دهقانکار در نشست خبری چهارمین دوره جایزه فیروزه:

کالاهای فرهنگی از بهترین جایگزین‌ها برای نفت است

ایوب دهقان‌کار، با اشاره به توجه ویژه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت کالا‌های فرهنگی گفت: یکی از سیاست‌های کلان نظام قطع وابستگی به اقتصاد نفتی است. یکی از راهکارهای تحقق این هدف توجه به کالاهای فرهنگی است.
کالاهای فرهنگی از بهترین جایگزین‌ها برای نفت است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری چهارمین دوره جایزه فیروزه پیش از ظهر امروز چهارشنبه‌(12 دی‌ماه) با حضور ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی فریدونی؛ دبیر جایزه فیروزه و مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و داریوش رضوانی؛ مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار تهران بخش نمایشگاهی بوستان گفت‌وگو برگزار شد. 

دهقان‌کار در این نشست گفت: یکی از مطالبات وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از معاونت امور فرهنگی، توجه و اهتمام ویژه به مقوله کالاهای فرهنگی است؛ بنابراین معاونت فرهنگی بنا دارد تا حوزه فعالیت خود را به کتاب محدود نکند. البته این توجه به معنای کاستن از اهمیت کتاب نیست.

وی افزود: با توجه به اقتضائات کشور این ضرورت احساس شد تا موضوع کالاهای فرهنگی، جزو فعالیت‌های معاونت  امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار بگیرد. این تصمیم با درک عمیق از شرایط کشور صورت گرفته است.

دهقان‌کار با بیان این مطلب که جمعیت کثیری از کشور مخاطب کالاهای فرهنگ محور خانواده، اسباب‌بازی و نوشت‌افزار هستند، بیان کرد: کالاهای فرهنگی، کالاهای استراتژیک و از چند حیث با اهمیت هستند. نخست اینکه مخاطب بسیار زیادی دارند. به‌عنوان مثال با توجه به ۱۳میلیون دانش‌آموز و خانواده آن‌ها و همچنین معلمان، نیمی از جمعیت کشور مشتری نوشت‌افزار هستند. 

وی با اشاره به انتشار مقالات پژوهشی درباره کالاهای فرهنگی به‌ویژه اسباب‌بازی از زوایای مختلف سیاسی اجتماعی و اقتصادی ادامه داد: دومین دلیل اهمیت کالاهای فرهنگی به میزان تاثیرگذاری آن‌ها مربوط می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت کالاهای فرهنگی گفت: چندی پیش موگرینی؛ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره صدور فرهنگ اروپایی به سراسر دنیا گفت. یکی از ابزارهای این هدف کالاهای فرهنگی شامل اسباب‌بازی است.

مشاور اجرایی معاون امور فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر جنبه استراتژیک بودن کالاهای فرهنگی ادامه داد: اهمیت سوم کالاهای فرهنگی جنبه اقتصادی این کالاهاست. یکی از سیاست‌های کلان نظام قطع وابستگی به اقتصاد نفتی است.

وی افزود: کالاهای فرهنگی بی‌تردید یکی از بهترین جایگزین‌ها برای نفت است. هیچ کالایی به اندازه کالاهای فرهنگی با توجه به بضاعت فرهنگ اسلامی ایرانی از ظرفیت بالایی برای این جایگزینی بر خوردار نیست.
 
دهقانکار با اشاره به همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای بهره‌برداری از ظرفیت موجود در حوزه کالاهای فرهنگی گفت: بناداریم تا جایزه فیروزه را گسترش دهیم و شاهد باشیم تا کالاهای فرهنگی مصرفی خانواده و جامعه ایرانی نخست ساخت داخل و با توجه به الگو‌های ایرانی اسلامی تولید شده باشند.   
 
فعالان حوزوی و دانشگاهی از نمایشگاه کالاهای فرهنگی بازدید کنند
در ادامه این نشست، رضوانی با اشاره به لزوم ایجاد مطالبه‌گری اصحاب رسانه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان پاسخگو‌ترین نهاد بیان کرد: شورا‌های سیاست‌گذار فرهنگی که مسئولیت رصد برنامه‌های فرهنگی را دارند از نمایشگاه فیروزه بازدید کنند. حتی فعالان دانشگاهی و و حوزی به این رویداد توجه کنند.

وی با بیان این مطلب که توجه به کالا‌های فرهنگی یکی از کار‌های بر زمین مانده بود، افزود: متولیان فرهنگی باید از نمایشگاه فیروزه بازدید کنند تا با ظرفیت‌ها آشنا شوند. حمایت‌ نهاد‌های فرهنگی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی نیز ضروری است.
کد مطلب : ۲۷۰۰۴۳
http://www.ibna.ir/vdcdoz0xsyt05z6.2a2y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما