دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین اختتامیه دومین دوره جشنواره «داستان طنز خط‌خطی» که برای نویسندگان زیر 18 سال و بالای 18 سال است، با حضور محمدرضا یوسفی؛ نویسنده، عبدالعظیم فریدون؛ مدیر نشر محراب قلم، برزو سریزدی؛ دبیر جشنواره، مهری اسلامی؛ مدیر مسئول نشر خط خطی و جمعی از نویسندگان و ناشران، عصر یکشنبه (11 آذرماه 1397) در تالار ایوان شمس برگزار ‌شد.

برزو سریزدی، دبیر جشنواره، در این مراسم گفت: فکر می‌کنم این جشنواره کم کم دارد جای خود را در بین طنز نویسان باز می‌کند و به محلی برای عرضه اندام نویسندگان نو قلم و با استعداد در کنار کهنه کاران این عرصه تبدیل می‌شود.
 
این نویسنده و مترجم افزود: ما به وعده‌ای که در اختتامیه اولین دوره این جشنواره دادیم عمل کرده و تمام آثار برتر و برگزیده تصویرگری و چاپ شدند به غیر از سه مورد. آن هم به دلیل بدقولی نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در مراسم حاضر بود برمی‌گردد. ایشان قول داد که مجوزها 24 ساعته صادر می‌شوند اما متاسفانه تا این لحظه که یکسال از آن ماجرا می‌گذرد مجوز سه کتاب صادر نشده است. جالب این که یکی از این کتاب‌ها مجموعه 9 داستان از گروه سنی زیر 18 سال بود.
 
وی در ادامه به تفاوت جشنواره امسال با دوره نخست اشاره کرد و گفت: تغییر عمده جشنواره امسال با سال گذشته این بود که از نظر سنی نویسندگان را جدا نکردیم. اما از نظر ادبیات داستانی گروه سنی ملاک نبود. و هر داستان در حوزه خود مورد بررسی قرار گرفت.
 
سریزدی هدف این جشنواره را علاوه بر ایجاد مامنی برای نویسندگان طنز، ایجاد شور و شوق و نشاط اجتماعی عنوان و اظهار امیدواری کرد: اداره کتاب وزارت ارشاد بیش از پیش با این جشنواره همکاری کند.
 
زبان طنز می‌تواند آلام روحی مردم ایران را بکاهد
مهری اسلامی، مدیر مسئول نشر خط خطی، نیز در این مراسم بیان کرد: پس از این که نخستین دوره این جشنواره با اقبال خوبی از سوی نویسندگان سراسر کشور به خصوص مناطق دور افتاده و بعضا محروم روبه رو شد، وظیفه خود دانستیم که این راه را ادامه دهیم. هر چندبا توجه به اوضاع نه چندان به سامان اقتصادی این روزهای کشور و به خصوص بازار صنعت نشر، این راه ناهموارتر و پر پیچ و خم‌تر از گذشته به نظر می‌رسد، اما اعتقاد داریم که اتفاقا در این روزهای سخت عیار انسان‌ها مشخص می‌شود.
 
این ناشر افزود: انرژی مثبتی که از نویسندگان جای جای سرزمین پهناورمان باهر سن و مذهب و قومیتی به سمت‌مان آمد، اجازه این را به ما نداد که حتی یک لحظه فکر کنیم که با توجه به هزینه های بسیار بالای این حرکت که قطعا از لحاظ اقتصادی به هیچ وجه به صرفه و عاقلانه نیست متوقف شویم و کسانی را که چشم به این جشنواره دوخته‌اند ناامید کنیم. ما خودمان باور داریم و تا جایی که توان داشته باشیم این راه را ادامه خواهیم داد. امیدواریم مسوولان فرهنگی کشور هم این حرکت را باور کرده و انتشارات خط خطی را در این راه همراهی کنند تا بتوانیم هر چه بهتر و بیشتر در خدمت نویسندگان، تصویرگران و مخاطبان باشیم. علی الخصوص در این برهه از زمان که زبان طنز می‌تواند کمی از آلام روحی مردم ایران را بکاهد.
 

در ادامه بیانیه هیات داوران این جشنواره اعم از همایون حسینیان، محمود طالبیان و امیرحسین رحیمی زنجانبر قرائت شد. در متن این بیانیه آمده بود:
«در دومین دوره جشنواره داستان طنز خط خطی از اردیبهشت تا مرداد ماه تعداد 1387 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و همزمان با ارسال آثار، داوری اولیه آنها آغاز گردید و در مرحله اول 129 اثر انتخاب شد. از نکات قابل توجه در این میان می‌توان به تنوع آثار در ژانرهای مختلف و نیز نحوه پرداخت متفاوت مولفان به داستان‌ها اشاره کرد. اگرچه بسیاری از آثار ارسالی فاقد چارچوب‌های اولیه داستان بودند. می‌توان یکی از علل اصلی این حجم از آثار دارای اشتباه را گسترش فضای مجازی و تکثر غلط‌ها در این فضاها دانست همچنین سهولت در چاپ و انتشار آثار و نیز چاپ آثار قبل از پختگی نویسنده و نیز کمبود کارگاه‌های علمی داستان‌نویسی باعث شده است که کمتر نویسنده‌ای رغبت کند تا به کتاب‌های مرجع و رفرنس‌های ادبی مراجعه کند.  اما بخشی از آثار منتخب را می‌توان درخورتوجه و قابل تامل دانست.
 
با توجه به این که داوری یک امر نسبی است و بروز اشتباه و خطای ناخواسته انسانی در داوری محتمل است و نیز داوران با تفکرات مختلف و در زمینه‌های متفاوت کاری به بررسی آثار پرداختند در نهایت پس از مدتی بحث و تبادل نظر 3 اثر را به عنوان آثار برتر برگزیدند همچنین هیئت داوران به دلیل توانایی نویسندگان به چینش واژگان و تصویرسازی شایسته تعداد 37 اثر را به عنوان آثار برگزیده و 3 داستان را نیز شایسته تقدیر دانستند.»
 
 

در ادامه این مراسم اسامی برگزیدگان به شرح زیر اعلام شد.
 
نویسندگان  مقام اول تا سوم:
مقام اول: داستان «آلزایمررر» اثر یگانه شیخ‌الاسلامی
مقام اول: داستان «پراید سفید» اثر محمدرضا اسکندری
مقام سوم: «سایکولوژیست» اثر محمدسعید احمدزاده
 
داستان‌های برگزیده جشنواره
«بگو دوچرخه» اکبر نعمتی
«بند رخت» اثر اکبر نعمتی
«از اینجا به بعد» اثر عباس سعیدی
«نفرین لقمه‌ای و کله پاچه مورچه» اثر حسین شیرمحمدی
«دیوان نمی‌دونم چی چی اصفهانی» اثر سعید ناظمی
«تحقیق کیلو چند؟» اثر آناهیتا بذرافکن
«مسالک و ممالک» اثر میلاد پرنیانی
«خلیج فارس شکر است» اثر میلاد پرنیانی
«آمیتا باچان» اثر اصغر روح
جنایت و کثافت» اثر پدرام حق‌دوست
«مرز جنون» اثر میثم نجفی
«آب بازی» اثر سیدعلی موسوی ویری
«فرار قهوه‌ای» اثر امین کیانی
«من خپل نیستم» اثر فاطمه خسروپور
«یکی بود یکی نبود» اثر فرخنده رضاپور
«گانگستر» اثر خشایار سبحانی
«مرغ مادربزرگ من و خروس پدربزرگ بهمن» اثر مریم حسینی
از مکافات خواستگاری» اثر غزل بهارستانی
«مهدکودک ناصر» اثر سعید مهاجر
«قایمیان» اثر اسماعیل زرعی
«مصاحبه با خالق داستان درست کردن امت با تخم مرغ‌های چلغوزی» اثر امیرحسین جواهری
«هانی مون» اثر ابراهیم عظیمی
«دختر، پسر» اثر ابراهیم عظیمی
«ارزش زمان» اثر دانیال پورمحتشم
«یاماهاصد» اثر امیر لشکری
«عمه فرصت» اثر کوثر علی کرمی
«بودن یا نبودن» اثر محسن مزخوری
«در انتظار» اثر محسن مزخوری
«کتابخوار» اثر محسن مزخوری
«بنگاه معجزه» اثر محسن مزخوری
«به خاطر یک موز بد اقبال» اثر محسن مزخوری
«بابا» اثر دکتر مریم حیدری
«گرفتار» اثر مهتاب مجابی
«در آرزوی ترکیدن» اثر مهدی پیرهادی
«گچ سفت شد» اثر مهدی هزاره
«ابر مرد» اثر مهران فانی
«عمه کریم» اثر کیارش باقری
 
داستان‌های قابل تقدیر:
«خیاندوانه» اثر سارا سعیدی
«اتاق فلامینگوها» اثر فرشته ابوالفضلی
«غولی خر و پفی» اثر لیلا باقی‌پور
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها