چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
همایش ادبیات کودک شورای کتاب را به دانشگاه و جامعه نزدیک می‌کند

نوش‌آفرین انصاری در «همایش ادبیات کودک و دیگری» گفت: همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با هدف حفظ کردن شورای کتاب کودک از روزمرگی و افزایش ارتباطات شورا با دانشگاه و جامعه برنامه‌ریزی شد و این سومین دوره آن است که به کشف معنای دیگری در ادبیات کودک می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» با حضور نوش‌آفرین انصاری، دبیر شورای کتاب کودک؛ علی‌اصغر سیدآبادی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور برنامه‌ریزی، لیز پیچ؛ مدیر اجرایی (IBBY) و جمعی از نویسندگان و اعضای شورای کتاب کودک صبح امروز چهارشنبه (2 آبانماه) در سرای کتاب موسسه خانه‌کتاب آغاز شد و تا عصر پنجشنبه (3 آبان‌ماه) ادامه دارد.
 
یادبود بانو میرهادی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود
نوش‌آفرین انصاری در این همایش به توران میرهادی اشاره کرد و گفت: آبانماه امسال دو سال است که از پرواز خانم میرهادی می‌گذرد و در طول این دو سال با کمک هم کارها را پیش بردیم. همچنین فیلمی که از سوی پوران درخشنده و مجتبی میرطهماسب تولید شد بسیاری از افراد را برای نخستین بار با توران میرهادی آشنا کرد و از خود پرسیدند که میرهادی کیست و شورای کتاب کودک کجاست و به این شکل بود که معجزه سینما برای ما آشکار شد. همچنین در طول این مدت 12 جلد از آثار میرهادی منتشر شد. مراسم یادبودی نیز برای بانو میرهادی 25 آبانماه در کتابخانه ملی برگزار خواهد شد.
 
همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی شورای کتاب کودک را به دانشگاه و جامعه نزدیک می‌کند
وی در ادامه به همایش ادبیات کودک و دیگری اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی از زمانی شکل گرفت که احساس کردیم مبادا شورای کتاب کودک دچار روزمرگی شود و باید کاری کنیم ارتباطات شورا با دانشگاه و جامعه بیشتر شود لذا همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی برنامه‌ریزی شد و این سومین دوره آن است که در این دو روز به کشف معنای دیگری می‌پردازیم.
 
انصاری بیان کرد: وقتی مساله همایش مطرح شد دو فکر در نظر داشتیم نخست پرداختن به ابعاد وسیع‌تر ادبیات کودک و دوم درآمدزایی که در مورد دوم چندان موفق نبودیم اما در مورد اول توانستیم کامیاب باشیم و امیدواریم این همایش بتواند به بقای فرهنگ‌نامه و شورای کتاب کودک کمک کند.
 
دبیر شورای کتاب کودک در ادامه به مجموعه مقالات همایش‌های قبلی اشاره کرد و گفت: مجموعه مقالات دو همایش نخست با همکاری شرکت نشر فرهنگنامه کودک و نوجوان منتشر شده است و امروز در همایش ارایه می‌شود. همچنین در این همایش از مهمانانی برای سخنرانی دعوت کردیم که از جمله آن‌ها لیز پیچ مدیر اجرایی دفتر کتاب برای نسل جوان (IBBY) است که توانسته‌اند 80 کشور را در دفتر کوچکی که در سوئیس دارند به هم وصل کنند.
 

کتابشناسی یک آغاز است
وی مساله مهم در حوزه ادبیات کودک را اطلاع‌رسانی جهانی دانست و گفت: براین اساس فراخوان این همایش ترجمه شده و به 80 کشور عضو (IBBY) ارسال شده که بازخورد خوبی داشته است. همچنین با همکاری هیات مدیره جایزه لاک‌پشت پرنده کتاب‌شناسی با موضوع دیگری شامل 77 عنوان کتاب تولید شده در این حوزه تهیه شده است که علاوه بر نام کتاب‌ها شامل توضیحاتی درباره آثار نیز هست.
 
انصاری گفت: البته باید توجه داشت که کتابشناسی یک آغاز است و این امکان را فراهم می‌کند که کتاب‌های دیگر را هم اضافه کند و امروز تعداد زیادی از کتاب‌هایی که در این کتابشناسی آمده در میز خانه کتابدار ارائه شده است که اغلب رمان‌های نوجوان هستند علاوه بر میز خانه‌کتابدار، میز مادران امروز، میز شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و میز موسسه پژوهشی کودکان دنیا را نیز داریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط