دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
تجهیز کتابخانه‌های مدارس با 5 میلیون نسخه کتاب طی 4 سال گذشته

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ائین اختتامیه دومین جشنواره «دانایی توانایی» از افزایش کتاب در کتابخانه‌های مدارس خبر داد و گفت: مدعی هستیم طی چهار سال گذشته پنج‌میلیون کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه دومین جشنواره دانایی توانایی و تجلیل از دانش آموزان کتابخوان برتر سراسر کشور، صبح امروز؛ دوشنبه ۲۸آبان‌ماه با جمعی از مدیران برگزار شد.
 
برخورداری دوسوم کلاس‌های ابتدایی از کتابخانه
علیرضا کاظمی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در ادامه و در پاسخ به پرسش یکی دیگر از دانش‌آموزان برتر جشنواره دانایی توانایی درباره برنامه وزارت آموزش‌و‌پرورش برای افزایش سرانه مطالعه بین دانش‌آموزان گفت: یکی از برنامه‌های محوری اداره کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی است. جشنواره «دانایی و توانایی» نیز مهم‌ترین برنامه سالانه این نهاد محسوب می‌شود.
 
وی درباره توسعه کتابخانه‌های کلاسی افزود: از 320 کلاس مقطع ابتدایی در سراسر کشور، 220 کلاس صاحب کتابخانه کلاسی هستند. کتابخانه‌های کلاسی در سطح مدارس راهنمایی نیز افزایش پیدا کرده است.

طی چهار سال گذشته 5 میلیون کتاب در مدارس توزیع شده است
کاظمی با اشاره به افزایش سرانه کتاب برای هر دانش‌آموز بیان کرد: سال 1391 به ازای هر دانش‌آموز 6 عنوان کتاب وجود داشت، در‌حالی‌که سال گذشته این میزان به 10 کتاب برای هر دانش‌آموز رسیده است؛ بنابراین مدعی هستیم طی چهار سال گذشته پنج‌میلیون کتاب برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس ارائه شده است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاری 50 هزار نمایشگاه در 50 هزار مدرسه نیز از چشم‌انداز‌های اصلی آموزش و پرورش است. جشنواره دانش‌آموز مولف و معلم مولف را در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
 
کاظمی یکی از برنامه‌های اصلی آموزش و پرورش برای توسعه کتاب و کتابخوانی، حضور دانش‌آموزان هزار و 500 مدرسه تهران در سی‌و‌یکمین دوره نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران دانست.
 
وی با بیان این مطلب که موانع توسعه کتابخوانی برای دانش‌آموزان  بسیار زیاد است، گفت: جریان ضعیف دسترسی آسان به کتاب یکی از مشکلات توسعه کتاب‌خوانی است.
 
کاظمی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش مهارت‌های مختلف ویژه دانش‌آموزان بیان کرد: بی‌توجهی به آموزش مهارت‌ها مختلف برای دانش‌آموزان، ناشی از  انحراف نظام تعلیم و تربیت، کنکور و نمره‌گرایی است که موجب شده، تمرکز دانش‌آموزان بر کتاب و کتابخوانی کاهش پیدا کند.
 
وی ادامه داد: سرانه‌ای برای فعالیت‌های پرورشی و توسعه کتابخوانی در مدارس وجود ندارد. بنابراین دست مدیران مدارس خالی است و افزایش مشارکت خانواده‌ها و خیرین برای تحقق اهداف سند تحول نظام آموزش و پرورش ضرورت دارد. مدرسه باید به کانون فعالیت‌‌های فرهنگی تبدیل شود و کتابخانه‌ مدارس برای تحقق این هدف نقش اساسی را دارد. 

مطالعه آزاد، معیار احتساب سرانه مطالعه است
اشرف بروجردی؛ رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخشی از این آئین با بیان این مطلب که دانش‌آموزان اندیشه را معنا می‌بخشند، گفت: همه مردم ایران عضو خانواده بزرگ آموزش و پرورش هستند، به‌عبارت دیگر همه کسانی که در وادی دانش گام برمی‌دارند و سعی می‌کنند نایافته‌ها را بیابند و در اختیار دیگران قرار دهند جزو این خانواده محسوب می‌شوند.
 
وی در پاسخ به پرسش یکی از دانش‌آموزان برتر کتابخوانی دومین جشنواره «دانایی توانایی» درباره مقایسه سرانه مطالعه در ایران با سایر کشورها گفت: برای تعیین سرانه مطالعه باید به این پرسش پاسخ داد که من به‌عنوان فردی که باید بخشی از زمان خود را به مطالعه اختصاص دهم، چقدر به این موضوع توجه دارم و چه کتابی می‌خوانم؟
 
بروجردی درباره مطالعه فضای مجازی افزود: مطالعه محتوای فضای مجازی برای مخاطب عمیق کارایی ندارد؛ چراکه در فضای مجازی، کاربر در انتخاب محتواها تصمیم‌گیرنده نیست.
 
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بیان کرد: زمان‌های مختلفی را برای میزان سرانه مطالعه ایرانیان اعلام کردند، اما همه این زمان‌ها براساس معیارهای مشخصی تعیین نشده است. بنابراین با توجه به عوامل مختلف سنجش میزان مطالعه باید مطالعه آزاد را ملاک سرانه مطالعه قرار دهیم.
 
بروجردی در پاسخ به پرسش دیگر دانش‌آموز برتر جشنواره «دانایی توانایی» درباره بهره‌گیری از منابع کتابخانه ملی برای دانش‌آموزان گفت: در حال حاضر با توجه به کمبود فضا و ماموریت کتابخانه ملی برای ارائه خدمات به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری امکان استفاده دانش‌آموزان از منابع کتابخانه ملی وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها