یکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
باید فرصتی فراهم شود که همه هنرمندان دیده شوند

نیکنام حسینی‌پور گفت: باید همه هنرمندان و اصحاب فکر و فرهنگ بر صدر بنشینند و فرصتی فراهم شود که همه هنرمندان دیده شوند و علیزاده با قلمش بیشتر به جامعه، حوزه فرهنگ و به ویژه حوزه کتاب خدمت کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،مراسم رونمایی از کتاب مجموعه آثار برگزیده جواد علیزاده کاریکاتوریست پیشکسوت کشورمان بعداز ظهر امروز (یکشنبه 30 دی) با حضور مدیر عامل خانه کتاب و تعدادی از هنرمندان در مرکز همایش های بین المللی «رازی» برگزار شد.

ساسان معدل مدیر عامل شرکت «پرداخت نوین» در ابتدای این مراسم ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌های فرهنگی این موسسه گفت: بسیار خوشحالیم که به عنوان یک شرکت تجاری توانستیم در راهی فرهنگی قدم برداریم که یکی از این برنامه ها مراسم تجلیل از یک هنرمند است که ما در آن نقش کوچکی را ایفا کردیم. ما مدت‌هاست که دیگر کارتون و کاریکاتور نمی‌بینم اما به یاد دارم در برهه‌ای از زمان «کتاب جمعه» را هر ماه احمد شاملو منتشر می‌کرد و معمولا چند صفحه‌ای را به کاریکاتور اختصاص می‌داد که طراح آن کاریکاتورها یا شخصی خارجی بود یا فردی خاص آن‌ها را می‌کشید و ما از آن استقبال می‌کردیم. همچنین آثاری را که کامبیز درم‌بخش می‌کشید، به یاد دارم و پس از او که جواد علیزاده وارد این عرصه شد . به اعتقاد من این‌ هنرمندان از بزرگان کارتون و کاریکاتور هستند.

 

هادی حیدری،کاریکاتوریست‌ که اجرای این مراسم را بر عهده داشت،به نمایندگی از مجموعه «پرشین کارتون» توضیح داد:امروز،یکی از روزهای خوب برای کاریکاتور ایران است و گروه «پرشین‌کارتون» مفتخر است با حمایت صمیمانه شرکت «پرداخت‌نوین»، اولین کتاب جامع استاد جواد علیزاده را منتشر و در مراسم امروز رونمایی کند.

وی با اهمیت برشمردن انتشار این کتاب گفت: اهمیت انتشار این مجموعه، به دلیل اهمیت جایگاه و مجموعه فعالیت‌های کسی است که زندگی خود را وقف هنر کارتون و کاریکاتور کرده است. جواد علیزاده در طول حیات حرفه‌ای‌اش، الگوی آفرینش هنر متعهد بوده است؛ هنری اخلاقی که زبان گویای رنج‌ها و آرزوهای مردم بوده و نسبت به جامعه‌اش مسئولانه عمل می‌کند.

این کارتونیست در ادامه بیان کرد: آثار این هنرمند رنگ و بوی ایرانی دارد. علیزاده چه در فرم و چه محتوا تلاش می‌کند هنر بومی را جایگزین نمونه‌های غیر بومی کند. جواد علیزاده از جمله هنرمندانی است که هرگز برای رسیدن به شهرت و ثروت، تن به ابتذال فرهنگی نداده و اعتبار خود را به حراج نگذاشت. او در بسیاری موارد که ایستادن کنار حقیقت و عدالت، مستلزم پرداخت هزینه بوده، با حفظ استقلال حرفه‌ای خویش، جانب حق و حقیقت را گرفته و به راه همه کوشندگان مسیر انسانیت و آزادی پیوسته است. علیزاده در برابر متولیان بی‌فرهنگی نیز هیچ‌گاه سکوت نکرده و بدون واهمه از فشار و مزاحمت‌های آنان با قاطعیت از انصاف و عدالت، چه برای خود و چه برای سایر افراد خانواده کاریکاتور، دفاع کرده است.

حیدری افزود: پایمردی در انتشار ماهنامه «طنز و کاریکاتور» که آرام آرام به سی‌سالگی نزدیک شده و جایگاه قدیمی‌ترین مجله طنز پس از انقلاب را به دست آورده، از دیگر ویژگی‌های این هنرمند است. به طوری که مجله او محلی برای کشف و رشد استعدادهای جوان و علاقه‌مند شد که حالا بسیاری از آنان، ستاره‌هایی در سپهر هنر ایران به شمار می‌روند.

وی ادامه داد: تمام این‌ها و بسیاری دیگر که مجال گفتن آن‌ها نیست، دلایلی کافی برای آن بود که گروه «پرشین‌کارتون» تلاش خود را برای انتشار مجموعه آثار این هنرمند ارزنده در قالب کتاب آغاز کرده و با افتخار، اولین کتاب جامع کارتون‌ها و کاریکاتورهای جواد علیزاده پس از قریب به پنجاه سال فعالیت حرفه‌ای‌ ایشان را منتشر سازد. کتاب حاضر، حاصل همکاری موثر حوزه فرهنگ و هنر با اقتصاد است. اگر نگاه مدیران مجموعه‌های اقتصادی، نگرشی فرهنگ‌ساز و هنردوست باشد، حاصل پیوندشان با مجموعه‌های فرهنگی و هنری، ثمرات ارزشمندی برای این کشور دربر خواهد داشت. از طرفی مدیریت زمان، دقت فنی و سلیقه هنری «نشر تاش» هم‌چون آثار گذشته‌اش، آن‌طور که پیش‌رویتان خواهد بود و خواهید دید، مثال‌زدنی و قابل تقدیر است. امیدواریم حرکتی که آغاز شد، طلیعه مبارکی برای استمرار چنین جریاناتی باشد.

پس از صحبت‌های حیدری بخش‌هایی از گفت‌وگوی تصویری جواد علیزاده برای مخاطبان پخش شد.
 

رونمایی از کتاب مجموعه آثار منتخب جواد علیزاده بخش بعدی برنامه را تشکیل می داد که در این بخش ساسان معدل مدیرعامل شرکت پرداخت نوین، علی دهباشی مدیر مسئول مجله «بخارا»، کریم خمسه مدیر هیات مدیره شرکت «پرداخت نوین»، جواد علیزاده، کامبیز درم‌بخش، یحیی تدین، کیوان زرگر و حسن کریم‌زاده  با حضور در روی صحنه از این اثر به صورت رسمی رونمایی کردند. این در حالی است که بعد از رونمایی کتاب تیزری از روند شکل‌گیری این اثر به نمایش در آمد.

 نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل خانه کتاب هم با ابراز خرسندی از انتشار این کتاب گفت: به مناسبت هفته کتاب به همراه هادی حیدری کاری را انجام دادیم تحت عنوان «کاریکتاب» که خوشبختانه توانستیم مراسم اختتامیه این مسابقه را هم برگزار کنیم. یکی از برنامه‌های هفته کتاب این بود که در اختتامیه مسابقه کارتون و کاریکتاب از جواد علیزاده به عنوان هنرمند پیشکسوتی که سال‌ها دیده نشد اما کارهای بزرگی انجام داد، قدردانی شود.

او بیان کرد: باید همه هنرمندان و اصحاب فکر و فرهنگ بر صدر بنشینند و فرصتی فراهم شود که همه هنرمندان دیده شوند و علیزاده با قلمش بیشتر به جامعه، حوزه فرهنگ و به ویژه حوزه کتاب خدمت کند. به نظر من از دریچه هنر به کتاب نگاه کردن مزایایی دارد، در کاریکاتورهایی که به مسابقه راه یافته و به همت هادی حیدری و هیات داورانی که در این برنامه نیز حضور دارند مورد ارزیابی قرار گرفت، کتاب این رویداد نیز به همت حیدری چاپ شد؛ به هر حال امیدوارم بتوانیم درسال آینده بیشتر از ظرفیت هنرمندان حوزه هنر و کاریکاتور استفاده کنیم.

پس از صحبت‌های حسینی‌پور قسمتی از مجموعه «دیرین دیرین» با هنرمندی علی درخشی (از شاگردان جواد علیزاده) برای حاضران در مراسم پخش شد.

علی درخشی پس از پخش این کلیپ گفت: خیلی از ما در آن زمان با دیدن گاهنامه‌های جواد علیزاده عاشق کاریکاتور شدیم، گاهنامه‌هایی که در آن زمان جور انیمیشن را می‌کشیدند. این گاهنامه‌ها در دورانی که همه چیز از مطبوعات و روزنامه‌ها و تلویزیون گرفته تا فروشگاه‌های شهر و روستا تحت تاثیر جنگ خاکستری  بود و اصلا رنگی در جامعه وجود نداشت، خودنمایی می کرد. 

وی ادامه داد: من هروقت که از مقابل دکه‌های مطبوعات رد می‌شدم و لکه‌ای رنگ می‌دیدم، متوجه می‌شدم که گاهنامه‌ شما منتشر شده است و این دریچه‌ای بود که ارتباط ما را با دنیا برقرار می‌کرد. اگر این گاهنامه‌ها نبودند دنیای ما همان جنگ، صدام و روایت های موجود در تلویزیون،بود. اما گاهنامه‌های شما حداقل برای من این اثر را داشت که می‌توان درباره چیزهای دیگری نیز فکر کرد. آقای علیزاده شما چند بعدی بودن را به ما یاد دادید.
 

مراسم رونمایی از کتاب جواد علیزاده با پرسش و پاسخ و امضای کتاب توسط جواد علیزاده به پایان رسید. این در حالی است که هدایایی از سوی کامبیز درم بخش و شرکت پرداخت نوین هدایایی به جواد علیزاده اهدا شد.

جواد علیزاده در پاسخ به پرسشی درباره بن‌بست‌هایی که در زندگی با آنها مواجه شده است، گفت: همه ما کاریکاتوریست‌ها گاهی در کارهایمان با بن‌بست‌هایی مواجه می‌شویم و ممکن است کارهایمان با سوءتفاهم‌هایی همراه شود. یکی از بن‌بست‌های زندگی من زمانی بود که با کشیدن طرحی نزدیک بود راهی زندان شوم، البته بارها با این مشکل رو به‌رو شده‌ام. من با کار کردن و سوژه پیداکردن تلاش می‌کنم از بن‌بست‌ها بیرون بیایم و از مشکلاتم کاریکاتور میکشم و آنها را به سوژه کارم تبدیل می‌کنم. زندگی پر از تناقض‌هاست و کار کارتون هم کشف این تناقض‌ها و ایجاد رابطه بین آنهاست. من نگاهم همواره به زندگی به این شکل بوده است.

                                 

علیزاده در پاسخ به پرسش احمد عربانی مبنی بر اینکه چطور در این ۳۰ سال نشریه طنز و کاریکاتور را بدون دریافت تبلیغ منتشر کرده است و رمز این جان سختی چیست، بیان کرد: به خاطر عشق و علاقه‌ای که به این کار دارم ادامه می‌دهم. الان هم ضرر زیادی برای مجله می‌دهم و مجله هم چند ماه یک بار منتشر می‌شود. اما من در زندگی تصمیم‌های غیرعادی بسیاری گرفته‌ام. سال‌ها قبل وقتی در روزنامه کیهان کار می‌کردم و شرایط شغلی چندان خوبی هم نداشتم، کار در آنجا را به کار در یک شرکتی به عنوان مترجم که چندان با روحیه من سازگار نبود و پول خوبی هم می‌داد ارجح دانستم. امروز هم به خاطر عشق و علاقه‌ای که دارم به کارم ادامه می‌دهم. فکر می‌کنم آدم یک بار زندگی می‌کند و باید در شغل مورد علاقه‌اش کار کند.

او همچنین در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان مبنی بر «چرا توپ گرد است» که اشاره‌ای به یکی از کاریکاتورهای قدیمی علیزاده دارد، اظهار کرد: کسانی که در مجله من کار کردند نوستالژی من هستند و با دیدن آنها شوری دوباره پیدا می‌کنم. ما از کودکی عادت کردیم و دریافتیم که توپ، خورشید و ماه گرد است اما دلیلش را نمی‌دانیم. برای برخی سوال‌های ساده جوابی وجود ندارد.‌ هیچگاه دقت نکردیم که جواب مشخصی برای آنها وجود ندارد و توضیحی برای آنها نداریم. زندگی هم از نظر من به همین صورت است.


احمد عربانی، کامبیز درمبخش، اسماعیل عباسی، رضا رفیع، سیف‌الله صمدیان، کیوان زرگر، فریدون صدیقی، مجید رضائیان، محمدرضا تابش، احمد عبداللهی‌نیا، شهرام شهیدی، محسن ایزدی، جمال رحمتی، آرمان داودی، کورش قاضی‌مراد، رضا ساکی، اونیش امین‌اللهی، فیروزه مظفری، پانته‌آ واعظ‌نیا از دیگر حاضران این جلسه بودند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها