دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵
مجموعه‌‌ای از تاریخ شفاهی دفتر نشر فرهنگ اسلامی تهیه شود

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بیان کرد: بسیاری از نامداران دینی این سرزمین آثار اولشان را در این دفتر چاپ کردند. جا دارد مجموعه‌‌ای از تاریخ شفاهی کسانی که در طول سال‌ها به نوعی با این دفتر گره خورده‌اند، تهیه شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آئین بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، عصر دوشنبه 28 آبان‌ماه با سخنرانی محسن جوادی، عباس ملکی، سید علی موسوی گرمارودی، غلامرضا امامی و نیکنام حسینی‌پور؛ مدیرعامل موسسه خانه کتاب و حضور جمعی از پیشکسوتان و اهالی فرهنگ و ادب در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و معماری برگزار شد.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین بزرگداشت دفتر نشر فرهنگ اسلامی، بیان کرد: بسیاری از نامداران دینی این سرزمین آثار اولشان را در این دفتر چاپ کردند. جا دارد مجموعه‌‌ای از تاریخ شفاهی کسانی که در طول سال‌ها به نوعی با این دفتر گره خورده‌اند، تهیه شود.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آئین گفت: خیلی خوشحالم از اینکه توفیق حضور در مراسم تکریم دفتر نشر فرهنگ اسلامی را پیدا کرده‌ام که براساس تقوا پایه‌گذاری شده و رمز ماندگاری آن نیز همین است.
 
وی ادامه داد: ما هم دورانی که درس می‌خواندیم و مدرسه می‌رفتیم از آثار دفتر نشر بهره‌های زیادی بردیم. بسیاری از نامداران دینی این سرزمین آثار اولشان را در این دفتر چاپ کردند. جا دارد مجموعه‌‌ای از تاریخ شفاهی کسانی که در طول سال‌ها به نوعی با این دفتر گره خورده‌اند، تهیه شود.
 
جوادی بیان کرد: خیلی جاها سفیدی‌ها منشأ ایمان هستند، ولی در متون روایی ما آمده که دوره‌ای می‌آید که مردمانش از سیاهی‌هایی که روی سپیدی‌ها نوشته شده، یعنی کتاب که منشأ احیای اخلاقیات و ایمان است، بهره می‌برند.
 
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: دفتر نشر فرهنگ اسلامی طرح‌هایی داشته و دارد که واقعا هم موفق بوده‌اند، به‌ویژه استقامتی که در این مسیر نشان داده ارزشمند است و امیدوارم همین‌طور این مسیر را ادامه دهد. امیدوارم این مرکز بتواند این استقامت را برای آینده نیز حفظ کند. دفتر نشر فرهنگ اسلامی به‌عنوان مأموریت خود برای نسل جوان وظیفه مهمی برعهده دارد که بتواند این اعتبار را همچنان داشته باشد که به‌عنوان مرجعی برای کتاب‌های اسلامی باشد.
 
وی گفت: یکی از بهترین خیرات و صدقات، خیریه فرهنگ است. در کشورهایی که با تصویر غلط از اسلام مشکلاتی برای مسلمانان به‌وجود آمده،بهترین صدقه‌ها ترجمه آثار اصیل و ارزشمند اسلامی به زبان عربی است که در دسترس مردم آن کشورها قرار گیرد.
 
جوادی در پایان تصریح کرد: امیدوارم تمام کسانی که از ابتدا تاکنون اعم از موسسان و پایه‌گذاران تا بزرگانی که امروز در دفتر نشر فرهنگ اسلامی مسئولیت دارند، سعی‌شان مشکور و مورد رضایت خداوند باشد.


تجلیل از 45 سال تکاپوی فرهنگی دفتر نشر فرهنگ اسلامی

مدیرعامل خانه کتاب نیز در این آئین ضمن تبریک میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی (ص)، گفت: بیست و ششمین دوره هفته کتاب و کتابخوانیرا با شعار «حال خوش خواندن» شروع کرده ‌ایم. امیدوارم این حال خوش در طول سال شامل همه ما شود. 
 
 وی در ادامه بیان کرد: در سال‌های آغازین دهه 1350 جریان‌ها و نیروهای گوناگونی با رژیم طاغوت مبارزه می‌کردند. در این میان برخی از جریان‌ها التقاطی بودند و خط روشنی را پیگیری نمی‌کردند. در این هنگامه آرا و نگرش‌ها، تعدادی از روحانیون دلسوز و آگاه به همراه چهره‌های خدمت‌گزار و متوّل بازار، اقدام به تأسیس دفتر انتشاراتی کردند که خط اسلام ناب و بی‌پیرایه را دنبال کنند. آیت‌الله سید رضا برقعی و شهید محمدجواد باهنر و نیز استاد گلزاده غفوری پایه‌گذاران نخستینِ دفتر نشر فرهنگ اسلامی بودند و دست به کاری سترگ زدند که نزدیک به نیم قرن توسط افراد زیادی ابیاری شد.

حسینی‌پور افزود: این حرکت فرهنگی با حمایت تعداد دیگری از روحانیون و استادان با گرایش‌های مذهبی همراه شد، چنان‌که در همان نخستین سال‌های فعالیت خود توانست جمعی از نویسندگان و محققان طراز اول را جذب کند و کتاب‌هایی را منتشر سازد که هنوز هم سودمند هستند. درک درست و شناخت نیازهای زمان موجب شد که کتاب‌های دفتر نشر فرهنگ اسلامی با استقبال آحاد مردم و به‌خصوص جوانان مواجه شود.

مدیرعامل خانه کتاب، همچنین گفت: در طلیعه چهلمین سال انقلاب اسلامی و پس 45 سال فرهنگ گستری دفتر نشر فرهنگ اسلامی موسسه خانه کتاب بر آن شد که از خدمات و فعالیت‌های دوران‌ساز این دفتر انتشاراتی تجلیل کند. پیش از این نیز ما از خدمات جریان‌ساز انتشارات دارالکتب الاسلامیه به مدیریت حاج مرتضی آخوندی تجلیل کردیم. هدف ما در درجه نخست تقدیر از تلاش خالصانه شخصیت‌های فرهنگی است که کار فرهنگی را مؤثرتر از هر اقدام دیگر می‌دانند تا جامعه را بیدار و پویا کنند. درجه دوم اهمیت این‌گونه همایش‌ها جلب توجه جوان‌ها به ریشه‌ها و اصالت‌های انقلاب اسلامی است.

وی تصریح کرد: امروز بعد از 45 سال تکاپوی فرهنگی دفتر نشر فرهنگ اسلامی طبعاً این نهاد بزرگ‌تر شده و بخش‌های جدیدی چون نشر کتاب کودک و ایجاد فعالیت‌های موسیقایی را پدید آورده است. سؤالی که اینجا مطرح است و دفتر نشر با کارنامه خود به آن جواب می‌دهد این است که آیا دفتر نشر فرهنگ اسلامی توانسته به نیازهای مردم و به‌خصوص جوانان در عصر انقلاب دیجیتالی پاسخ دهد؟ آیا راهبردی برای جذب جوانان در این سیلاب اطلاعاتی دارد؟ آیا توانسته چشمان جوانان را از صفحات مجازی به سوی کتاب و نگرش‌های مذهبی بچرخاند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها