جمعه ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸
طعم کتاب به جای حلیم و لوبیا گرم

​در روز آخر ماه صفر چند سالی است که اتفاق جالبی در شهرستان بوانات روی می‌دهد. اهالی اغلب شهرها و روستاهای شهرستان بوانات و حتی شهرستان‌های جنوب یزد همچون هرات و خاتم با پای پیاده به سمت حرم حضرت شاه میرحمزه(ع) در روستای امامزاده بزم حرکت می‌کنند و در گردهمایی ده ها هزار نفری به سوگواری شهادت امام رضا(ع) می‌پردازند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در شیراز، در طول مسیر این پیاده روی بزرگ مردمان روستاهای مختلف در مسیر با هر چه از دستشان برمی‌آید از حلیم مخصوصِ روستاها گرفته تا لوبیا، چای، شلغم، نان و پنیر، عرقیات و ... از سوگواران پذیرایی می کنند.

اما از دو سال گذشته که روستای امامزاده بزم تلاش‌های جدی خود در حوزه کتاب و کتابخوانی را آغاز کرد و توانست سال گذشته عنوان «روستای دوستدار کتاب ایران» را هم به دست آورد، در این گردهمایی بزرگ وکم نظیر کشور، در کنار 17 موکب خانگیِ روستا، در دو چادر موکب کتاب و کتابخوانی را راه اندازی کرد و امسال در اقدامی بی‌نظیر به حدود 800 کودک و نوجوان خدمات ارائه داد.

دهیار روستای «امامزاده بزم» در این خصوص گفت: موکب کتابخوانی و کتاب روستا، «عالم آل محمد(ع)» نام داشت  در 2 چادر در حدود تنها 24 متر راه اندازی شد.

محمد علی زارعی که از استقبال مردم از موکب ابراز شگفتی می‌کرد، ادامه داد: به بیش از 800 کودک و نوجوان خدمات فرهنگی ارائه شد و که به همان نسبت والدین نیز از برنامه‌ها بهره بردند.

وی در تشریح برنامه‌های «موکب کتاب و کتابخوانی عالم آل محمد» گفت: امسال رویدادی با عنوان «یار مهربان بچه ها» انجام شد که در آن کودکان زیر 8 در مسابقه نقاشی از کتاب «ماهک و پرنده ها»، «یار مهربان کبوترها» و نقاشی‌های ذهنی با موضوع امام رضا(ع) شرکت کردند.

این عضو «پویش مردمی کتابخوانی روستاییان فرزانه» روستای امامزاده بزم افزود: همچنین از کتاب «اعترافات غلامان» مسابقه خلاصه نویسی کتاب با برای نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد که حدود 200 جلد کتاب بر همین اساس توزیع شد.

دهیار روستای «امامزاده بزم» گفت: در «موکب کتاب و کتابخوانی عالم آل محمد» سال 1397، حدود 300 جلد کتاب به ارزش ریالی 2 میلیون و هفتصد هزار ریال با موضوع خانواده، روانشناسی، داستان و آشپزی اصیل ایرانی در میان مادرانی که فرزندانشان در موکب مشغول انجام فعالیت بودند، توزیع و کتاب‌ها معرفی شد.

اما نکته جالب سخنان زارعی، مدیریتِ «موکب کتاب و کتابخوانی عالم آل محمد» روستای دوستدار کتاب امامزاده بزم، توسط کودکان و نوجوانان این روستا بود. بچه‌هایی که عضو باشگاه کتابخوانی «نگین فیروزه ای» روستای امامزاده بزم هستند و از برپا کردن چادر گرفته تا برگزاری مسابقه و همراهی کودکان زیر 6 سال برای شرکت در مسابقه، در موکب نقش اساسی داشتند.

برزگر از روستای فخرآباد به پیاده روی آمده و می گوید: از اینکه امسال به جای ظرف غذا در دست بچه‌ها کتاب می‌دیدم بغض گلویم را گرفت.

او که از فعالان فرهنگی نیز هست می گوید: امسال احساس می‌کنم سوگواریِ مردم به اندیشه قیام امام حسین (ع) و انگیزه شهادت امام رضا(ع) نزدیکتر شده است.

دهقان که از یکی روستاهای استان یزد آمده می‌گوید: در سال‌های گذشته بچه‌های من خیلی رغبتی برای حضور در این گونه مراسم نداشتند اما دو سالی هست که برای حضور در این موکب و نقاشی کشیدن و کتاب هدیه گرفتن لحظه شماری می‌کنند.

او معتقد است: سینه زنی و اشک ریختن گرچه روح آدمی را لطیف می‌کند و اگر صادقانه باشد نزکیه نفس را هم موجب می‌شود اما بدون آشنایی با اهداف امامان و اندیشه ایشان ارزش چندانی ندارد و این هدف بدون مطالعه محقق نمی‌شود.

رییس شورای روستای امامزاده بزم هم یکی از کسانی است که در برپایی موکب کتابخوانی تلاش زیادی انجام داده است. او می‌گوید: امسال 17 خانۀ اهالی روسال عملاً موکب هستند و هر کس به اندازه وسع و توان خود در مقابل منزل خود میزی قرار داده و به زائران و و سوگواران خدمات ارائه می‌دهد.

اما زراعتی «موکب کتاب و کتابخوانی عالم آل محمد» را منحصر به فرد‌ترین موکب روستایِ خود توصیف و خاطرنشان می‌کند: امامزاده بزم روستایی است که با توجه با محوریت فرهنگی، مذهبی، گردشگری  و تاریخی –با توجه به ثبت 4 اثر ثبتی ملی و دهکده گردشگری جهانی عباس برزگر- در مناسبت‌های مختلف به حداقل 30 روستای و 4 شهر بوانات خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد و این موضوع این روستا را از سایر روستاهای دوستدار کتاب کشور متمایز می‌کند.

وی افزود: «امسال حداقل 20هزار نفر در پیاده رضوی شرکت کردند و در سال آینده برنامه های جدی تری در حوزه کتاب و کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان برنامه ریزی شده است.»
روستای امامزاده بزم سال گذشته توانست عنوان برگزیده چهارمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب ایران را به دست آورد و با انجام فعالیت انجام شده همچون جشنواره قصه‌های بی بی، مسابقات انلاین کتابخوانی، راه اندازی کتابخانه کودک، برنامه سه شنبه‌های مهربان، برنامه گلریزان یار مهربان و ... امیدوار عنوان «برگزیده برگزیدگان » را کسب کند.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پری‌سا ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
    حلیم=بردبار هلیم=مرق و گوشت و گندم مهراء پخته است و در افعال مانند هریسه. (حکیم مؤمن). خوراکی است که از بلغور و گوشت پزند و در ضمن پختن پیوسته به هم زنند تا لعاب گیرد و سپس بر آن روغن و گونه‌ای از ادویه‌ی معطر (بیشتر دارچین) ریزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها