چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
جزئیات جایزه ادبی محمدعلی جمالزاده تشریح شد

جزئیات برگزاری جایزه ادبی محمدعلی جمالزاده امروز و طی یک نشست خبری تشریح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از اصفهان، دبیر اجرایی جایزه ادبی جمالزاده  امروز در نشست خبری این رویداد ادبی گفت: ما در سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مصمم هستیم که در همه زمینه های هنری مثل ادبیات و هنرهای تجسمی به یک به هم پیوستگی برسیم و با رویداد محوری بتوانیم افراد، هنرمندان و کنشگران اصلی شهر را هم به وفاق برسانیم.

رضا روحانی افزود: مانند بقیه زمینه ها در حوزه ادبیات نیز ما با جایزه جمالزاده به دنبال تعریف یک  رویدادمحوری هستیم و با اتفاقاتی که سالهای گذشته برای جایزه ادبی اصفهان رخ داده بود و ناکام ماندن آن تصمیم گرفتیم برای اصفهان یک جایزه جدید تعریف کنیم.

وی تصریح کرد: تمایز انسان با دیگران همین ادبیات و داستان است، هسته ای ترین مطلبی که باعث ایجاد اجتماعات و این اشرف مخلوفات بودن می شود داستان و ادبیات است. انسان تنها موجودی است که می تواند در قالب اسطوره و افسانه از ادبیات استفاده کند و توانایی داستان ساختن دارد.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جمالزاده یادآور شد: ما به دنبال ایجاد حس تعلق شهری در جامعه هستیم. اصفهان را مضمون یک جشنواره ادبی کردیم که به شهر اصفهان درقالب مباحث داستانی بپردازیم.همچنین تصمیم گرفتیم اصفهان را موضوع یک جشنواره ادبی داستانی در نظر بگیریم در واقع در قالب این جایزه اصفهان را با سلسله داستان هایی که داستان نویسان می نویسند برجسته خواهد کرد. این جایزه در بخش اصلی حول  موضوع  «اصفهان» و نمادهای شهری و سبک زندگی مردم وتاریخ این شهر می پردازدپردازد و در بخش فرعی با نام «آزاد» به موضوعات آزاد و ناداستان ها می پردازیم.

وی در ادامه درباره علت نامگذاری  این جایزه گفت: جایزه جمالزاده در مورد زندگینامه این شخصیت ادبی نیست و داستانهایی حول محوریت این شخصیت نیست.این جایزه حول محور اصفهان و نمادهای اصفهان و سرمایه های نمادین اصفهان می پردازد. به خاطر اینکه جمالزاده پدر ادبیات داستانی است اسم این جایزه جمالزاده شد و نویسندگان، اصفهان و ادبیات را مورد بازخوانی مجدد قرار دهند و این موضوع درباره اصفهان حس تعلق خاطر ایجاد کند.

دبیر اجرایی جایزه ادبی جمالزاده تاکید کرد: یکی از اهداف این جشنواره این است که نویسندگان یکبار دیگر اصفهان را مورد بازخوانی و توجه قرار دهند تا هم حس تعلق خاطر مضاعف ایجاد شود و خوانشی جدید درباره اصفهان باعث شود گردشگران بیشتری بیایند و اصفهان را ببینند.   

روحانی در پایان گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری این جایزه 9 نفر هستند که چهار نفر از مدیریت شهری و معاونان سازمان فرهنگی تفریحی و هنری و فریده روشن، مدیرکمیسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان و همچنین پنج نفر از داستان نویسان ازجمله علی خدایی، هرندی زاده، زهتاب و دانشگر و اخلاقی پنج عضو بخش سیاست‌گذاری و در سیاست گذاری این جایزه ملی مشارکت دارند چون اعتقاد داریم خود مردم باید مدیریت شهر را در دست بگیرند و نقش بخش خصوصی بیشتر شود.  

براساس اعلام دبیرخانه جایزه ادبی اصفهان تاکنون 420 اثر به جایزه ملی جمالزاده رسیده و مهلت ارسال آثار به این جایزه ادبی  تا ۲۰ آذرماه سال جاری ادامه دارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد جواد ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
    فکر کنم واژه رکورد زنی برای بیان تعداد شرکت کنندگان دریک جایزه ادبی مثل جایزه ادبی محمدعلی جمالزاده واژه مناسبی نباشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها