یکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
روز فوتبالی جشنواره فیلم کوتاه

روز دوم جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران نیز با استقبال پرشور مخاطبان و صف‌های طولانی در پردیس سینمای ملت همراه بود و اگر نه به اندازه روز اول، ولی همچنان مخاطبان برای پیدا کردن جا با مشکل مواجه بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) روز دوم جشنواره فیلم‌ کوتاه تهران با وجود اینکه مصادف با روز شنبه، اول هفته بود، همانند روز اول با استقبال خوب مخاطبان مواجه بود. حضور این تعداد از مخاطب برای تماشای فیلم کوتاه در جشنواره امسال تامل‌برانگیز است و تقریبا کمتر کسی حدس می‌زد این میزان استقبال صورت بگیرد. این در حالی است که بازدیدکنندگان از بخش ملی فیلم‌های کوتاه بیشتر از بخش بین‌المللی بود و ازدحام جمعیت در مقابل سالن‌های یک و چهار که فیلم‌های بخش ملی را اکران می‌کردند بیشتر از سایر سالن‌ها بود.

مخاطبان با صبر و حوصله در صف‌های طولانی به انتظار بودند تا سانس فیلم‌ها شروع شود؛ قرار بود دیدار حساس تیم پرسپولیس و کاشیما در ورزشگاه آزادی برگزار شود و در این میان نیز برخی از فوتبال حرف می‌زدند، برای هم کری می‌خوانند و از برد و باخت سال‌های مختلف تیم محبوبشان حرف می‌زدند. عده‌ای دیگر نیز از فیلم‌های پخش شده حرف می‌زدند و تجزیه و تحلیلشان می‌کردند، تعدادی نیز از آثاری که قصد دیدنشان را داشتند صحبت می‌کردند و دیگران را تشویق می‌کردند تا آن‌ها را ببینند.

بالاخره این انتظار به سر ‌رسید و در سالن‌ها باز شد تمام گپ و گفت‌ها تمام شده و نشده رها شد و تمرکز دوباره به سوی فیلم‌ها رفت. در سالن‌ها نیز مخاطبان علاوه بر این که صندلی‌ها را پر کرده بودند همچنان روی پله‌های سالن نشسته و چندین نفری نیز در انتها ایستاده به تماشای فیلم‌ها در هرجایی که گیر می‌آوردند اقدام می‌کردند. سالن‌ها مدام پر و خالی می‌شد و مخاطبان جدید جایگزین می‌شدند. ظرفیت برخی از سالن‌هایی که فیلم‌های کوتاه بخش ملی را نمایش می‌داد تکمیل بود و درها را روی مخاطبان بسته بودند.  


                

بر خلاف روز اول که سالن‌ها زودتر پر می‌شد و تعداد کثیری از مخاطبان از مقابل در ورودی سالن‌ها بر می‌گشتند روز دوم جشنواره افراد کمتری از فیلم‌ها جاماندند و همچنین در ساعات پخش فیلم‌ها شاهد حضور افراد کمی در راه روها بودیم.

مخاطبان نه حاضر بودند فوتبال را از دست بدهند نه فیلم‌ها را. اما حتی در ساعات پخش فوتبال نیز شاهد حضور مردم در سالن‌های سینما بودیم. با رسیدن زمان پخش فوتبال کمی از تعداد مخاطبان کاسته شد، اما برخی در صف‌ها به صورت آنلاین فوتبال را تماشا می‌کردند و همچنان سویی از ذهنشان به دیدن فیلم‌ها نیز بود.

 با همه این شلوغی‌ها عده‌ای از مخاطبان از بی‌نظمی جشنواره‌ بایکدیگر حرف می‌زدند، از تعداد کم سالن‌ها و تک سانس بودن پخش فیلم‌ها گله‌مند بودند و شکایت داشتند؛ برخی نیز از خوب نبودن محل برگزاری جشنواره (پردیس سینمای ملت) و مسیر طولانی‌اش می‌گفتند. اما با همه خوب و بد سعی می‌کردند تمرکزشان را روی فیلم‌ها و نشست‌ها بگذارند.

                  

در روز دوم جشنواره فیلم کوتاه تهران، هفت فیلم اقتباسی باقی مانده در بخش «کتاب-سینما» در سانس اول ساعت 30/11 – 10 اکران شد. این فیلم‌های کوتاه شامل «من زالم» ساخته هومن نادری، «موج کوتاه» اثر محمد اسماعیلی، «عاذلان» به کارگردانی امیر حسین‌رکنی،‌ «دیده‌بان» اثر نرگس معزرستمی، «بچه» به کارگردانی مصیب حنایی، «گیر» ساخته محمد رحمتی و «بی زمین» به کارگردانی سرور مهدی بیگی، را در برمی‌گیرد.
 
در این دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران نشست‌های تخصصی با عنوان «35 - 20» برگزار می‌شود. این نشست‌ها روزانه در چهار نوبت با عناوين رئاليسم، مينيماليسم، فرماليسم و ا كسپريمنتال طراحى، برنامه‌ريزى و برگزار می‌شود که اساتید مختلف در آن به گفت‌وگو درباره آن‌ها می‌پردازند. نشست‌های «35 - 20» با هدف ايجاد تنوع در شكل و محتوای فيلم‌ها به همراه بحث‌هایى كليدی در فيلم كوتاه از قبيل سبک، باورپذيری متن فيلم، چگونگى شكل دادن به آغاز و پايان فيلم‌ها برگزار می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که علاوه بر سالن‌های سینما، مخاطبان در نشست‌های تخصصی نیز حضور پر شوری دارند.

در روز دوم جشنواره نشست‌های مجید شیخ انصاری با موضوع سبک، ‌علیرضا سمیع‌آذر با موضوع مینیمالیسم در هنر، سعید عقیقی با موضوع مینیمالیسم در سینما و مجید برزگر با موضوع مینیمالیسم در فیلم کوتاه برگزار شد که مخاطبان زیادی در این‌ نشست‌ها شرکت کردند. در این سلسله نشست‌ها به طور پراکنده به موضوع اقتباس و سینما نیز پرداخته شد.

همچنین در این روز شاهد حضور بازیگران، سینماگران و هنرمندان بودیم. آزیتا حاجیان، همایون ارشادی، مهراوه شریفی نیا و علیرضا شجاع نوری در جشنواره حاضر شدند.

 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها