چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۰
هزینه در حوزه کتاب دو سر بُرد است

​احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در بازدید از بخش کودک فروشگاه باغ کتاب تهران گفت: هرچه در حوزه فرهنگ هزینه کنیم عین فایده است و کتاب از کالاهایی است که دو سر بُرد است هم برای مردم و هم برای فروشنده و با سایر کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود، قابل مقایسه نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین فروشگاه کتاب در سطح کشور است که امکان عرضه گسترده کتاب برای گروه‌های سنی مختلف را فراهم کرده است و به تازگی شعبه‌ای از آن در شهر بندرعباس احداث شده که به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در این راستا احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از بخش کتاب کودک و نوجوان فروشگاه باغ کتاب تهران، با اعضای هیات مدیره موسسه ماه‌پیشونی دیدار کرد و در نشستی مسائل و دغدغه‌های این فروشگاه بزرگ کتاب مطرح شد.
 
هزینه در حوزه کتاب دو سر بُرد است
احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در این دیدار با اشاره به اهمیت کتاب و کتاخوانی، گفت: کتاخوانی از موضوعات مهمی است که در دنیا به عنوان یک نیاز اساسی فکری و عقیدتی شناخته شده و هرکس بنابر نوع علاقه‌مندی و برداشتش نسبت به کتاب می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد. این موضوع در کشور ما نیز وجود دارد و باید شرایطی ایجاد شود که امکان دسترسی همه گروه‌های سنی اعم از کودک، نوجوان و بزرگسال به کتاب فراهم شود. و من امروز با علاقه و اعتقادی که نسبت به انجام کارهای مثبت درزمینه ترویج کتابخوانی در کشور داشتم به این مجموعه آمدم.
 
وی در ادامه به وضعیت کتاب و کتابخوانی در هرمزگان اشاره کرد و گفت: مردم هرمزگان به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند و هرمزگان بعد از فارس و خوزستان سومین استان کشور به لحاظ خرید مردم از نمایشگاه‌های کتاب است. اما عرضه کتاب در کتابفروشی‌های هرمزگان تا به‌حال گستردگی زیادی نداشته و به صورت محدود و جزئی بوده و ما فروشگاه بزرگی برای عرضه کتاب در هرمزگان نداریم. لذا تاسیس فروشگاه بزرگ کتاب ماه‌پیشونی با وسعت 2060 مترمربع امکان خوبی در این حوزه فراهم می‌کند و حتما با استقبال گسترده مردم هرمزگان روبه‌رو خواهد شد.
 
مرادی با اعلام حمایت و پشتیبانی از انجام کارهای فرهنگی و فروشگاه باغ کتاب بیان کرد: ما اعتقاد داریم هرچه در حوزه فرهنگ هزینه کنیم عین فایده است و کتاب از کالاهایی است که دو سر بُرد است هم برای مردم و هم برای فروشنده و قابل مقایسه با سایر کالاهایی که در بازار عرضه می‌شود، نیست.
 
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: احساس می‌کنم راه‌اندازی فروشگاه بزرگ باغ کتاب در بندرعباس با موفقیت و استقبال مردم همراه خواهد بود باتوجه به اینکه محلی هم که برای احداث آن انتخاب کرده‌اند، مرکز ثقل جمعیت و شلوغی شهر بندرعباس است و در این حوزه از نهادهای فعالی مانند ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و صداوسیما می‌خواهیم همکاری لازم را داشته باشند و کارها را تسهیل کنند.
 
عدم دسترسی مناسب مردم به کتاب سبب کاهش کتابخوانی می‌شود
محمدرضا توکل صدیقی نیز در این دیدار به ارائه توضیحاتی درباره فروشگاه بزرگ کتاب در بندرعباس پرداخت و گفت: براساس دغدغه‌ای که در حوزه کتابخوانی و تشویق مردم مخصوصا کودکان و نوجوانان به مطالعه داشتیم، به بررسی‌هایی در این زمینه پرداختیم و متوجه شدیم عدم دسترسی مناسب مردم به کتاب از مهم‌ترین دلایلی است که در کاهش کتابخوانی مردم تاثیرگذار است. از سویی مردم امروز با گذشته متفاوتند و رسانه‌های جمعی ذهن مردم را باز کرده و دوست دارند برای انتخاب به گزینه‌های مختلف دسترسی داشته باشند. بنابراین باید امکانی فراهم شود تا همانطور که مردم برای تهیه سایر مایحتاجشان به فروشگاه‌های بزرگ می‌روند، اینچنین فروشگاه‌هایی برای خرید کتاب هم وجود داشته باشد تا امکان دسترسی مردم به کتاب‌های متنوع فراهم شود.
 
این ناشر افزود: ازسویی این فروشگاه‌ها باید مدیریت و نحوه ارائه مدرن و امروزی داشته باشند و کتاب‌ها براساس موضوعات مختلف طبقه‌بندی شوند و امکان سرچ گسترده کتاب در سیستم‌های رایانه‌ای فراهم شود تا مخاطبان سردرگم نشوند. لذا تلاش کردیم این امکانات را در فروشگاه کتاب ماه‌پیشونی تهران فراهم کنیم و درحال حاضر 30 هزار عنوان کتاب را با 25 رکورد اطلاعاتی در سیستم‌های سرچ فروشگاه ثبت کردیم و برنامه‌های مختلف دیدار با نویسندگان و پدیدآورندگان آثار، جشن امضا و رونمایی برگزار کردیم که مورد استقبال مردم قرار گرفت. بنابراین اگر این فروشگاه‌های بزرگ تکثیر شوند و خدمات مختلف ارائه دهند، مردم این فروشگاه‌ها را پر می‌کنند و با این نگاه، فروشگاه ماه‌پیشنونی در بندرعباس را تاسیس کردیم.

 
 

حمایت از فعالیت‌های ترویجی کتابخوانی در شهرستان‌ها
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی نیز در این دیدار به اهمیت معرفی و تبلیغات در حوزه کتاب اشاره کرد و گفت: از عوامل موثر در شناخت باغ کتاب تهران، همکاری و مشارکت نهادهایی مانند صداوسیما و آموزش‌وپرورش بود. براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، صدا و سیما به صورت مداوم برنامه‌هایی را جهت معرفی این فروشگاه بزرگ کتاب به مردم انجام می‌دهد همچنین آموزش‌وپرورش نیز با برنامه‌ریزی امکان حضور دانش‌آموزان در فروشگاه باغ کتاب را فراهم کرده است.
 
این ناشر در ادامه بیان کرد: با توجه به راه‌اندازی فروشگاه بزرگ کتاب در بندرعباس با هزینه بخش خصوصی از نهادهایی مانند آموزش‌وپروش و صداوسیما انتظار می‌رود همکاری‌های لازم جهت معرفی و شناسایی این فروشگاه به مردم استان هرمزگان و دانش‌آموزان، انجام دهند. در تهران امکانات و موقعیت‌های بیشتری برای فعالیت‌های ترویجی در حوزه کتابخوانی فراهم است که در شهرستان‌ها وجود ندارد و باید با همکاری بخش دولتی این فضا فراهم شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها