئین اختتامیه 16بهمن‌ماه جوایز خود را از دست رئیس‌جمهور در تالار وحدت دریافت می‌کنند. در این دوره 14 اثر به‌عنوان برگزیده و 41 اثر به‌عنوان تقدیری شناخته شده‌اند.
 
مدیرعامل موسسه خانه‌کتاب با اشاره به لزوم توجه به نقش انجمن‌های علمی و صنفی در جریان داوری کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: سال آینده در جریان داوری آثار از انجمن‌های علمی و صنفی استفاده خواهد شد و مشارکت آن‌ها را خواهیم داشت. برای تحقق این هدف مکاتباتی را آغاز کرده‌ایم.
 
حسینی‌پور افزود: در رویداد جایزه جهانی کتاب‌سال آثاری از کشورهای آمریکا، ایتالیا، ترکیه، فرانسه و لبنان که آثاری در حوزه‌های ایران‌شناسی و مطالعات اسلامی داشته‌اند حضور دارند. مقدمات حضور مهمانان خارجی انجام شده است.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: با احتساب برگزیدگان جایزه جلال آل‌احمد و شعر فجر 10هزار و 308 عنوان وارد دبیر‌خانه شده است. نزدیک به 631 نفر طی 36 سال برگزاری کتاب‌سال برگزیده و 930نفر نیز به‌عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند. 110نفر از این برگزیدگان متاسفانه دارفانی را وداع گفتند.

وی با اشاره به اهمیت مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی بیان کرد: متاسفانه چندان به مقوله مستندسازی فعالیت‌های فرهنگی توجه نمی‌شود بنابراین موسسه خانه‌کتاب هم‌زمان با برگزاری آئین اختتامیه سی‌و‌ششمین دوره جایزه کتاب سال از کتاب «آینه دوران» به‌عنوان دایرة‌المعارف کتاب‌سال در دو جلد رونمایی خواهد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها