سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کتابخانه‌ای برای دوستان «انسیه»

«انسیه»، دختری خردسال که عاشق کتاب و مطالعه بود، پارسال در همین روزها و زمانی که تنها 10 سال داشت، جان خود را در سانحه رانندگی از دست داد. یک سال بعد از آن اتفاق تلخ، حالا پدر و مادر انسیه به یاد دخترشان، کتابخانه‌ای ساخته‌اند تا نام او برای همیشه با کتاب و کتابخوانی گره بخورد.

خبرگزاری کتاب (ایبنا) در خراسان جنوبی - زهرا قاسمی: وقتی حرف پول به میان می‌آید، دقیق‌تر می‌شویم ببینیم چقدر، برای چه کاری و با چه منفعتی می‌شود از آن استفاده کرد. 60 میلیون تومان برای پدر و مادر «انسیه» پول کمی نبود و می‌توانستند آن را برای نیاز دیگری هزینه کنند اما تصمیم گرفتند در روستای خودشان، همانجایی که انسیه به دنیا آمده بود، کتابخانه‌ای به نام دختر کوچک‌شان بسازند؛ دختری که تنها 10 سالش بود که در سانحه رانندگی، جان خود را از دست داد.

«انسیه کامیاب» عاشق درس و کتاب بود و اهل مطالعه و همین، عاملی شد تا پدرش که نظامی و مرزبان بود، برای ساخت کتابخانه‌ای در روستای دوست‌آباد در سرایان اقدام کند؛ کاری که سبب شد دوست‌آباد، به تنها روستای برخوردار از کتابخانه در سرایان تبدیل شود.

پدر انسیه به خبرنگار ایبنا می‌گوید: این بنا را به یاد دخترم و برای گسترش فرهنگ کتابخوانی در منطقه پدری‌ام ساختم تا دوستان انسیه هم از آن استفاده کنند؛ چون معتقدم گسترش این فضاها به توسعه فرهنگی روستا کمک می‌کند.
 

وحید کامیاب که تحصیلاتش را تا مقطع دیپلم ادامه داده است، از بی‌توجهی به ادامه تحصیل در روستا گلایه دارد و اضافه می‌کند: هرچه سطح فرهنگ و مطالعه مردم بالاتر باشد، اهمیت علم و دانش برایشان بیشتر می‌شود. با فراهم کردن امکان مطالعه و تشویق افراد به کتابخوانی، فرهنگ مردم ارتقا پیدا می‌کند و از بسیاری مسائل ناهنجار اجتماعی جلوگیری می‌شود.

عضویت فامیلی در کتابخانه روستایی 

ساخت این کتابخانه بهانه‌ای شد تا نه تنها همسر و دو دختر دیگرِ آقای کامیاب، بلکه همه اقوام، فامیل و اهالی روستا برای عضویت و اهدای کتاب، تشویق و جذب کتابخانه شوند؛ کتابخانه‌ای که به گفته وحید کامیاب فقط محل کتاب گرفتن و خواندن نیست بلکه دوره‌های قرآن و ترتیل‌خوانی، دوره‌های آموزشی مختلف، مسابقات و ... در آن برگزار می‌شود و نه فقط عاملی برای آشنایی دانش آموزان روستا با کتاب و کتابخوانی شده است، بلکه علاوه بر بچه‌ها، بزرگسالان هم در هر زمینه‌ای که بخواهند کتاب می‌گیرند.

مهمترین انگیزه از ساخت کتابخانه در روستا

کامیاب مهمترین انگیزه‌اش را از این کار گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستایش می‌داند و اضافه می‌کند: به دلیل نبود امکانات، ادامه تحصیل ندادم اما می‌دانم که بزرگان ما به کتاب و کتابخوانی اهمیت زیادی می‌دهند تا آنجا که آیت‌الله مرعشی نجفی در قم کتابخانه‌ای ساخته و همان‌جا دفن شده است؛ ما هم باید از بزرگان خود الگوبرداری کنیم.
 

به عقیده وی، اصل و پایه هر فرهنگی، کتاب و کتابخوانی است. مدرسه به تنهایی جامعه را نمی‌سازد و اگر علاقه به مطالعه و خواندن نباشد، درس خواندن به تنهایی جامعه را مطلع و آگاه نمی‌کند، علاقه به خواندن و مطالعه حتی در ادامه تحصیل هم موثر است.  

همه با ساخت کتابخانه موافقت کردند

پدر انسیه کامیاب درباره انتخاب کتابخانه‌سازی به جای مدرسه یا مسجد، می‌گوید: در مناطق روستایی جمعیت دانش‌آموزی رو به کاهش است و از طرف دیگر به اندازه کافی برای ساختن مدرسه یا مسجد فرهنگسازی و ساختمان احداث و با توجه به تاکید نظام اسلامی بر ساخت مدرسه و مسجد، در این زمینه خوب کار شده است و در هر روستایی تعدادی مسجد و مدرسه وجود دارد اما کتابخانه عمومی نیست.
 

وحید کامیاب علاقه دختر مرحومش به درس و مطالعه را یادآوری و اضافه می‌کند: محل کارم در گزیک بود و دخترم خیلی دوست داشت در روستای خودمان، دوست‌آباد درس بخواند، به همین دلیل پس از فوتش و به یاد او این کتابخانه را ساختم.

در این میان همه از جمله همسر و والدینش با او موافق بوده و وی را از ساخت کتابخانه در روستایشان منع نکرده‌اند.

هر چند کامیاب در مدرسه‌سازی هم دست خیر دارد اما اولین تجربه او در ساخت کتابخانه عمومی، حالا انگیزه‌ای برای مشارکت و ادامه کارش شده است؛ طور که می‌گوید: هر چه بتوانم در این زمینه کمک می‌کنم و اگر نتوانم کتابخانه دیگری بسازم، در تجهیز و اهدای کتاب همکاری می‌کنم.
 

کتابخانه انسیه کامیاب اما، الان نیاز به دیوارکشی دارد و او می‌خواهد با همکاری بسیج سازندگی این کار را تمام کند.

وحید کامیاب؛ کمک و راهنمایی مسئولان، تبلیغات برای ساخت کتابخانه و ارتباط با مردم را در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی و مشارکت در این زمینه موثر می‌داند و تاکید می‌کند: مسئولان باید در جمع مردم مشارکت داشته باشند و آن‌ها را به طرف اولویت‌ها و نیازهای جامعه هدایت کنند. مردم همیشه پای کار و در صحنه هستند و چنانچه درست راهنمایی شوند، بیشتر کمک و همراهی می‌کنند.

به عقیده این خیر کتابخانه ساز، باید مردم را به این کار تشویق و فرهنگ‌سازی و اطلاع رسانی کرد تا توجه جامعه به کتاب و کتابخوانی افزایش یابد.

وحید کامیاب بجز ساخت کتابخانه، به حوزه کاری اش، نظام و مرز اولویت می‌دهد و می‌گوید: اگر کتابخانه نمی‌ساختم، شاید به دلیل اهمیت کارم، در این زمینه اقدام می‌کردم و مرزبانی در اولویت‌هایم بود اما ساخت کتابخانه را به یاد دخترم و برای دوستانش انتخاب کردم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها