شنبه ۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰
آثار مرحوم علی‌اکبر پرورش در قم رونمایی شد

مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم علی‌اکبر پرورش وزیر اسبق آموزش و پرورش کشور به همراه رونمایی از آثار وی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد درگذشت مرحوم علی‌اکبر پرورش وزیر اسبق آموزش و پرورش به همراه رونمایی از آثار وی، شامگاه جمعه (7 دی‌ماه) با حضور آیت‌الله رضا استادی و آیت‌الله مقتدایی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، حجت‌الاسلام احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا، روحانیون، طلاب و شاگردان استاد پرورش در دارالقرآن کریم علامه طباطبایی در قم برگزار شد.
 
در این مراسم از کتاب‌های «جلوه‌هایی از عاشورا»، «در انتظار ظهور»، «نگرشی به نظام خانواده در اسلام»، «فرصتی برای خودسازی» و «راهیابی به ملکوت» و چاپ جدید کتاب «خاطرات استاد پرورش، به قلم مرتضی نجفی قدسی » رونمایی شد.

در این مراسم پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی به این همایش توسط مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) قرائت شد که در بخشی از پیام این مرجع تقلید آمده است: سخن گفتن از استاد پرورش، به منزله سخن گفتن از دوران انقلاب و مبارزه با رژیم ستمشاهی، سخن گفتن از تلاش صادقانه پس از انقلاب اسلامی و خدمتگزاری به مردم در عرصه‌های گوناگون، سخن گفتن از تعلیم و تعلم و تربیت و تزکیه نفس، سخن گفتن از علم و فضل و اندیشه، سخن گفتن از جهاد و شهادت و سخن گفتن از یک انسان صالح پروردگار است که در تمامی دوران‌ها و عرصه‌ها خوش درخشید.

استاد پرورش عارفی انقلابی و استادی بزرگ و پناهگاهی برای مردم بود

در ادامه این مراسم، آیت‌الله مرتضی مقتدایی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، با بیان اینکه مرحوم پرورش، عارفی انقلابی و استادی بزرگ، مؤمن و متعهد بود، گفت: مرحوم پرورش اخلاق، متانت و برخوردهای خوب و متواضعانه‌ای داشت و از احترام ویژه‌ای برخوردار بود.
 
آیت‌الله مقتدایی با اشاره به اینکه مرحوم پرورش همیشه به دنبال حل مشکلات مردم بود، ادامه داد: استاد پرورش در زمان حیات خود به ملجأ و پناهگاهی برای مردم تبدیل شده بود و با روی باز و گشاده‌ای مردم را می‌پذیرفت و مشکلات آنها را می‌شنید و پیگیر آن‌ها می‌شد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه برخی از روایات و آیات، مصداق کامل برخی از انسان‌ها در روی زمین هستند، به روایاتی در خصوص اهل معروف اشاره کرد و افزود: طبق روایات، باب‌المعروف دری از درهای بهشت است که بجز اهل معروف وارد این در نمی‌شوند، اهل معروف در دنیا نیز معروف هستند و در آخرت نیز معروف می‌مانند و آثار معروف را نیز با خود دارند.
 
وی ادامه داد: در روایت دیگر بیان شده است که اهل معروف در دنیا، کسانی هستند که کارهای خیر می‌کنند و حاجات مردم را روا می‌کنند؛ اهل معروف در دنیا و در روز قیامت نیز اهل معروف هستند؛ یعنی در قیامت نیز می‌توانند رفع گرفتاری از دیگران داشته باشند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری به روایت دیگری اشاره و بیان کرد: در قیامت خداوند به اهل معروف می‌فرماید که گناهان شما آمرزیده شده است، حال شما با اعمال صالح خود باقی می‌مانید؛ حال می‌توانید این حسنات و اعمال صالحتان را در عالم محشر بین گرفتاران و هرکسی که دوست دارید، تقسیم کنید، و این افراد شفیعانی برای گناهکاران در روز قیامت می‌شوند.
 
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مرحوم پرورش یکی از مصادیق این روایات است، ادامه داد: مرحوم پرورش نیز چنین خصوصیاتی داشت چرا که به تمام معنا خدمتگزار و پناهگاهی برای مردم بود و امید است که استاد پرورش همچون در دنیا، در روز محشر هم اهل معروف شود.

آثار مرحوم پرورش به جوانان معرفی شود

در بخش دیگری از این مراسم، سرلشکر سیدیحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، با بیان اینکه مرحوم استاد پرورش از مسئولان امین کشور بود و باید قدر و منزلت ایشان به خوبی تبیین شود، گفت: من از دوران تحصیل در دبیرستان، شاگرد استاد پرورش بودم، او از یاران امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) و از خدمت‌گذاران بزرگ کشور و مردم بود که هرگز از صراط مستقیم الهی و خدمت به مردم، و از مسیر مرجعیت، روحانیت و مجاهدت در راه خدا خارج نشد.
 
رحیم صفوی با بیان اینکه سیاست در برخی از امور با دیانت و اخلاق فاصله می‌گیرد، تصریح کرد: مرحوم پرورش در اندیشه و تفکر، به دلیل محشور بودن با علما و روحانیت از جمله علامه طباطبایی، شهید بهشتی و شهید مطهری دچار کجی نشد و در پست‌ها و مناصب سیاسی که گرفت نیز دچار غرور و تکبر و انحراف نشد؛ طوری‌که در دوره وزارت خود هم مثل یک معلم رفتار می‌کرد.
 
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، بر لزوم معرفی آثار مرحوم پرورش به جوانان تاکید کرد و افزود: امروز اگر جوانان ما این آثار مرحوم پرورش و کتاب خاطرات وی را مطالعه کنند، به این شناخت می‌رسند که یک انسان در موقعیت‌های مختلف چگونه عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه مرحوم پرورش انسان شجاعی بود که هرگز از مرگ نمی‌ترسید، گفت: استاد پرورش از نظر عملکرد انسان مطلوب قرآن و اسلام بود که با تمام وجود به مردم خدمت می‌کرد.

رحیم صفوی در ادامه بیان کرد: استاد پرورش از ابتدای فعالیت در مجلس خبرگان رهبری، در تدوین قانون اساسی صحبت‌های جامع و ماندگاری داشت که باید مطالعه شود.

گرایش به خدا و خدامحوری در آثار استاد پرورش موج می‌زند

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، با اشاره به وجود کتب مقدس متعدد در جهان گفت: حدود 50 جلد کتاب، به عنوان کتب مقدس در دنیا وجود دارد که یونسکو، قرآن کریم را به عنوان اولین کتاب مقدس معرفی می‌کند.

عابدی به کتاب ملکوت قرآن از مرحوم پرورش اشاره کرد و افزود: مرحوم پرورش، کتاب ملکوت قرآن را با این مضمون بیان می‌کند که برخی به ظاهر و برخی به قرائات و رسم الخط این کتاب مقدس پرداخته‌اند و برخی نیز قرآن را از جهت علمی، هنری، ادبی و تاریخی مطالعه می‌کنند؛ ولی کتبی که به مباحث تربیتی و هدایتی در قرآن پرداخته باشد، کم است.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه مرحوم پرورش و علامه طباطبایی جدای از تفاوت سطح، دارای اشتراکات بسیاری هستند، گفت: دقت و طهارت نفس از جمله اشتراکات مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم پرورش است.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی فکر گناه کردن را هم گاهی گناه می‌دانست و می‌گفت کسی که به گناه فکر کند، نمی‌تواند که قرآن را بفهمد، استاد پرورش شرط ورود به محضر قرآن را پاکی دل می‌دانست.
 
عابدی با بیان اینکه آثار مرحوم علامه طباطبایی پاکی و تقوا و معنویت و اخلاق را به مخاطب منعکس می‌کند، گفت: علامه طباطبایی در مطرح کردن قرآن تاثیرگذار بود و شاید نتوان کتابی را در جهان اسلام از حیث اثرگذاری با کتب علامه طباطبایی مقایسه کرد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت اباالفضل (ع) ادامه داد: کتاب‌های علامه طباطبایی که در زمینه اخلاق و فلسفه و تفسیر و معارف است، مملو از مباحث اخلاقی است؛ ایشان حتی در مباحثی که خارج از حوزه اخلاق نیز دارند به مباحث اخلاقی اشاره می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه مرحوم پرورش با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بود، گفت: استاد پرورش شاگرد علامه محسوب می‌شود که از المیزان نیز بسیار بهره برده است؛ ایشان با آثار علامه طباطبایی، شهید مطهری و شهید بهشتی آشنا بود و پاکی و جامعیت در آثار و سخنرانی‌های ایشان احساس می‌شود.

وی با ذکر این مطلب که مرحوم پرورش با آثار فلاسفه و عرفا به خوبی آشنا بود، تصریح کرد: گرایش به خدا و خدامحوری در آثار و سخنرانی‌های استاد پرورش موج می‌زند و همیشه سعی می‌کرد که توجه مخاطبان خود را به عالم غیب جلب کند و از نکات نغز و جالب و زیبایی که در آثار علمای اخلاق و عرفا و معاشرت با بزرگان وجود داشت، استفاده می‌کرد.

عابدی با بیان اینکه پیش از انقلاب ایشان با افرادی که دارای تفکرات الحادی و لیبرالیستی و حتی کمونیستی بودند، با کتب و سخنرانی‌های خود مقابله می‌کرد، افزود: کتاب‌های استاد پرورش برای هر قشری آموزنده است، آثار او در حال احیا شدن است.

پربار بودن سخنرانی‌های مرحوم پرورش سبب انتشار آن‌ها در قالب کتاب شد
 
در بخش دیگری از این مراسم مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی، با اشاره به برخی خصایص شخصیتی مرحوم پرورش، گفت: ایشان شخصیتی بااخلاق، مهذب، مردم‌دار، خادمی امین، فاضل و اندیشمند بود که انس عجیبی با کتب و منابع ناب اسلامی داشت و همه تفاسیر مهم قرآن را مطالعه کرده بود، طوری که تسلط خاصی نسبت به تفاسیر قرآن کریم و نهج‌البلاغه داشت.

نجفی قدوسی با بیان اینکه تسلط استاد پرورش به مبانی و معارف اسلامی کم‌نظیر بود؛ گفت: مرحوم پرورش همیشه با مضامین قرآن و نهج‌البلاغه همنشین بود، او پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، درحالی که کمتر از 30 سال داشت، در مسجد قبا در محضر بزرگانی چون شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی سخنرانی می‌کرد.
 
مدیر دارالقرآن کریم علامه طباطبایی با اشاره به اینکه مرحوم پرورش از همان جوانی در علم، جهاد، اخلاق و عرفان می‌درخشید، افزود: استاد پرورش در پرتو انقلاب اسلامی طلوع کرد و یکی از استوانه‌های انقلاب اسلامی بود لذا ابعاد وجودی این شخصیت کم‌نظیر ایجاب می‌کند که هر سال برای او بزرگداشت بگیریم تا یادش فراموش نشود و نسل جدید با چنین الگوهایی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه استاد پرورش شاگردان زیادی داشت که سرلشگر رحیم صفوی از جمله این شاگردان بود، افزود: بزرگان تعابیر بسیاری در خصوص استاد پرورش داشتند، او شخصی فاضل، عالم و دانشمند بود، گرچه که لباس روحانیت بر تن نداشت، روح معنویت در رفتار و گفتارش حاکم بود.

نجفی قدوسی با بیان اینکه پربار بودن سخنرانی‌های مرحوم پرورش به دلیل تفوق او در قرآن و نهج‌البلاغه بود، ادامه داد: استاد پرورش همیشه سعی می‌کرد که از معارف ناب اسلامی بهره گیرد و از این معارف در عرصه‌های مختلف استفاده کند، لذا سخنرانی‌های او پس از پیاده شدن به کتاب تبدیل شد.

در پایان این مراسم از زحمات مرتضی نجفی قدسی مدیردارالقرآن علامه طباطبایی به خاطر نگارش کتاب خاطرات استاد پرورش، تجلیل شد.

یادآوری می‌شود، سید علی‌اکبر پرورش (زاده ۱۳۲۱ در شهر اصفهان - درگذشته ۶ دی ۱۳۹۲ اصفهان) فعال سیاسی - مذهبی ایرانی و عضو حزب موتلفه اسلامی بود. وی از اعضای قدیمی و اولیه انجمن حجتیه بود اما به دلیل سوگیری این جریان با امام خمینی (ره) و حرکت‌های انقلابی از آن خارج شده و در جریان انقلاب ۱۳۵۷ نقش فعال و محوری در شهر اصفهان داشت.

مرحوم پرورش، وزیر آموزش پرورش در دولت‌های باهنر، مهدوی کنی و چهار سال ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای و نخست وزیری دولت میرحسین موسوی بود.

وی در سال ۱۳۶۰ از سوی رئیس‌جمهوری وقت، آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان نخست‌وزیر هم به مجلس پیشنهاد شد اما موفق به دریافت رأی اعتماد نشد. پرورش در دهه شصت از رهبران جناح راست حکومت محسوب می‌شد و دو بار به عنوان نامزد احتیاطی حزب جمهوری اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد و در کنار سیدعلی خامنه‌ای به رقابت پرداخت، از سال ۷۲ عضو شورای مرکزی جمعیت موتلفه اسلامی شده و تا سال ۸۰ قائم‌مقام دبیرکل مؤتلفه بود.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضو شورای عالی دفاع، قائم مقام دبیرکل حزب جمهوری اسلامی و دو دوره نایب رئیسی مجلس از دیگر سوابق زنده‌یاد پرورش است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • غلامحسین میرزاامیری ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
    سلام ودرود خدا بر استاد ما مرحوم پرورش شاید بیاد نداشته باشم سخن رانی از ایشان را نرفته باشم شیفته متن وعمق مطالب ایشان بودم همواره فراز هایی از صحبت های استاد را برای دیکرا ن در هر محفلی تکرار می کردم ایشان بقول ایت اله امامی کاشانی در سمینار ررسای اموزش وپرورش کشور می فرمودنر استاد پرورش شناکر ماهری در قران ونهج البلاغه هستند ای کاش سخنرانیهای ایشان با همان صدا ولحجه در اختیار ما قرار میکرفت روحش شاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها