یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
کتابخانه ملی را می‌توان با کتابخانه کنگره آمریکا مقایسه کرد

غلامرضا امیر‌خانی، در آیین جشن هفته کتاب سازمان اسناد و کتابخانه ملی با تایکد بر جیاگاه ویژه این نهاد در امر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد: تاکید دارم که کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان با کتابخانه‌ کشور‌های بزرگ ازجمله کتابخانه کنگره آمریکا مقایسه کرد.

‌به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) جشن هفته کتاب ویژه تجلیل از کتابداران نمونه کتابخانه ملی پیش از ظهر امروز یکشنبه ۲۰ آبان‌ماه با حضور اشرف بروجردی؛ رئیس  سازمان اسناد و کتابخانه ملی،، غلامرضا امیرخانی؛ معاون کتابخانه ملی، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و سروش صحت بازیگر و کارگردان، در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

امیرخانی، کتابخانه ملی را میراث‌دار زبان و فرهنگ مکتوب ایران توصیف کرد و گفت: دو نهاد وزارت آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از متولیان اصلی امر ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی هستند اما کتابخانه ملی نیز به طرق مختلف با جریان ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی درگیر است. به‌عنوان نمونه صدور فیپا به جریان اطلاع‌رسانی دقیق طرح حوزه کتاب و کتاب‌خوانی کمک می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در کشور ادامه داد: وضعیت کتاب‌خوانی در کشور در حال حاضر بیش از گذشته نگران‌کننده شده است بنابراین با توجه به دیدگاه برخی از کارشناسان این موضوع طرح شده که آیا می‌توان مطالعه محتوای فضای مجازی و کتاب‌های ادبی را جزو سرانه مطالعه به حساب آورد؟

معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی درباره برخی از  اقدامات این سازمان بیان کرد: کتابخانه ملی اواخر سال ۱۳۸۳ در مکان قابل توجه و مطلوب فعلی افتتاح شد. یکی از مشکلات کتابخانه سازماندهی و فهرست‌نویسی کتاب ها بود؛ زیرا بسیاری از منابع مدت‌های طولانی دپو می‌شدند. با تلاش مدیران بخش‌های مختلف از جمله اداره کل پردازش و سازماندهی و همچنین اطلاع‌رسانی موفق شدیم تا آن فهرست‌نویسی کتاب‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

به گفته که وی در حال حاضر بخش عمده کتاب‌های سال ۱۳۹۷ در دسترس اعضا قرار دارد.

امیرخانی ضمن تاکید بر تلاش همه بخش‌های سازمان در به‌روز رسانی منابع کتابخانه افزود: ۲۶ پست مدیریتی در کتابخانه ملی وجود دارد که از این میان ۲۳ مدیر دانش‌آموخته رشته کتابداری هستند. البته مابقی این افراد نیز در رشته‌های مرتبط تحصیل کرده‌اند.

وی درباره دیگر اقدامات جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شناسایی چند شاهنامه نفیس اشاره کرد و گفت: این نسخه‌های ارزشمند هنوز خریداری نشده‌اند اما به اعتقاد استادان زبان و ادب فارسی، این نسخ در متن‌پژوهی و پژوهش‌های زبان فارسی راهگشا هستند.

امیرخانی ادامه داد: ۱۶ دوره است رویداد حامیان نسخ خطی برگزار شده است و با توجه به اهمیت این موضوع پیشنهاد برگزاری آن به صورت بین‌المللی نیز طرح شده است.

این مقام مسئول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی رسیدگی به منابع غیرکتابی را یکی دیگر از اقدامات کتابخانه ملی اعلام کرد و ادامه داد: تعدادی از دست نوشته‌های مقامات رژیم سابق در قالب رزومه در کتابخانه ملی موجود است که فهرست‌نویسی و اسکن شده است. نوارهای کاست از دیگر منابع غیر کتابی هستند که برای دیجیتالی کردن آنها نیازمند وی هستیم. بسیاری از این منابع تاریخ ایران و انقلاب را در دل خود دارند.

امیرخانی با تأکید بر جایگاه ویژه سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: در جلسه اخیر شورای برنامه‌ریزی موضوع مقایسه کتابخانه ملی با کتابخانه‌های همسان مطرح شد اما من تاکید دارم که کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان با کتابخانه‌های کشور‌های بزرگ ازجمله کتابخانه کنگره آمریکا مقایسه کرد.

وی با تاکید بر توجه ویژه مقامات کشور به مقوله فرهنگ گفت: مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران، پیش از آنکه چهره‌های سیاسی باشند فرهنگی هستند. 

سینما دیکتاتور و کتاب مانند ماهی است  
در این آیین همچنین هوشنگ مرادی‌کرمانی، با تاکید بر اهمیت قصه گفت: همه موقعیت‌های جهان را قصه‌ها تعریف می‌کنند و اگر قصه‌ها نباشند، هیچ چیز نیست. پشت سر همه، موقعیت‌های تاریخی قصه وجود دارد و موقعیت‌های زندگی و زیست انسان با قصه‌ها دست به دست هم می‌دهند. 

وی با اشاره به تاثیر‌گذاری کتاب بر سینما افزود: سینمایی‌ها که فقط تصویر نشان می‌‌دادند، گفتند که قصه می‌خواهند و برگشتند سراغ کتاب. سینما هرچه دارد از قصه است و ماندگار‌ترین فیلم‌هایی که موفق به دریافت جایزه شدند و شاید 90 تا 95 درصد از فیلم‌هایی موفق، از کتاب اقتباس شده است. 

مردادی کرمانی گفت: کتاب مانند ماهی است که وقتی وارد ذهن خواننده می‌شود به غذایی تبدیل می‌شود که خود می‌خواهد و سینما مانند مصرف تن ماهی است. کتاب مخاطب را بیش از فیلم مخاطبش را به فکر وامی‌دارد به‌عبارت دیگر فیلم زود کهنه می‌شود. کتاب همه احساس انسان را به کار می‌اندازد چراکه مخاطب باید تصویر‌سازی کند. 

نویسنده «شما که غریبه نیستید» ادامه داد: سینما از مخاطب تصویر‌‌سازی نمی‌کند چراکه همه چیز در قالب تصویر آمده است. به‌عبارت دیگر، نوعی دیکتاتوری در سینما وجود دارد که در کتاب وجود ندارد. سپید‌خوانی‌‌هایی بین دو سطر وجود دارد که مخاطب برای خود تفسیر می‌کند و دانسته‌های خود را به آن‌ها اضافه می‌کند.

سروش صحت نیز در ادامه و با اشاره به خاطرات کودکی و نوجوانی و هم‌‌نشینی‌اش با کتاب در کتابخانه‌ گفت.

در پایان این آیین از کتابداران نمونه رقیه میرزایی، مه لقا سادات،معصومه سادات میرپوریان، مهناز صلواتی، یوسف قره پاشا و علی رضا نژاد تجلیل شد. 

علاوه براین  انتشارات «شاپرک سرخ» به مدیر مسئولی مرتضی هانی و همچنین  انتشارات «رهنما» به مدیر مسئولی محمدجواد صبایی به عنوان ناشران برتر معرفی شدند. وزارت امورخارجه نیز به‌عنوان اهداگر برتر معرفی شد.  

همچنین فرزانه گوشه و محمد شمالی دو عضو نمونه کتابخانه ملی شناخته شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها