شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
عباسی: «جنگل برای همه» مهارت داستان‌گویی بچه‌ها را تقویت می‌کنند

نازنین عباسی، تصویرگر و ایده‌پرداز کتاب «جنگل برای همه» این کتاب را اثری برای تقویت مهارت داستان‌گویی بچه‌ها معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، موزه عروسک و ملل ایران عصر جمعه پنجم بهمن‌ماه، میزبان عروسک‌هایی متفاوت بود. عروسک‌هایی از جنس «کاغذ و تا» که با هنر اوریگامی ساخته شده بودند. سرتاسر این موزه، با کاغذهایی که هنرمندانه تا خورده و جان گرفته بودند، پر شده بود و در میان این عروسک‌ها کتاب «جنگل برای همه» که به تازگی از سوی کتاب طوطی، بخش کودک و نوجوان انتشارات فاطمی به چاپ رسیده است، با حضور مسئول فرهنگی سفارت ژاپن، عبدالصبور، فعال فرهنگی از کشور افغانستان، ایرج ضرغام، سحر ترهنده و پدیدآورندگان اثر رونمایی شد.
 
در ابتدای این رویداد و در دو جلسه‌ پیاپی، پدیدآورندگان «جنگل برای همه» به توضیح فرآیند تولید این اثر پرداختند. نازنین عباسی، تصویرگر و ایده‌پرداز کتاب، که آثار او برنده جوایز ملی و بین‌المللی متعددی چون دریافت نشان ماهی سیاه کوچولو از طرف شورای کتاب کودک شده و از نامزدهای دریافت جایزه دوسالانه تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۵ (IBBY) و از منتخبین چهارمین جشنواره بین المللی تصویرگری CJ کره جنوبی است، ویژگی اصلی کتاب «جنگل برای همه» را تصویری و بدون متن بودن آن عنوان کرد و گفت: کودکان می‌توانند با دنبال کردن تصاویر به داستان این کتاب پی برده و مهارت داستان‌گویی خود را تقویت کنند.
 
وی افزود: این کتاب با نگاهی به طبیعت و محیط زیست، به روایت داستانی تصویری و بدون کلام می‌پردازد. کودکان با دنبال کردن و بررسی جزئیات تصاویر، متوجه داستان می‌شوند. استفاده از هنر اوریگامی به شیوه‌ای جدید و مبتکرانه، ساختن فضای سه‌بعدی با مواد مختلف و نیز عکاسی و نورپردازی صحنه، حس واقعی بودن و درک احساس شخصیت‌ها را برای کودکان ممکن می‌سازد. این شیوه‌ تصویرگری برای شکوفایی خلاقیت، رشد درک بصری مخاطب کودک و تقویت مهارت داستان‌گویی بسیار موثر است.
 
علیرضا علاالدینی، طراح و سازنده‌ اوریگامی و عضو هیئت‌ علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و برگزیده نمایشگاه اوریگامی ژاپن (NOA) به عنوان دیگر سخنران این رویداد، ترکیب اوریگامی با تصویرگری را ویژگی منحصر به فرد این اثر عنوان کرد و گفت: برای تهیه‌ این کتاب تجربه‌ 25 ساله‌ خود در ساخت اوریگامی به کار برده‌ام. تهیه کاغذهایی که قابلیت تا شدن چندباره را داشته باشند، یکی از مراحل ویژه‌ تولید است که ما را تا مرحله‌ تولید کاغذ نیز پیش برده است.

علیرضا علاالدینی درباره این ماکت افزود: هر يک از شخصیت‌ها و اجزای صحنه با وسواس زيادی ساخته شده است. مثلاً ساخت درخت‌ها دو ماه و طراحی و ساخت زمينه نيز يک ماه طول كشيد تا بتوانيم صحنه‌ای بسازيم كه قابليت ارتجاعی و تغيير داشته باشد و برای تمامی 15 فريم عكاسی پاسخگو باشد.

بهداد شیرمحمدی که عکاسی این اثر را بر عهده داشته است در ادامه به بررسی عکس‌ها و نحوه‌ تهیه‌ آن‌ها پرداخت و با اشاره به تجربه‌ عکاسی‌اش گفت: طی سال‌هایی که مشغول به این کار هستم، دوربین عکاسی من را به تماشای صحنه‌های بسیاری برد. مانند کوه، دشت، دریا و این بار، کتاب «جنگل برای همه». کتابی که تجربه‌ای نو و به دست آمده از تلفیق تجربیات و تکنیک‌های متنوع است، تکنیک‌هایی برای ثبت مناظر خلق شده از هنر اوریگامی، کاراکترهای متنوع و متعدد با چیدمانی پیچیده.

وی افزود: ساخت فضاهای احساسی و شبیه‌سازی ساعات مختلف روز و شب در صحنه‌های پرجنب‌وجوش این مجموعه گاهی باعث می‌شد ساعت‌ها در چیدمانی با کاراکترهای متنوع و به کارگیری بیش از 10 منبع نور بکوشیم تا بتوانیم با ترکیبی از اوریگامی، تصویرسازی، نورپردازی و عکاسی تصویری نو بسازیم.
 
شیرمحمدی، با بیان اینکه تولید این اثر بیش از یک سال و نیم طول کشیده، ادامه داد: آموزش حفظ محیط‌زیست اهمیت زیادی دارد و همین مهم، یکی از انگیزه‌های من برای انتقال مفاهیم این‌چنینی به کودکان بوده است. مفاهیمی که شاید پیش از این، از اهمیت به‌سزایی برخوردار نبودند. 
 

از دیگر مهمانان این رویداد، مسئول فرهنگی سفارت ژاپن و عبدالصبور نریمان، از فعالان فرهنگی افغانستان بودند. نریمان کتاب‌های تصویری بدون متن را یکی از روش‌های پرورش خلاقیت در کودکان دانست که روند رشد مهارت‌های فکری و کلامی را تقویت می‌کند.
 
پس از پایان قسمت اول رویداد، مراسم رونمایی و جشن امضای کتاب و بریدن کیک، با حضور پدیدآورندگان، ایرج ضرغام، مدیرعامل موسسه‌ فرهنگی فاطمی و سحر ترهنده، دبیر کتاب طوطی، بخش کودک و نوجوان این موسسه برگزار شد. همچنین ماکتی که برای تولید «جنگل برای همه» استفاده شده بود، به موزه‌ عروسک آورده شده بود تا شرکت‌کنندگان بتوانند ارتباط بهتری با فضای تولید آن داشته باشند.
 
در پایان این مراسم و پس از غروب آفتاب، صدای جنگل و سایه‌های حیوانات بر روی دیوارهای حیاط موزه، فضای آرامش‌بخشی از جنگل را برای حاضران تداعی می‌کرد.

همچنین علیرضا علاالدینی یادبودی برای این مراسم با استفاده از هنر اوریگامی به شکل یک گوزن ساخته بودند که در حیاط موزه قرار داشت و شرکت‌کنندگان به یادگار آن را امضا کردند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها