یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۳۱
«گفت‌وگو» روايتگر آثار  برجسته جهان

عصر روز گذشته نمایشنامه «گفت‌وگو» برای علاقه‌مندان و هنرمندان تئاتر در سرای اهل قلم با حضور جمعی از کارشناسان تئاتر روخوانی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نمایشنامه خوانی سرای اهل قلم، عصر روز گذشته (13 مهرماه) با حضور "مرتضي احمدي" بازیگرتلویزیون و دوبلور، دكتر"فريندخت زاهدي" نمايشنامه نويس و مترجم، "سعيد اسدي" استاد دانشگاه و "مریم جعفری حصارلو" کارشناس تئاتر، برگزار شد.

در ابتدای این نشست نمایشنامه "گفت‌وگو" نوشته "فريندخت زاهدي" به کارگردانی "آزاده گنجه" توسط آيدا كيخاني، الهام جلالي، مهرو صحرانورد، پانته‌آ مرزبانيان، مرواريد خردمند و گلنوش مومني روخوانی شد.

در ادامه «فريندخت زاهدي» مهمترين ويژگي اين اثر را مسئله بينامتني دانست و گفت: اين نمايشنامه را براساس خصوصيات مشترك 9 شخصيت زن از هفت نمايشنامه شناخته شده جهان نوشتم.

وي افزود: شخصيت‌هاي اين اثر را از فرهنگ‌هاي مختلف از يونان باستان تا آمريكاي شمالي در ادوار مختلف تاريخي گرفتم و با آفرينشي مستقل به نگارش درآوردم.

زاهدي اضافه كرد: شخصيت‌ها در اين نمايشنامه به آگاهي مي‌رسند و هر لحظه تولدي جديد پيدا مي‌كنند و از قالب قبلي خود خارج مي‌شوند.

در ادامه اين نشست «سعيد اسدي» مهمترين ويژگي اين متن را مسئله بينامتني دانست و گفت: در نگاه به تئاتر جديد و بررسي تحول شكل و ساختار نمايشنامه نوين با چند خصوصيت بارز روبرو مي‌شويم كه يكي از آنها رجوع به تاريخ نمايش در يك متن است. استفاده از اين مورد در نمايشنامه گفت و گو بسيار هوشمندانه اتفاق افتاده است.

وي بيان كرد: زناني كه اشخاص اين نمايشنامه هستند نقش گفت‌وگو را در صحنه آشكار مي‌كنند نه نقش شخصيت‌هاي كه كنش‌هاي صحنه‌اي را پيش مي‌برند و برخلاف نمايشنامه های معمولي كه شروع و نقطه اوج و پاياني دارند در اين اثر با گفت‌وگو روبرو هستيم.

اسدي اضافه كرد: تاكيد اين اثر بر تجربه‌ها و خصلت‌هاي زنانه است كه چه حيثيتي در طول تاريخ داشته اند؛ در واقع جلوه‌هاي زنانه در طول تاريخ در اين اثر مدام تكرار مي‌شود.

وي با بيان اين كه متن، پايان بسته‌اي ندارد و زنان ديگری هم مي‌توانند وارد اين نمايشنامه شوند و حضور تاريخي زنان در ادبيات نمايشي ادامه پيدا كند، يادآور شد: نگاه هستي شناختي در لايه‌هاي مختلف اثر، رفع مشكلات نسل‌هاي جوامع و استفاده سمبليك از جنس زن از ويژگي‌هاي اين اثر است.

«مرتضي احمدي» نيز در ادامه با بيان اين كه حضور در اين نشست من را به ياد راديو انداخت، گفت: در اين نشست اجراي كاملي از تئاتر ديدم. اين نمايشنامه بسيار خوب اجرا شد.

احمدي يادآور شد: جوان‌ها علاقمند به كارهاي هنري هستند بايد شرايط براي آنها محيا شود و نيروهاي جوان جذب شوند تا شاهد خلاقيت آنها باشيم.

«مريم جعفري حصارلو» نيز با بيان اين كه نمايشنامه گفت و گو تمام تم‌هاي آثار برجسته را در خود جمع كرده، اضافه كرد: نويسنده قصد داشته مسائل زنان از دوران باستان تاكنون را به شكل جديدي در اين اثر بازنويسي كند.

وي يادآور شد: نويسنده اين نمايشنامه را بر اساس واقعيتي نوشته شده كه از نظر من وجه اشتراك نمايشنامه‌هاي كلاسيك "آنتيگونه"، "الكترا"، "مدآ" با نمايشنامه‌هاي رئاليستي "ايبسن" مثل خانه عروسك و همچنين نمايشنامه "سه زن بلند قد" ادوارد آلبي نمايشنامه نويسي معاصر آمريكايي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط