چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
فراز و نشیب‌های صنعت نشر از نگاه ایبنا

سرویس خبری «مدیریت کتاب» طی یک سال گذشته تلاش کرد با برگزاری میزگرد‌ها و تهیه و انتشار اخبار، گزارش‌ها و مصاحبه‌های متعدد به مسائل و آسیب‌های حوزه نشر واکنش نشان دهد؛ مطالبی که مرور برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به‌عنوان تنها خبرگزاری تخصصی حوزه کتاب، در قالب سرویس‌های خبری مختلف، اخبار حوزه نشر کتاب را منعکس می‌کند. سرویس خبری «مدیریت کتاب» نیز به‌عنوان یکی از سرویس‌های خبری این رسانه، اخبار و رویداد‌های کلان حوزه نشر مانند سیاست‌‌گذاری‌های کلان، اقدامات و تصمیمات نهاد‌های سیاست‌گذار، همچنین رویداد‌های پررنگ کتابی سال از‌جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران،‌ نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت را که در واقع رویداد‌های فصلی این عرصه تعریف می‌‌شوند،پوشش می‌دهد.  

یکی دیگر از ماموریت‌های سرویس «مدیریت کتاب» تحلیل، بررسی و همچنین جریان‌سازی رسانه‌ای، متاثر از تصمیم‌گیری‌های فعالان نشر در عرصه‌های خرد و کلان است. علاوه براین انتشار دیدگاه‌ ناشران و یا نویسندگان درباره جریان‌های کلی نشر کتاب،‌ توجه به مشکلات ناشران از‌جمله تاثیر نوسانات نرخ ارز بر قیمت کاغذ،‌ مسائل حقوقی نشر،‌ قاچاق کتاب، قیمت کتاب و یا اجرای طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب از دیگر محور‌های فعالیت سرویس خبری «مدیریت کتاب» ایبنا است.

بیست‌و‌ششمین دوره هفته کتاب را بهانه قرار داده‌ایم تا اهم فعالیت‌های سرویس خبری «مدیریت کتاب»، طی یکسال گذشته(از هفته کتاب دوره بیست‌و‌پنجم تا بیست‌وششمین هفته کتاب) را مرور کنیم. این بررسی بیش از هر چیز تاکید بر مهم‌ترین تحولات و اتفاقات نشر کتاب طی 12 ماه گذشته در قاب خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) است.
 
«تخفیف‌های 50 درصدی، نفس کتاب‌فروشی‌ها را گرفته است»
یکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶
طی چند سال گذشته بنا به دیدگاه بسیاری از صاحب‌نظران و فعالان حوزه نشر، تقویت کتاب‌فروشی‌ها اگر نخستین راه ارتقا‌ء کتاب و کتابخوانی نباشد، به‌طور حتم یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌هاست. ایبنا نیز این مقوله را دستمایه میزگرد قرار داده و با حضور محمد یراقچی؛ مدیر کتابفروشی کتاب پنجره، محسن بهشتیان؛ مدیر کتابفروشی لارستان، رضا یکرنگیان؛ مدیر انتشارات و کتابفروشی تعطیل شده «خجسته» و محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به بررسی آن پرداخت.         
 


«همه از تخصیص باغ کتاب به کتاب‌فروشی خبر داشتند/ باغ کتاب و معضل نبود ویترین تخصصی کتاب کودک در کشور»
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶
باغ کتاب، از زمان شکل‌گیری ایده تا اجرا و بهره‌برداری همواره یکی از سوژه‌های خبری بخش فرهنگی رسانه‌ها بوده و هست. ایبنا نیز با توجه به اهمیت و البته حواشی این پروژه فرهنگی در قالب میزگرد با حضور یحیی دهقانی؛ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آموزشی، فرهنگی و انتشاراتی مبتکران؛ محمدرضا توکل‌صدیقی؛ نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان، محسن طائب؛ مدیرعامل شرکت دنیای ماه‌پیشونی‌(بهره‌بردار بخش کودک‌ونوجوان باغ کتاب) و محمدتقی حق‌بین؛ مدیر انتشارات کتاب یک و انتشارات رنگین‌کمان را بررسی کرد.



«موزعان کتاب و اعلام برائت از وجود مافیای پخش»
۲۹ آذر ۱۳۹۶
یکی دیگر از محور‌های مورد توجه سرویس مدیریت کتاب طی یک سال گذشته  تاکید بر اهمیت حلقه توزیع کتاب بوده است. میزگرد «بررسی مشکلات توزیع کتاب در ایران» با حضور کاظم علمی؛ مدیر شرکت توزیع گسترش فرهنگ و مطالعات و ابراهیم کریمی؛ مدیر شرکت نشر و پخش دوستان (گزیده) نیز با تاکید بر تحلیل وضعیت توزیع در دو بخش در ایبنا برگزار شد.


«عاشق کتاب‌های قدیمی‌؛ از همدان تا تهران»  
شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶
گفت‌و‌گو یکی از محو‌ری‌ترین و شاید جذا‌ب‌ترین قالب‌های خبری است. ایبنا برای آشنایی با حاج‌حسن غیبی از این قالب استفاده کرده است. حاج‌حسن غیبی اهل همدان، مرد نام‌آشنایی در پاساژ ایران است. همه او را مردی آرام و صبور می‌شناسند که سال‌های سال است با تکیه بر اخلاق حرفه‌ای در طول چندین دهه توانسته است به اسم و رسم خوبی در میان فروشندگان کتاب‌های دست دوم برسد.


«شمارگان متوسط 1500 نسخه‌ای در سه فصل نخست سال»
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶
خبرگزاری کتاب ایران، به‌عنوان تنها رسانه تخصصی حوزه کتاب، تحلیل وضعیت نشر کتاب را از رسالت‌های اصلی خود تعریف کرده است. وضعیت شمارگان کتاب نیز از جمله موضوعات مربوط به آمار نشر است که در گزارش‌های مختلف ایبنا به آن پرداخته‌ایم. بررسی شمارگان سه فصل نخست سال96 از جمله این سلسله گزارش‌ها است.



هنوز تعریف واحدی از مطالعه نداریم
سرانه مطالعه یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی ملت‌ها محسوب می‌شود اما در ایران هنوز ارقام به دست آمده در این حوزه چندان قابل اتکا نیستند. این در حالی است که در پژوهش‌های مختلف حتی تعریف روشن و واحدی از مطالعه وجود دارد. ایبنا این مساله را در مطالب مختلفی پیگیری کرده؛ از جمله این میزگرد که با حضور علی‌اصغر سیدآبادی؛ مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لیلا باقری؛ پژوهشگر مطالعات فرهنگی و اجتماعی برگزار شد.
سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶


«به‌روزرسانی تجهیزات صحافی توجیه اقتصادی ندارد»
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶
در میزگرد «چالش‌های صحافی در ایران» موضوع صحافی به‌عنوان یکی از فعالیت‌های تاثیرگذار در صنعت چاپ و نشر کشور در ایبنا برگزار شد. جاوید جعفری؛ مدیر صحافی سپیدار و منصور کربندی؛ مدیر صحافی گلستان در این میزگرد حضور داشتند.

 

«جای خالی کپی‌رایت در شلمرود!»
يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶
ریشه بسیاری از مشکلات نشر ایران مستقیم و غیر‌مستقیم به کپی‌رایت می‌رسد؛ بنابراین رسانه‌های حوزه کتاب تلاش دارند به بهانه‌های مختلف بر اهمیت این موضوع تاکید کنند. گزارش «جای  خالی کپی‌رایت در شلمرود!» گزارشی است که با روش مطالعه موردی تهیه شده و با بررسی وضعیت یک شخصیت نوستالژیک، بر لزوم پیوستن ایران به برن تاکید دارد. 
 

«قاچاق کتاب» زیر گوش عیدانه کتاب
  يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶
رسالت رسانه، علاوه‌بر انعکاس اخبار، بیان نقادانه و هشدار‌گونه برای جلب توجه افکار عمومی و همچنین مسئولان به مشکلاتی است که شاید اهمیت آن بین انبوه اخبار، گاه کم‌رنگ می‌شود. مقوله قاچاق کتاب نیز از دیگر موضوعات پر‌رنگ ایبنا طی یکسال گذشته است. بهانه پرداختن به موضوع قاچاق کتاب، عیدانه کتاب است.



اعتبار فرهنگی ایران در گرو پذیرفتن معاهده برن
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
عباس ایمانی؛ کارشناس حقوق مالکیت فکری، مدرس دانشگاه  و هادی خرسند؛ مدیرمسئول انتشارات خرسندی؛ کارشناسان حاضر در نشست «بررسی باید‌ها و نباید‌های پیوستن ایران به معاهده برن» با اشاره به سایه سنگین مسائل سیاسی بر توجه مسئولان به اعتبار فرهنگی ایران بر لزوم تعجیل در تصمیم‌گیری و ایجاد زیرساخت‌ها برای امضا معاهده برن تاکید کردند.


کتاب‌فروشی 54 ساله اغذیه‌فروشی شد/کوفته به جای کتاب!
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
این گزارش با تکیه بر خبر تلخ تعطیلی یک کتاب‌فروشی، بر لزوم توجه به کتاب‌فروشی‌های تهران است تاکید دارد و گزارشگر تلاش کرده تا تعطیلی کتاب‌فروشی را در مرکز توجه قرار دهد.
  


جریان حرفه‌ای کتابداری از دانشگاهیان این رشته جلو افتاده‌ است
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
کارشناسان حاظر در این میزگرد؛ یعنی ابراهیم عمرانی؛ دبير و نائب رئيس شورای سياست‌گذاری و تامين منابع علمی كشور، محسن حاج‌زین‌العابدینی؛ مدرس دانشگاه و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی و سیامک محبوب؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کل کشور، معتقدند در حوزه کتابداری نیز آموزش‌های دانشگاهی با مطالبات جامعه و ملزومات حرفه‌ای این شغل، هم‌خوانی ندارد و این وضعیت، باعث ایجاد شکاف بین دانشگاهیان و کارشناسان حرفه‌ای شده است.



«بالاترین میزان تعامل دولت و تشکل‌های نشر در نمایشگاه سی‌ویکم»
شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷
همایون امیر‌زاده؛ مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی نمایشگاه کتاب،‌ امیر‌مسعود شهرام‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و قائم‌مقام نمایشگاه کتاب و یحیی دهقانی؛‌ معاون اجرایی سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران در میزگرد بررسی این دوره از نمایشگاه به تشریح و بررسی مباحثی ازجمله موقعیت‌ مکانی مصلا، مشکلات و تعاملات صنف و دولت، مسائل نظارتی و تخلفات، میزان فروش و بازدید‌ها پرداختند. 

«جزئیات مالی نمایشگاه کتاب تهران و دغدغه کسری بودجه» نیز عنوان دومین بخش این میزگرد است.


هرآنچه در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران گذشت
چهارشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۷
 عملکرد بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران در گفت‌وگو با رضا نوعی؛ مدیر کمیته امور بین‌الملل سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بررسی شد.



«پیچ‌و‌خم‌های معافیت مالیاتی نشر و اختلاف‌نظرها»
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
کش‌و‌قوس‌های قانونی معافیت و موانع اداره‌های مالیاتی و عدم اجرای قانون یا اجرای سلیقه‌ای آن توسط برخی ممیزان مالیاتی را می‌توان از داغ‌ترین مباحث ناشران و کتابفروشان یک‌سال اخیر دانست، موضوعی که وقت زیادی از ناشران می‌گیرد و بخش زیادی از آن‌ها به دلیل ناآگاهی از قوانین پیچیده مالیاتی دچار نوعی سردرگمی شده‌اند.


میم مثل «محجوب»
چهارشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۷
چهل سالگی انقلاب اسلامی و حسن محجوب؛ مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت سهامی نشر، محور و بهانه اصلی این گزارش است. 



بررسی جریان افت شمارگان کتاب کودک و نوجوان و عوامل آن
یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷
کتاب کودک و نوجوان، همواره جزو پر‌فروش‌ترین حوزه‌های نشر محسوب می‌شود، اما سال جاری این بخش متاثر از نوسانات قیمت کاغذ و البته به دلیل عوامل تهدید‌زاد مانند بی‌توجهی رسانه و رویکرد کنکور و نمره‌گرایی نظام آموزش‌و‌پرورش، شمارگان این دسته از کتاب‌ها با افت مواجه شد. میزگرد «وضعیت کتاب کودک و نوجوان با نگاهی به آمار» با حضور فریده خلعتبری؛ مدیر نشر شباویز، برزو سریزدی؛ نویسنده، مترجم و مدیر انتشارات اشک و امیر صالحی‌طالقانی؛ مدیر انتشارات بین‌المللی نحل به برررسی این موضوع پرداخت.



«مواجهه زنان ناشر با برخوردهای جنسیتی در صنعت نشر»
شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۷
زنان در طول سال‌های اخیر با ورود به حوزه نشر توانسته‌اند از حلقه‌های مهم و اثرگذار صنعت نشر باشند. فعالیت در حوزه نشر فراز و فرودهای زیادی پیش رو دارد که به گفته زنان ناشر طی کردن این مسیر برای آن‌ها با سختی‌های مضاعفی همراه بوده است. میزگرد «بررسی مشکلات زنان ناشر» با حضور اعظم کیان‌افراز؛ مدیر انتشارات افراز؛ سخنگو و خزانه‌دار انجمن، پروین صدقیان؛ مدیر انتشارات گل‌آذین و رئیس هیات مدیره، و شعله راجی‌کرمانی؛ مدیر انشارات قصیده‌سرا و بازرس انجمن بررسی شد.


«داستان نشر حافظ و عباس جهانگیری/ دچار یعنی عاشق...»
يکشنبه  ۷ مرداد ۱۳۹۷
تلاش 22 ساله عباس جهانگیری؛ مدیر کتاب‌فروشی «حافظ» در قالب این گزارش که رویکرد اصلی آن تاکید بر لزوم تقویت کتاب‌فروشی‌هاست روایت شده است. 

  

«احمد تهوری: اصلاح قراردادهای سنتی نشر به کارشناسی حقوقی نیاز دارد»
چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۷  
مقوله تعیین قیمت، حق‌التالیف و قرار‌داد نشر در گفت‌وگوی ایبنا با احمد تهوری بررسی شده است. وی معتقد است که می‌توان با کارشناسی‌های حقوقی، تغییراتی را در شکل و مواد قراردادهای نشر ایجاد کرد اما در این مساله، شرایط فرهنگی و اقتصادی کشور را تعیین‌کننده اصلی می‌داند.
 


«جای خالی خلاقیت در ویترین‌های کتاب»
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷
موضوع کتاب‌فروشی‌ها در این یادداشت با موضوع خلاقیت در چیدمان ویترین کتاب باز از سوی اببنا در قالب گزارش «جای خالی خلاقیت در ویترین‌های کتاب» مورد تاکید قرار گرفته است؛ با سوالاتی از این دست که: چرا در اکثر ویترین‌های کتاب، کتاب‌های جدید و تازه منتشر شده جایگاه ویژه‌ای ندارند؟ چرا ناشران ماهی و یا حتی هفته‌ای یک‌بار ویترین خود را به فراخور تازه‌های نشر، تغییر نمی‌دهند؟    
 

«کتاب‌فروش بیشتر از سواد به حوصله نیاز دارد»
شنبه ۲ تير ۱۳۹۷
با توجه به اهمیت کتاب‌فروشی‌ها که تقویت آن طی چند سال گذشته از سوی  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، بهانه‌ گفت‌و‌گو با چند کتاب‌فروشی پیشکسوت را به دست‌داد. حسین مفید؛ مدیر کتاب‌فروشی مولی که کتاب‌فروشی را از سال 1356 آغاز کرده معتقد است: کتاب‌فروش حرفه‌ای قرار نیست از مشتری خود آگاه‌تر باشد.         


«مِهر کتاب»
پنجشنبه ۱۴ تير۱۳۹۷
این گزارش نیز در ادامه توجه ایبنا با موضوع کتاب‌فروشی‌‌هاست و محور آن  دیدار مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با حاج شیخ بیوک چیت‌چیان، مدیر انتشارات المکتبه المرتضویه الحیاء الآثار الجعفریه و کتابفروشی مرتضوی است. 
  

«اینجا طهران است، دار‌الخلافه»
يکشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۷
این گزارش روایت دورهمی کتاب‌‌دوستان در نخستین کافه کتابخانه تهران در خانه قدیمی منطقه شیخ هادی تهران به مناسبت آغاز به کار این مجموعه است.  


«مخاطب دنبال کتاب خوب است؛ نه 10 درصد تخفیف بیشتر»
دوشنبه ۱۹ شهريور۱۳۹۷
طرح‌های فصلی که به همت موسسه خانه کتاب برگزار می‌شود، به تدریج در حال تبدیل شدن به یکی از پروژه‌های ثابت برای حمایت از کتاب‌فروشی‌هاست. ایبنا براساس این اصل و البته بررسی روش اجرای این طرح، میزگردی با حضور عبدالعظیم فریدون؛ مدیر انتشارات محراب قلم و مدیر شهرکتاب ونک و آرش حیدریان؛ مدیر انتشارات و کتاب‌فروشی فکر نو برگزار کرد.



«ضرورت حسابداری صنعتی و محاسبه علمی هزینه‌ها در مراکز نشر»
چهارشنبه ۲۱ شهريور۱۳۹۷
با توجه به نوسانات قیمت ارز و تاثیر آن بر قیمت تمام شده کاغذ، موضوع تعیین قیمت کتاب و حدود و نقش ناشر برای تعیین قیمت کتاب بهانه برگزاری میزگرد «ضرورت حسابداری صنعتی و محاسبه علمی هزینه‌ها در مراکز نشر» شد. در این میزگرد محمد آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران،‌ محمد‌رضا توکل‌صدیقی؛ نائب رئیس اول اتحادیه و مدیر نشر صابرین و علیرضا اسدی؛ مدیرمسئول انتشارات نیماژ حضور داشتند.

 


«آیا کتاب‌فروشی‌ باغ کتاب تهران تعطیل می‌شود؟»
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷
نامه‌نگاری اتاق اصناف به اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران مبنی‌بر بررسی وضعیت کتاب‌فروشی باغ کتاب در اوایل مهر‌ماه موجب شده تا دوباره باغ کتاب و اهمیت کتاب‌فروشی‌ها بر سرزبان‌ها بیفتد. «آیا کتاب‌فروشی‌ باغ کتاب تهران تعطیل می‌شود؟» نیز واکنش ایبنا به نامه اتاق اصناف بود.
 

«باغ کتاب بر فعالیت کتاب‌فروشان تاثیر منفی نداشته است»
شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷
در ادامه ماجرای باغ کتاب، ایبنا پاسخ‌های مجید حسینی؛ مدیر این مجموعه را تیتر کرد.

 

امضای بیش از 200 پیشنویس قرارداد مبادله رایت در فرانکفورت
يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷
نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت، به‌عنوان بزرگترین رویداد کتابی دنیا و بررسی چگونگی حضور ایران در این رویداد محور و موضوع این گزارش است که با حضور امیر‌مسعود شهرام‌‌نیا؛ مدیرعامل موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی، ایوب دهقانکار؛ مشاور اجرای معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود آموزگار؛ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان، مجید جعفری‌اقدم؛ رئیس آژانس ادبی پل در خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) برگزار شد.



قاچاق کتاب و دست بسته قانون!
پنجشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۷ 
در این یادداشت که با توجه به جدید‌ترین تلاش‌ کارگروه صیانت از حقوق ناشران تهیه شده، نظرات چندترن از ناشران را درباره عملیات دستگیری و پلمب مراکز قاچاق کتاب را جویا شدیم.


توپ گرانی‌ها در زمین کاغذ گلاسه
 سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷
گرانی کاغذ؛ طی چند ماه اخیر تیتر بسیاری از رسانه‌ها بود. ایبنا نیز در گفت‌و‌گو با ناشران و اهالی قلم در کنار پیگیری تصمیمات سیاست‌گذاران تلاش کرد تا با ارائه گزارش‌های تحلیلی مانند «توپ گرانی‌ها در زمین کاغذ گلاسه» به این جریان واکنش نشان دهد.  



نوازش اژدهای «قاچاق کتاب» با ترکه‌ قانون
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷
جان مایه این یادداشت، تاکید چندباره بر ضعف قانون و به تعبیر دقیق‌تر ادامه قاچاق کتاب پیش چشم قانون است.



دستفروش‌ها بازار کتاب را بلعیده‌اند/ برخی از قاچاق کتاب صاحب پاساژ شده‌اند
شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۷
پدیده دستفروشی کتاب که سال‌هاست به‌عنوان یکی از آسیب‌ها و معضلات صنعت نشر کشور از آن یاد می‌شود، بعد از کشف و پلمب چند انبار قاچاق کتاب دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و محور این میزگرد قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها