شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
کدام فیلم‌های اقتباسی امروز در بخش «کتاب-سینما» اکران می‌شوند؟

در روز دوم جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، هفت فیلم در بخش فیلم‌های اقتباسی، در بخش «کتاب-سینما» به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سی‌و‌پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به منظور شناسایی و معرفی برترین فیلم‌های کوتاه این روزها درحال برگزاری است. یکی از بخش‌های مهم و جذاب این جشنواره بخش «کتاب-سینما» است که به فیلم‌های اقتباسی از آثار داستانی می‌پردازد.

در این بخش 13فیلم کوتاه حضور دارد. از این سیزده فیلم کوتاه در بخش «کتاب-سینما» که به جشنواره فیلم کوتاه راه یافتند، هفت فیلم آن از داستان‌های نویسندگان خارجی اقتباس شده که دو فیلم کوتاه از دو اثر چخوف، یک فیلم از لرد میلا پتروشفسکایا، یک فیلم از ریموند کارور، یک فیلم از داستایفسکی، فیلمی از دیوید پلرز و فیلم کوتاه دیگر از کانن دویل است.

همچنین دو فیلم کوتاه دیگر در بخش اقتباس از آثار فارسی از دو داستان بیژن نجدی برداشت شده و در بین این اقتباس‌ها همچنین آثاری از غلامحسین ساعدی، سیامک گلشیری و جلال آل‌احمد نیز دیده می‌شود. یکی دیگر از این فیلم‌ها، اقتباسی از داستان دهقان فداکار است.

در ادامه نگاهی انداخته‌ایم به فیلم‌هایی که امروز در بخش «کتاب-سینما» اکران می‌شوند:

فیلم کوتاه «من زالم» درباره کودکی به نام دانیال است که به بیماری آلبینیسم دچار شده و قرار است در نمایش مدرسه‌ای نقش اسطوره زال را بازی کند اما مادرش مانند دفعات گذشته او را تنبیه می‌کند و مانع این کار می‌شود. این فیلم به کارگردانی هومن نادری از اصفهان، به مدت 13 دقیقه است که از رمان «نجات» اثر دیدوید پلرز اقتباس شده است.

دومین فیلم کوتاه، فیلم «موج کوتاه» ساخته محمد اسماعیلی از تهران و با مدت زمان 14 دقیقه است که از داستان «ما نمی‌شنویم» اثر غلامحسین ساعدی اقتباس شده است؛ خلاصه داستان این فیلم بدین شکل است که مردی از کار شبانه به خانه‌اش برمی‌گردد. در هنگام استراحت صدای بلندگویی مزاحم خوابش می‌شود. در مسیر خفه کردن صدای مزاحم ماهیت خود او نیز تغییر می‌کند.

اثر بعدی، فیلم کوتاه «دیده‌بان» داستان یک سرباز است که در برج دیده بانی متوجه خطر برای قطار و مسافرانش می‌شود و برای نجات آن‌ها تصمیم بزرگی می‌گیرد. این فیلم به کارگردانی نرگس رستمی‌معز از همدان، به مدت 4 دقیقه است که این کارگردان این اثر را از داستان ‌«دهقان فداکار» اقتباس کرده است.

همچنین سومین فیلم کوتاه، «عاذلان» ساخته امیرحسین رکنی از تهران و به مدت زمان 8 دقیقه است که از رمان معروف «جنایات و مکافات» داستایوفسکی برداشت شده است در خلاصه این داستان آمده هرکسی از ظن خود شد یار من/ از درون من نجست اسرار من.

فیلم کوتاه «بچه» دیگر فیلم بخش «کتاب- سینما» به کارگردانی مصیب حنایی از شیراز، به مدت 18 دقیقه و اقتباسی از داستان «بچه مردم» اثر جلال آل احمد است.

فیلم کوتاه «گیر» ساخته محمد رحمتی از تهران فیلم دیگر امروز است که به مدت زمان 26 دقیقه ساخته شده و برداشتی از داستان «مرد مرموز» آرتور کانن دویل است. در خلاصه فیلم «گیر» نوشته شده محسن دزدی سابقه‌دار غافل از این که برای او دامی گسترانده‌اند برای سرقت به خانه‌ای پا می‌گذارد.

 آخرین فیلم کوتاه نیز فیلم «بی‌زمین» به کارگردانی سرور مهدی‌بیگی از تهران به مدت 15 دقیقه، که اقتباسی از داستان «سپرده به زمین» بیژن نجدی است؛ در خلاصه این داستان آمده است که داستان در حومه شهری صنعتی روایت می‌شود، کارخانه‌جاتی نیمه ورشکسته که همه چیز در آن معلق، گنگ و نیکه کاره رها شده است.

گفتنی است برخی از این فیلم‌ها در روزهای دیگر و در سانس‌های مختلف و به طور مجزا در گروه‌های مختلف اکران می‌شود.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها