چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۲
«هومیوپاتی برای گیاهان»؛ کتابی که باغبانان و کشاورزان را خوشحال می‌کند

نشست نقد و بررسی کتاب «هومیوپاتی برای گیاهان» نوشته کریستین ماوته و کرنلیا ماوته؛ با حضور مترجم و پژوهشگران این عرصه برگزار شد. نگار پورمحمد درباره به کارگیری این روش درمانی برای گیاهان گفت: این کتاب می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشاورزان و باغبانان باشد و صرفه اقتصادی زیادی را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم نقد و بررسی کتاب «هومیوپاتی برای گیاهان» با حضور نگار پورمحمد، نماینده انتشرات اطلش پیدایش(ناشر اثر)؛ سبا حسینیان پژوهشگر هومیوپاتی و مدرس؛ محمدرضا عارفی منتقد اثر  و گیاه‌پزشک و مهناز مقدسی ویراستار، روز چهارشنبه سی‌ام آذر ماه در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
پورمحمد در ابتدای این مراسم درباره روند تالیف و ترجمه کتاب گفت: نسخه اصلی «هومیوپاتی برای گیاهان» دو الی سه بار بازنویسی شده است و نزدیک به دوسال بعد به زبان فارسی ترجمه شد. این کتاب برای اولین بار راهکارهای به کارگیری روش درمانی هومیوپاتی را به جامعه گیاه‌پزشکی ایران معرفی می‌کند. این علم هنوز در ایران جای کار دارد. مترجمان با ترجمه‌های بیشتر می‌توانند اطلاعات زیادی را به مخاطبان این علم بدهند.
 
وی با اشاره به نپیوستن ایران به قانون کپی‌رایت گفت: با توجه به تجربه‌ای که درباره کپی‌رایت داشتیم، تصمیم گرفتیم تمام کتاب‌های‌مان را با پرداخت کپی‌رایت از ناشر اصلی دریافت کنیم. برای این کتاب هم تقریبا بهایی را پرداخت کردیم و با همتایان آلمانی خود قبل از ترجمه مذاکره کردیم. این کتاب از لحاظ تصویر‌ی از کیفیت بالایی برخوردار است و توانستیم همزمان با مراسم رونمایی آن که در اردیبهشت ماه برگزار شد از نویسندگان دعوت کنیم و خوشبختانه آن‌ها در این مراسم شرکت کردند.
 
پور‌محمد گفت: ابتدا این کتاب می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کشاورزان و باغبانان باشد. در روش اگروهومیوپاتی(هومیوپاتی در کشاورزی) باعث تقویت گیاه می‌شود و سلامت گیاهان تا مدت زمان زیادی حفظ می‌‌کند. نه تنها به حفظ آن می‌انجامد، بلکه باعث افزایش سلامت خاک، آب‌های زیرزمین و هوا هم می‌شود.
 
پورمحمد با اشاره به ساده‌تر شدن فعالیت باغبانان و کشاورزان در به‌ کارگیری از این روش برای گیاهان گفت: با توجه به اینکه اگروهومیوپاتی باعث می‌شود گیاهان نیاز کمتری به دارو داشته باشند، زحمات باغبانان و کشاورزان ساده‌تر خواهد شد. گیاهان سالم در برابر شرایط گوناگون آب‌وهوا مقاوم‌ترند. درواقع سلامت گیاه تاثیر شرایط آب‌وهوایی را در خود از بین می‌برد و به لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که اگرو هئمیوپاتی در کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، مالزی، آلمان، هند، سوییس و بسیاری از کشورهای خاورمیانه مرسوم است همچنین این روش مورد تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده FDA است.
 
این مترجم درباره مقرون‌به‌صرفه‌ بودن این روش ادامه داد: صرفه‌جویی بخشی از این ماجرا است. گیاه سالم میوه‌ای خوش‌رنگ و پر بار می‌تواند تولید کند که منجر به سودآوری باغبان یا کشاورزان می‌شود. این سود هم برای کشاورزان خواهد بود و هم برای کل جامعه. از ویژگی اصلی داروهای هومیوپاتی این است که توانایی جذب آب در خاک را بالا می‌بردو باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
 
به گفته پورمحمد مهم‌ترین ویژگی هومیوپاتی توانایی بی‌نظیری است که در پیشگیری از بیماری‌ها برای گیاهان دارند. لزوم وجود نیروی انسانی متخصص در این راه به شدت حس می‌شود اینکه افراد باید بدانند که در چه زمانی و چه مقدار دارو به گیاهان بدهند، امری مهم است. متاسفانه هنوز چنین فردی در ایران وجود ندارد. خبر خوب اینکه مراحل و بستر آموزش آن فراهم شده است.
 
در ادامه این مراسم عارفی‌ درباره کتاب گفت: این اثر یکی از منابع معتبر در عرصه هومیوپاتی است؛ بنابراین این کتاب به طور مطلق فقط یک کتاب نیست بلکه فراتر از یک کتاب است. راهکارها و نتایج این اثر به قدری است که نقد و انتقاد در آن چندان نمی‌تواند موثر باشد. من در این جلسه می‌خواهم چند نکته را قالب پیشنهاد ارائه کنم.
 
وی افزود: اول اینکه این کتاب متاسفانه فقط برای افراد هومیوپات و افرادی که با این علم آشنایی دارند نوشته شده است و برای عموم مردم تالیف نشده است و وقتی کتاب را در اختیار گیاه‌پزشکان گذاشتم چندان متوجه راهکارهای آن نشدند.
 
چند نکته پیشنهادی
عارفی‌ گفت: راهکارهایی که برای رفع این مشکل می‌توان ارائه داد این است که اول افراد هومیوپات با استفاده از این کتاب به بیان روش راهکارها در دانشگاه‌ها بپردازند و روش خود را در مجامع علمی به صورت کامل ارائه دهند. به عقیده من برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان با این روش درمانی در گیاهان باید با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رایزنی‌هایی مبنی بر افزودن یک الی دو واحد درسی از این علم در دانشگاه‌ها برای دانشجویان رشته گیاه‌پزشکی تدبیر کرد.
 
وی ادامه داد: شرکت کردن در نمایشگاه‌های کتاب یکی از راهکارهای شناساندن این کتاب به گیاه‌پزشکان و افرادی است که می‌خواهند در این حوزه اطلاعاتی را کسب کنند. در کل شناخت نسبت به این کتاب کم است. من معتقدم اگر این روش درمانی برای اهالی علم جا بیفتد حتمن دانشجویان زیادی تحقیقات خود را به این سمت سوق می‌دهند.
 
عارفی نوشتن مقدمه این اثر توسط یک گیاه‌پزشکی که اطلاعات کاملی هم از هومیوپاتی دارد در جذب مخاطبان موثر دانست و گفت: ای کاش مقدمه این اثر ارزشمند توسط یک گیاه‌پزشکی که از درمان هومیوپاتی هم می‌داند نوشته می‌شد و این می‌توانست پلی بین گیاه‌پزشکان و هومیوپات‌ها باشد.
 
این منتقد درباره شناخت داروهای هومیوپاتی برای عموم مردم گفت: شناختن داروهای این روش درمانی اهمیت زیادی دارد چون این داروها شناخته شده نیست، دیرتر جواب می‌دهد و پیشنهاد من این است که گفتمان‌هایی با مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل باید ترتیب چید؛ تا بتوان مجوز پخش یا تولید این داروها را بگیرند.
 
در ادامه این مراسم فیلمی از مراسم رونمایی این اثر با حضور نویسندگانش در ایران نمایش داده شد.
 
هومیوپاتی روشی جدید برای درمان گیاهان
حسینیان با اشاره به اهمیت علم هومیوپات برای انسان‌ها و حیوانات و گیاهان گفت: ابتدا می‌خواهم تعریفی از هومیوپاتی ارائه دهم هومو به معنای مشابه و پاتی به معنای رنج یا درد. یعنی با بیماری مشابه خود آن رفتار کنیم نه آنکه با آن بجگیم.
 
وی افزود: جنگ و نابودی بیماری سابقه زیادی در انسان و حیوان دارد و این روش نتایج متفاوتی را ارائه می‌دهد. پیشرفته‌ترین روش هومیوپاتی برای انسان‌ها است و کشورها از این روش در سطحی پیشرفته به کار می‌گیرند. کاربرد این روش برای گیاهان در سطح دنیا بسیار جدید است و هنوز پایه‌های خود را بنا نکرده است و خوشبختانه ایران هم هم‌سوی جهان پیش می‌رود.
 
حسینیان گفت: چیزی که دو رشته گیاه‌پزشکی و هومیوتراپی را از هم جدا می‌کند این است که روش‌های درمانی آن‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است. باید  در حوزه شناخت گیاهان و شناخت بیماری‌ها از رشته گیاه‌پزشکی مدد جست؛ اما در حوزه درمان بیماری‌ها باید پا به عرصه هومیوپاتی گذاشت تا اینگونه این دو رشته را همسو کرد.
 
این پژوهشگر با اشاره به جای خالی این نوع درمان برای گیاهان گفت: هومیوپاتی به راحتی می‌تواند جای خود را درمیان گیاه‌پزشکان و درمان‌گران گیاهی باز کند؛ چراکه به شدت جای خالی آن حس می‌شود. باید به پلی که بین گیاه‌پزشکی و هومیوپاتی زده می‌شود دقت بسیاری کرد چراکه ممکن است نتیجه‌ای در برنداشته باشد. خوشبختانه تولید دارو برای روش هومیوپاتی بسیار ساده است و نیاز به ماشین‌آلات و دستگاه‌های پیشرفته ندارد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ساعد رحیمی ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۳۰
    بسیار عالی
  • امين صفات ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    اميدوارم در آينده بسيار نزديك خيلي بيشتر در مورد اين علم و اين انتشارات بشنويم و بخونيم
  • فاضله سلطاني ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۳
    سلام خدا قوت خيلي عالي بود فوق العاده دارين پيش ميرويد بزودي زود موفقيت هاي بسياري خواهيد داشت وما هم بيشتر آشنا خواهيم شد منتظر كتاب هاي و مقالات در مورد هوميوپاتي هستيم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها