چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰
جایزه لیلی برای بهترین رمان عاشقانه سال

تکین حمزه‌لو دبیر انجمن نویسندگان عامه‌پسند در اولین گردهمایی این نویسندگان گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف انجمن تاسیس جایزه‌ای برای رمان‌هایی است که در گستره ژانر عاشقانه نوشته می‌شوند. ما این جایزه را «لیلی» نامگذاری کردیم تا نشانه‌ای باشد از یکی از شخصیت‌های ادبیات عاشقانه‌ ایرانی.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین جلسه انجمن نویسندگان عامه‌پسند روز سه شنبه 25 دی‌ماه در فرهنگسرای آیه برگزار شد. در این نشست که با حضور جمعی از نویسندگان ژانر عاشقانه و اعضای هیات موسس انجمن تشکیل شد تکین حمزه‌لو، دبیر انجمن، به تشریح اهداف انجمن پرداخت.

او در ابتدای صحبت‌های خود به ضرورت وجود چنین انجمنی اشاره کرد و گفت: اولین بار زمانی احساس کردیم که نویسندگان عامه‌پسند به تشکلی نظام‌مند احتیاج دارند که محققانی جامعه‌پژوه برای بررسی روند زندگی اجتماعی احتیاج پیدا کردند رمان‌های این ژانر را دقیق‌تر مطالعه کنند اما متاسفانه هیچ بانک جامع اطلاعاتی درباره این نویسندگان و آثارشان وجود نداشت. این خلاء در بازه کوتاه‌مدت چندان مهم به نظر نمی‌رسد اما در مطالعات تحقیقاتی درازمدت و تاریخی قطعا وجود چنین حفره‌ای هم به زیان نویسندگان این ژانر و هم دیگر دست‌اندرکاران حوزه ادبی خواهد بود. 

وی در ادامه به اهمیت وجود این بانک برای نویسندگان  عامه‌پسند اشاره کرد و افزود: مساله دیگر به شبکه ارتباطی نویسندگان این ژانرمربوط است. در واقع در حال حاضر هیچ پیوند خاصی میان نویسندگان این ژانر وجود ندارد. در نتیجه نویسندگان نمی‌دانند همکارانشان در چه زمینه‌هایی می‌نویسند و این خودش باعث تکرار در تولید محتوا می‌شود. وجود چنین انجمنی کمک خواهد کرد تا زمینه‌های مشترک کاری روشن شود و دوباره‌کاری اتفاق نیفتد.

معرفی پرفروش‌ترین‌ها به مخاطبان
حمزه‌لو درباره دیگر محورهای مورد اهمیت تشکیل این انجمن را معرفی آثار نویسندگان به مخاطبان دانست و تصریح کرد: در حال حاضر هیچ مرجع مشخصی که نشان دهد کدام نویسندگان ژانر عامه‌پسند مورد اقبال عموم هستند و کدام کتاب‌ها را خوانندگان بیشتر دوست‌داشته‌اند، وجود ندارد. این خلاء یک دلیلش اکراه رسانه‌های خبری و شبکه‌های فروش برای معرفی ادبیات عامه‌پسند است در حالیکه در خارج از ایران مجلات معتبر یک فهرست پرفروش‌ترین‌ها دارند که پرفروش‌ترین رمان‌ها را به مخاطب معرفی می‌کنند. و البته که این پرفروش‌ها در زمره همین ادبیات عامه‌پسند قرار دارند. ما امیدواریم با تشکیل این انجمن حداقل خودمان قدمی برای معرفی این آثار در ایران برداریم. کاری که شاید باعث شود سنت معرفی پرفروش‌ترین رمان‌های ایرانی در بین رسانه‌های خبری هم باب شود و کسی به خاطر معرفی رمان‌هایی که در کشور خودش نوشته و مورد توجه قرار می‌گیرد احساس شرمساری نکند.

نویسندگان عامه‌پسند هریک کارآفرین هنری هستند
تکین حمزه‌لو در ادامه صحبت‌هایش نویسندگان عامه‌پسند را کارآفرینانی در عرصه هنر توصیف کرد که با خلق آثار خواندنی به نوعی باعث ایجاد شغل برای دیگر همکاران‌شان در این صنف می‌شوند و در ادامه افزود: با توجه به این مساله نویسندگان عامه‌پسند به شکلی عملگرایانه در رونق فضای ادبی نقش‌آفرینی می‌کنند و بسیار نارواست که با زدن برچسب‌های سطحی‌نویس و زردنویس کار آن‌ها را بی‌ارزش شمرد. از این‌رو انجمن نویسندگان عامه‌پسند سعی می‌کند هویت جمعی بر پایه چنین ارزش‌هایی تعریف کند تا این نگاه اشتباه که اغلب از سوی مغرضان تقویت شده در بین مردم تصحیح شود.

آثار ترجمه امکان تبلیغات بهتری دارند
دبیر انجمن ادبیات عامه‌پسند همچنین به آثار ترجمه شده که هم‌اکنون بازار ادبی ایران را به تصرف خود درآورده‌اند اشاره کرد و گفت: اگر یک بررسی گذرا در میان کارهایی که ترجمه می‌شوند داشته باشید متوجه می‌شوید بخش عمده رمان‌های خارجی ترجمه شده در زمره ادبیات عامه‌پسند قرار می‌گیرند اما متاسفانه باز هم رسانه‌های ما اخبار مربوط به انتشار و پرفروش‌ شدن این کارها را به خوبی پوشش می‌دهند درحالی که ما نمونه‌های مشابه بسیاری در ایران داریم که حتی ارزش بیشتری نسبت به کارهای ترجمه دارند چراکه به مساله بومی‌گرایی و فرهنگ ایران پیوند خورده‌اند. این آثار بعضا نیازی به حمایت هم ندارند چون مخاطبان بی‌شمار دارند. به عنوان مثال خیلی از نویسندگان پرفروش ایرانی وقتی رمان تازه‌ای چاپ می‌کنند با تیراژ معقول در عرض یک الی دو هفته و گاهی حتی یک الی دو روز کارشان به چاپ بعدی می‌رسد ولی هیچ آماری از این نویسندگان در شبکه‌های خبری و رسانه‌ها وجود ندارد. انگار نوعی نادیده‌انگاشتن عمدی در میان است. این انجمن تلاش دارد برای مخاطبانش جا بیندازد که به قول معروف مرغ همسایه غاز نیست و فکر نکنند رمان‌های پرفروش خارجی موضوعاتی خیلی خاص را مطرح می‌کنند پس بهتر هستند.

او در انتها تاکید کرد: البته هر چیزی که باعث شود چرخ ادبیات پررونق‌تر بچرخد باعث خشنودی است حتی اگر به کمک ادبیات ترجمه باشد ولی چه بهتر نویسندگان ایرانی که به نوعی در کار تولید محتوا هستند هم به مخاطبان شناسانده و معرفی شوند.

جایزه لیلی برای بهترین رمان عاشقانه سال
تکین حمزه‌لو در انتهای صحبت‌هایش راجع به یکی دیگر از محورهای مهم تشکیل انجمن صحبت کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ما تاسیس جایزه‌ای برای رمان‌هایی است که در گستره ژانر عاشقانه نوشته می‌شوند. ما این جایزه را «لیلی» نامگذاری کردیم تا نشانه‌ای باشد از یکی از شخصیت‌های ادبیات عاشقانه‌ ایرانی. او در ادامه توضیح داد: خیلی‌ها گمان می‌کنند رمان عاشقانه تنها به آثاری اطلاق می‌شود که درباره وصال عاشق و معشوق است درحالی‌که چنین نیست و ادبیات عاشقانه زیرشاخه‌های بسیاری دارد که در زمان اعلام فراخوان جایزه آن‌ها را به تفکیک اعلام خواهیم کرد. او درباره زمان اعلام فراخوان ابراز امیدواری کرد: اگر برنامه‌ها به همان شکلی که در نظر داریم پیش برود اردیبهشت سال آینده فراخوان جایزه لیلی را برای آثاری که در سال 97 منتشر شده‌اند خواهیم داد و در همان‌زمان شیوه‌نامه اجرایی و قوانین شرکت در مسابقه را نیز تشریح می‌کنیم.

        

  در ادامه این نشست شهلا آبنوس به نمایندگی از نویسندگان حاضر در جمع درباره اهمیت آثار عامه‌پسند در جامعه صحبت کرد و ابراز امیدواری نمود این انجمن بتواند خیلی زود به اهدافش دست پیدا کند تا همه اعم از محققان، نویسندگان و اعضای خانواده بزرگ نشر در ایران از فواید چنین انجمنی بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است نویسندگانی که در ژانر عامه‌پسند می‌نویسند می‌توانند با ارسال یک ایمیل به آدرس amepasan@gmail.com ضمن اطلاع یافتن از محورهای فعالیت این انجمن فرم عضویت در آن را دریافت کنند. این انجمن تا انتهای اسفندماه نود و هفت اقدام به عضوگیری خواهد کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    حجم زردی یک طرف. نگاه اشتباه به مقوله ادبیات عامه‌پسند یک طرف دیگر.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    کاش جایزه مجنون هم بدند. شش ماه اول لیلی، شش ماه دوم مجنون.
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    یعنی میشه یه روز جایزه لیلی رو ببرم. از حالا خوابشو می بینم امضا مجنون
  • اشرف ولی پور ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
    من هر کاری می کنم نمی تونم عضو بشم ایمیلم می فرستم ولی نمیشه لطفا راهنمایی کنید
  • یلدا ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
    خوب شد این جایزه تاسیس شد
  • شهنوش ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    اینایی که مخالفت میکنن مشکلشون چیه؟ خب عضو نشن و شرکت نکنن و جایزه نگیرن! کسی نخواسته با پست پیشتاز جایزه بفرسته دم در خونه تون دوستان!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها